• Hurra

Kattungarna kissar på golvet.

Mina kattungar är 4 veckor och har några gånger kissat på golvet. Dom har en "inhägnad" i mitt sovrum där bla kattlådan finns. Vad ska man göra? Det har ju bara hänt några gånger så det kanske bara har varit olyckor? Dom är ofta i lådan men kanske mest för att det är roligt att hoppa o leka.

• Svar på tråden Kattungarna kissar på golvet.
  • Gaiia

Dom är väl som barn är och "glömmer" väl att dom behöver kissa!

• Maria40

Jag tror det är olyckor för att de är så unga. Har de en mamma som lär dem att gå på lådan?

• marina7712

Olyckor kan ju hända. Ofta är där en eller två i kullen som är sämre på
    det där med lådan... Brukar dock lösa sig självt.
    Jag har aldrig behövt göra nåt för att lära mina kattungar att
    gå på låda, det har kattmamman skött.

Har tyvärr inget konkret råd att ge men jag tror nog att det hela löser sig utan att du behöver göra nåt.
    Annars måste du hålla koll på vem som är boven och sätta den i lådan när den är på väg att sätta sig på golvet.

Lycka till!

***Everytime you throw dirt you'll loose a little ground....***
  • maalisen73

De är så små, så det är ingen fara, mamman kommer lära dem hur man gör. Upptäcker du att de är på g, så sätter du dem i lådan

• ligo

Kattungar på 4 veckor är ju supersmå bebisar. Det är inte alls ovanligt att det händer olyckor lite nu och då.. Se till att sätta dom i lådan varje gång du ser att olyckan är framme,, Måste tas på bar gärning.

Har du en liten låda som dom lätt kommer upp i? Du måste oxå ha icke klumpbildande sand då kattungar äter sanden och är den då klumpbildande kan dom kvävas.

Kram och lycka till,

• SystraMi

Som andra redan sagt, lite olyckor får man räkna de innan de är rumsrena, de blir ju oftast inte det med en gång utan behöver lite tid på sig
    Men testa att gnugga citronsaft på golvet där de kissat om det går, det har funkat när jag provat (de gillar inte citrusdoft).
    Lycka till med bebbarna!

• Clis

Mina kattungar (som flyttat just) började kissa inne vid 4-6 veckors ålder och det pågick i några veckor.
    va skitjobbigt.
    Men de är ju bara att lyfta om på lådan heela tiden så fattar dom till slut!

• Janna84
    ligo skrev 2007-08-12 15:11:02 följande:
    Du måste oxå ha icke klumpbildande sand då kattungar äter sanden och är den då klumpbildande kan dom kvävas.
    Sant att sanden inte får vara klumpbildande men det är inte för att kattungarna riskerar att kvävas utan för att de kan bli förstoppade. Sanden de äter hamnar i magen och inte i lungorna

Jag är kattuppfödare och har inte haft samma problem som dig trots endel kattungar. Hur stor är hagen och hur många lådor har ni i den? Är det lådor med riktigt låga kanter så kattungarna lätt kan ta sig upp i dem eller får de kämpa? Jag brukar börja med en hage som bara är ett par kvadratmeter stor och ställa ut små lådor i alla hörn. När kattungarna lärt sig gå på lådan och visar att de är kaxiga nog att fortsätta upptäcka världen brukar jag utöka hagen ytterligare och när de tar sig över hagens kant brukar de få utforska hela rummet. Se hela tiden till att ha många lådor utplacerade för ibland blir det bråttom med behoven... När de sedan är tillräckligt stora att springa på större ytor ska du fortfarande ha många lådor för att sedan minska på antalet allt eftersom. Vi brukar ha minst en låda i varje rum när de är tillräckligt stora för hela lägenheten. Lycka till!
    Snart snusar jag bebis! BF +3
  • Hurra

Hagen är inte alls så stor. Lådan är däremot stor med hög kant men dom hoppar enkelt upp dit själva. Dom är och leker i lådan ganska ofta.

• Janna84

Jag tror inte att kattungarna tycker det är lika enkelt att hoppa över höga kanter när de är nödiga. När man är leksugen är det säkert desto roligare! Jag tror att du lätt kan lösa problemet genom att köpa lådor med riktigt låga kanter. Kattungar brukar vanligtvis börja gå på lådan vid 3-4 veckors ålder i samband med att mamman slutar sköta toaletten. Det ska inte behöva bli någon övergångsperiod med kiss och bajs på golvet. Se till att lösa problemet nu så inte katterna sätter sig utanför lådan i framtiden.

• Majsan70

Utställningslådor är helt suveräna att ha till så små kattungar. De kostar inte många kronor heller o vi brukar ställa flera stycken på ett mycket litet område.
    Sen efter måltider osv. så sätter vi dem i lådan, även om vi ser att de tänker sätta sig utanför.

• Mornie Alantie

Det funkar även att köpa en matlåda modell större som inte har så höga kanter, brukar vara billigare. Ska ju ändå bara användas några få veckor.

• ligo

Jo men dom kan kvävas oxå om dom får i sej för mycket att det hinner klumpas i halsen, det sa vet till mej ang sand .
    Kanske inte är den vanligaste orsaken men så sa hon iaf.

Janna84 skrev 2007-08-12 15:30:14 följande:
    Sant att sanden inte får vara klumpbildande men det är inte för att kattungarna riskerar att kvävas utan för att de kan bli förstoppade. Sanden de äter hamnar i magen och inte i lungorna Jag är kattuppfödare och har inte haft samma problem som dig trots endel kattungar. Hur stor är hagen och hur många lådor har ni i den? Är det lådor med riktigt låga kanter så kattungarna lätt kan ta sig upp i dem eller får de kämpa? Jag brukar börja med en hage som bara är ett par kvadratmeter stor och ställa ut små lådor i alla hörn. När kattungarna lärt sig gå på lådan och visar att de är kaxiga nog att fortsätta upptäcka världen brukar jag utöka hagen ytterligare och när de tar sig över hagens kant brukar de få utforska hela rummet. Se hela tiden till att ha många lådor utplacerade för ibland blir det bråttom med behoven... När de sedan är tillräckligt stora att springa på större ytor ska du fortfarande ha många lådor för att sedan minska på antalet allt eftersom. Vi brukar ha minst en låda i varje rum när de är tillräckligt stora för hela lägenheten. Lycka till!
  • Janna84
    ligo skrev 2007-08-12 17:07:04 följande:
    Jo men dom kan kvävas oxå om dom får i sej för mycket att det hinner klumpas i halsen, det sa vet till mej ang sand .Kanske inte är den vanligaste orsaken men så sa hon iaf.
    Det låter knepigt men det stämmer kanske. Men men, huvudsaken är ju att man inte använder klumpbildande sand till kattungar.
  • lindac77

Jag tror också att det kan minska risk för olyckor utanför lådan om du köper en sort med låga kanter. Har aldrig haft problem med kattungar som kissat på golvet ens då de varit så unga som 4 veckor utan alla har gått på lådan från början. Lycka till!

Svar på tråden Kattungarna kissar på golvet.