• StellaK

Någon mer som fått svidande tunga under graviditeten?

Har sedan 1 vecka haft svidande tunga och trodde först att jag hade bränt mig, men när det inte gick över slog jag lite idag i en läkarbok och hittade att det kallas "glatt tunga" och är symptom på blodbrist...alltså brist på järn, B12 eller folsyra. Jag har hela grav haft bra blodvärden, alltid över 120 även om det sjunkit från ursprungliga 145, men har ändå fått rådet av BM att äta Niferex ca varannan dag för att inte sjunka mer...vilket jag gjort nästan varannan dag + äter folsyra. Dessutom äter jag bra i mina ögon, så B12-brist verkat märkligt... Nu är det söndag och MVC har stängt. Tänkte kolla om någon har erfarenhet av/kunskap om detta?

• Svar på tråden Någon mer som fått svidande tunga under graviditeten?
  • Gila

jag har också så..visserligen troddejag att de berodde på att jag blivit väldigt "beroende" av sura saker under grav. Så har ätit väldigt mycket sur frukt/bär/godis o att de blev somtyp liknande blåsor..men samtidigt låter det verkligen som det du beskriver..Har själv haft skapligt järnvärde hela tiden..

• StellaK

Ja, det trodde jag också först, att jag ätit något kryddigt, surt godis mm. Men när jag kollade upp detta såg jag att det stämmer precis in på "glatt tunga". Det vi har på tungan (minns inte vad de kallas) hinner inte nyskapas pga blodbristen och "tungryggen" svider när man äter och ser glansig ut... Hoppas bara det inte är "farlig" brist för lill*ns skull! Kanske är många som har så utan att inse vad det beror på?

Svar på tråden Någon mer som fått svidande tunga under graviditeten?