• sagasofie

Barnaboken (anna wahlgren)

Min dotter är snart 2 mån och hon äter ca 1-2gg per natt och sedan tidig morgon.
    Ibland har jag funderat över om man ska prova "trenätterskuren" enligt A.W.,men så tänker jag att hon kanske behöver äta på nätterna?
    Är det någon som provat metoden?
    Ibland när jag läst hennes bok har jag mest känt mig förvirrad och lite misslyckad för att man inte klarat av det som står i boken, bla gäller det hennes dagrutiner där hon tar Hugo som exempel.
    Det gick helt år skogen för mig =(
    Nu låter jag dottern styra så som hon vill och det känns bäst så! Hon är ju så liten än, pyret!
    Vad har ni för erfarenhet av boken?

• Svar på tråden Barnaboken (anna wahlgren)
  • honeybee78

Nu när din dotter är så pass liten så är det, som du själv skriver, nog bäst att låta henne styra. Jag vet inte ngt om "trenätterskuren" så den kan jag inte säga ngt om
    Har funderat på att införskaffa Anna Wahlgrens bok, är den bra?

• Upia

www.annawahlgren.com finns det ett forum där du kan få hjälp och vägledning med standardmetoden.

Jag måste erkänna att för min lille pojke på 2 månader som sov ca 11-13 timmar på dagen och åt varannan timme på näterna har det hjälpt att anamma vissa metoder.

• hoppasblimamma

1-2 ggr per natt är väl jättebra när man bara är 2 månader! Tänk på att barnläkare säger att barnen behöver mat under natten fram till 7-8 månader och att Anna Wahlgren inte har någon vetenskaplig grund för sina metoder. Hon har utformat sin idé utifrån sin erfarenhet, och det kan säkert vara bra för vissa, men om du inte själv störs av att ge ditt barn mat 1-2 ggr per natt så fortsätt med det tycker jag.

• lostsoul

Hon är ju så liten Varför inte låta henne äta? Barnen slutar med det självmant när de blir äldre!

Va glad istället jag fick väcka mitt barn var 4:de timme fram till h*n var 3 mån för h*n vaknade inte självmant!

Sen efter det så åt H*n ca 3 ggr/natt. Fram till 5 mån.

• mii76

Vi låter vår lilla bestämma tider helt själv och det funkar för oss. Hon har ätit 1-2 ggr /natt sedan hon föddes och det känns helt OK. Hon är nu 4 mån och vi tänker inte försöka ändra på det. Hon behöver ju äta om hon vaknar på natten!

• trollkarl

anna wahlgrens metoder är enligt mig rent av idiotiska. låt barnet äta, hon/han äter nog för att det finns hunger..

• lostsoul

äter inte du när du är hungrig?

• katten m

Min son är 5 månader. Han äter fortarande någon-några ggr/natt men somnar alltid om direkt. Det har aldrig varit ett problem, han får göra som han vill så mår han bra. Katten M.

• de blir en flicka

tycker inte du ska ändra på hennes ätande hon är ju antagligen hungrig. Hon släpper de sen. Men så liten fortfarande så låt henne äta.
    Tycker jag!
    om du blir trött så tag dig en vila på dagen tillsammans med henne, jätte mysigt!!

Chella vårt under!
  • Aquarius78

Har kört standardmodellen sedan min dotter var ca 1 månad, har kört två "kurer" på natten och hon sover nu 11 h nätter vid 5 1/2 månad.

Att anamma Barnaboken har varit det bästa beslut jag och min man gjort. Det passar inte alla och jag har fått ett intryck att det är en viss typ av människor som anammar den. För som du skriver det är ganska mkt att läsa sig till och förstå, ibland har man blivit lite förvirrad, och det har varit en del kämpande, men det har varit värt ALLT för att komma dit vi är idag.

Har en tjej som alltid är glad, för höra ständigt av människor i vår omgivning både med barn och utan att är hon alltid så nöjd och glad. Istället för att säga vad folk tror..."att vi har haft tur" så säger jag som det är: det ligger mkt jobb bakom.

Vad är det då som är så bra och hur har vi lyckats få en så underbar tjej, jo, grunden till barnaboken är att ta ledning, barnen är för små för att göra det själva, självklart klarar vissa barn av att ta den sömn de behöver men långt ifrån alla. Så det vi har gjort och gör är att vara ett steg före hela tiden. Vår dotter behöver inte ställa en massa frågor till oss och inte vi till henne, utan hon får sömn och mat innan hon blir för övertrött och överhungrig, därav har vi aldrig en massa gnäll...
    RUTINER! Barn mår bra av rutiner, skrivs i många barnaböcker.

Vi har tre sovtider varje dag, till en början styrde hon och efter det anamma jag hennes rutiner och såg till att de hölls. Hon sover på fasta tider varje dag totalt ca 4 h per dag, så nu är hon som en klocka, hon vet vad som gäller, varje dag ser samma ut, och inte en ny dag varje dag som förvirrar de små.

Läggningen är alltid det samma och sedan sover hon i ca 11 h. Vaknar hon under vargtimmen etc så har jag anammat olika verktyg som beskrivs i barnaboken, tex en ramsa (från 4 mån) så den använder vi alltid, för henne betyder det trygghet, nästan som en snuttefilt och hon somnar om. Vår lilla tjej vaknar inte av hunger för den är en annan del av Barnaboken, mat, mat och mera mat. Vid 4 mån klarar dom att sova 12 h/natt.

Som som sagt det passar inte alla och alla barn behöver inte barnaboken eller göra en Sova-hela-natten kur, men som svar på ditt inlägg så gör du dig själv och ditt barn en björntjänst av att anamma detta. Det går inte att försöka halvdant (som med bantning...) utan bestäm dig och kör sedan. Som ngn skriver så finns det ett forum, dit du kan gå in och få svar på alla dina frågor etc.

Jag LOVAR dig beslutar du dig för att köra som kommer du inte ångra dig. Du kommer i år framöver ha nytta av detta. Vår tjej läggs sedan hon var ca 3 mån glad, nöjd och vaken och säger inte knyst, en ramsa och hon somnar.

En mamma sa till mig, "-jag trodde att man var tvungen att hålla på i timmar för att lägga sina barn..."som sagt, det behöver det verkligen inte göra, med rätt vertyg så har du ett barn som inte är rädd för att sova eller för sängen, utan längtar till att sova för det är ju det bästa som finns, eller hur? Att köra detta borgar för många års underlättade.

Jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om detta, men har du redan hittat boken så tror jag du redan har rätt tankesätt. Det finns mycket andra bra tips i boken, som man har nytta av år framöver. Allt passar än inte utan man tar det som fungerar för sin familj. Barn skall njutas eller hur???!!!

Svar på tråden Barnaboken (anna wahlgren)