• Mr lillebill

Flytta till Korea

Hej på er,

Vi fem jag, min fru och våra tre barn skall flytta till Korea 2 år. Min fru är mammaledig med våra 8m twins och jag undrar om någon av er vet vad som händer med föräldradagarna och allt annat som är förknippat med att flytta med barn.

Jag har precis börjat läsa inläggen, så jag vet ingenting än.
    Allt bara virrar runt =S

Förresten är det ngn annan som bor i Korea, Seoul här =)

• Svar på tråden Flytta till Korea
  • jsmfb

Det var någon som skulle dit i sex månader, gör en sökning så hittar du säkert den personen. Själv har jag bara semestrat där men skulle gärna återvända, det är så vacker natur och maten är såååå god. Har hustrun tagit kontakt med Swea i Seoul, de kan ju ge praktiska tips just för mammor.

• brunetten

Spännande med Korea!

Om ni ska vara borta i 2 år ska ni enligt lag emigrera och då har man inte längre rätt till FP eller barnbidrag. Dock är det så att dagarna sparas så att när man kommer hem igen finns det kvar men för att få mer än lägsta ersättningen måste man arbeta i minst 6 månader. (För att få en gällande SGI).

Är det någon annan som har annan info säg gärna till. Ovanstående är i alla fall vad jag kunde få fram när jag gjorde mina efterforskningar på vad som händer om man flyttar utom EU.

Vi bor själva i Peking sedan ett tag tillbaka.

• millack

Tack för hjälpen,

jag har hittat sidan SVIV som också har en bra community.
    det verkar klart att Brunetten har rätt.

• Vagabond

Hej!
    Min man, vår lilla tjej 1år och jag bor i Korea sedan i februari. Vi bor på en ö så långt söder man kan komma som heter Geoje. Det stämmer som Brunetten säger, vilket är trevligt eftersom att vi har många dagar att ta ut när vi kommer hem. Om det är något ni undrar över så kanske jag kan hjälpa till.
    När flyttar ni?

Svar på tråden Flytta till Korea