• Anonym

Tandvårdsrädsla?

Hejsan Jag har en lång historia bakom mig med tandsten och shiit, men så igår for hela tandstenen, den va som en kluns därnere och nu är den borta. Det känns verkligen hur konstigt som helst, och rädd blev jag givetvis med tanke på att jag trodde att mina tänder skulle ramla då jag inte skött om munnen på länge. Har inte vågat gå till tandläkaren och ta bort detta tidigare, men nu när den ramlat av sig själv så är det givet för mig att gå dit. Men jag har en enorm rädsla, och lite tandsten kvar. Någon som vill dela med sig av lite stöttande ord och kanske några historier? Samt även vad man ska göra om man inte har då vilket jag inte har då jag är arbetslös? Inga negativa kommentarer tack, startade inte tråden för det! och ja jag är feg av mig, men det hör inte hit...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-12 10:57:47:
    om man inte har RÅD vilket jag inte har då jag är arbetslös?

ska det givetvis stå.

• Svar på tråden Tandvårdsrädsla?
  • MrsT

Jag är/var skit skraj för tandläkaren! Nålar o sånt... Men hur om helst kolla jag i telefon katalogen och hittade en tandläkare som skrev i sin annons att dom hade hjälp för tandläkarskräck. en ny bedövningsspruta. nålen är som ett hårstrå och sen pumpar den in av sej själv ,medlet alltså. Jag lovar det kändes ingenting!! Jag lagade ett jätte hål utan att det kändes ett dugg!! Personalen var oxå utbildade för att ta hand om sånna som mej vilket gjorde dom absolut underbara!!

• palmblad

Jag har också tandvårdsrädsla, men klarar att laga med lustgas. Nu har jag gått i KBT-terapi för att bli av med den o min terapeut tycker nu att vi ska träffas hos tandläkaren o titta på miljön o instrumenten ur terapeutisk synvinkel samt göra den behandling jag behöver. Är inte så rädd längre, men vi får se vad jag klarar hos tandläkaren.
    Lustgas är en bra lösning vid tandvårdsrädsla, men det kostar 550 kr extra per behandling. Man kan även få lugnande tabletter av läkare o av vissa tandläkare. Det bästa är om man kan bli av med rädslan, eller hantera den o då är KBT jättebra. Be om tid hos en läkare som kan skriva remiss eller ge dig nåt tfn.nr. Har du ett unversitet nära kan du ringa dem, för sista-års-eleverna brukar leda KBT till lågt pris. Köerna är inte heller så långa där.
    Hjälper dig gärna mera.

• palmblad

Finns även bedövning där man håller nån sak mot tanden. Saken vad det nu är finns kopplad till en låda, där en röst räknar. Finns på ett ställe i Lund. Men det är inte alltid det hjälper med en smärtfri bedövning. Jag är jätterädd att det ska isa i tanden under borrning. Min tandläkare borrar o räknar till 3, sen paus, sen 3 sek borr osv. Då hinner det sällan isa.

• MrsT
    palmblad skrev 2007-08-12 08:57:13 följande:
    Finns även bedövning där man håller nån sak mot tanden. Saken vad det nu är finns kopplad till en låda, där en röst räknar. Finns på ett ställe i Lund. Men det är inte alltid det hjälper med en smärtfri bedövning. Jag är jätterädd att det ska isa i tanden under borrning. Min tandläkare borrar o räknar till 3, sen paus, sen 3 sek borr osv. Då hinner det sällan isa.
    Ja precis! det var den jag försökte berätta om, den där saken mot tanden!! Det finns här i Ludvika oxå!
  • Anonym

ÅH tack för era snabba svar! =) Känner mig verkligen hur dum och korkad som helst, sitter här nu och vill gråta, vågar inte ens äta eller dricka för att rädd att tänderna ska ramla =( ska ringa tandläkare på måndag och få en akuttid i veckan. är ett måste nu innan jag får massa ny tandsten. Hoppas jag slipper borra och behövs det så ja... Är bara lite tandsten som ska tas bort samt undersökning och putsning osv. Tror jag och hoppas jag, med tanke på att den stora tandstenen är borta.

• Anonym

*Puffar* Fler historier?

• palmblad

Jag har svaga tänder o var tvungen att laga en tand akut en gång. Jag darrade o grät o tandläkaren, en annan än min vanliga, sa att han tyckte jag skulle sluta plåga mig o testa lustgas. Denna gång borrade han så lite han kunde o skrapade bort det mesta av min karies. Jag fick en tid till introduktion med lustgas innan jag gick därifrån. Det tar ett par ggr; man får info en gång, testa masken med syrgas en gång, nästa gång lustgas utan behandling o sen behandling med lustgas om man behöver åtgärda nåt. Men det är det värt, för man måste träna på att andas rätt, men det är inte särskilt svårt. Kan också va så att man mår illa av lustgas o får ha lugnande piller istället.

Fråga tandläkaren du ska till om han/hon får ge lugnande inför behandlingen.

• Anonym

Jag kan inte ens äta

• CarlHerman

TS, har du ont i en tand eftersom du inte kan äta? Du skriver ju om tandsten först och det har ju de flesta, mer eller mindre. En akuttid får du nog bara om du har ont, inte för tandsten. Dra dig inte för att söka tandvård för pengarnas skull, de flesta kliniker brukar kunna vara schyssta och lösa det på nåt sätt, att du får betala när du får pengar senare i månaden, avbetala eller liknande.

/Tandhygienist

• LillaBibbi

Här är en till med tandläkar skräck..jag har inte varit hos tandläkaren sen jag var tretton..mamma sa att det var pga att tandläkaren jag hade då tvingade mig att sitta kvar osv.. nu är jag 21.. har fått barn och kunde inte äta under min grav... det var förmodligen gammla hål jag hade men dom blev så stora att hålen gick ner till mina nerver i tänderna och precis som du kunde jag inte äta.. jag grät och hade mig..mina svärföräldar tog mitt förnuft till fånga och sa att jag skulle träffa deras tandläkare.. visst sa jag men hon får inte peta i munnen.. då går jag där ifrån.. men hon tog bilder och jag fick bedövinig.. jag drog ut 2 tänder.. jag trode inte att det var sant.. nu 3 veckor efteråt har jag lagat 2 hål och är färdig o jag kan äta igen helt överlycklig.. be att få prata med en tandläkare och berätta hur du verkligen känner för dom måsta ta hänsyn till dig och det är ju verkligen inte meningen att du ska ha ont när du går dit.. det är obehagligt men bedövning får du alltid... hoppas du får rätt på dina tänder och att du kan bli av med tandläkarskräcken...mvh Hanne

• Anonym
    CarlHerman skrev 2007-08-12 14:19:56 följande:
    TS, har du ont i en tand eftersom du inte kan äta? Du skriver ju om tandsten först och det har ju de flesta, mer eller mindre. En akuttid får du nog bara om du har ont, inte för tandsten. Dra dig inte för att söka tandvård för pengarnas skull, de flesta kliniker brukar kunna vara schyssta och lösa det på nåt sätt, att du får betala när du får pengar senare i månaden, avbetala eller liknande./Tandhygienist
    Nej jag har tappat en stor kluns till tandsten som jag hade innanför min nedrakäke, bakom framtänderna nere alltså och nu har tungan åkt ner på sin vanliga plats, den var ju upphöjd förut pga tandstenen. och nu kan jag inte äta, kan inte tugga, är ovan och vill bara gråta pga detta. ingen förstår mig, alla tycker jag är fjantig
  • CarlHerman

Jo det brukar kännas lite konstigt och ovant att bli av med tandstenen, särskilt om det är mycket. Det är helt normalt. Försök få en tid och gå och kolla dina tänder så att tandläkaren kan lindra din oro.

Tandsten har de flesta, det är inte farligt i sig för själva tanden. Ligger det för länge kan tandköttet bli irriterat och hos vissa kan det leda till tandlossning längre fram. Därför är det mkt viktigt att sköta tänderna bra.

Men där du har tandsten, längst fram i underkäken, där brukar alla ha mer eller mindre, oroa dig inte för det. När du är hos tandläkaren, be att dom visar hur du ska sköta dina tänder för att minimera mängden tandsten.

Försök tugga och äta, det är ingen fara, bara en ovan känsla säkert.

• Anonym
    CarlHerman skrev 2007-08-12 16:05:37 följande:
    Jo det brukar kännas lite konstigt och ovant att bli av med tandstenen, särskilt om det är mycket. Det är helt normalt. Försök få en tid och gå och kolla dina tänder så att tandläkaren kan lindra din oro. Tandsten har de flesta, det är inte farligt i sig för själva tanden. Ligger det för länge kan tandköttet bli irriterat och hos vissa kan det leda till tandlossning längre fram. Därför är det mkt viktigt att sköta tänderna bra.Men där du har tandsten, längst fram i underkäken, där brukar alla ha mer eller mindre, oroa dig inte för det. När du är hos tandläkaren, be att dom visar hur du ska sköta dina tänder för att minimera mängden tandsten. Försök tugga och äta, det är ingen fara, bara en ovan känsla säkert.
    Det känns hur ovant som helst, är där hela tiden med tungan och känner. Klunsen var jättestor, säkert 1½ cm tjock och få bort en sån och att sen tungan åker ner och hamnar där den ska känns sjukt.

Försökte äta macka imorse, gick inte att tugga. drack bara juice, blir väl yougurt till middag antar jag.
    Ovant är det, säkert därför det känns obehagligt att tugga.
    USCH mår verkligen inte bra, är rädd och ensam och vill bara gråta. Ska ringa in en akuttid i veckan tänkte jag, är ju ett måste nu, är min chans att få fina tänder som jag inte haft sen gud vet när.
Svar på tråden Tandvårdsrädsla?