ligo skrev 2007-08-12 15:11:02 följande:
Du måste oxå ha icke klumpbildande sand då kattungar äter sanden och är den då klumpbildande kan dom kvävas.
Sant att sanden inte får vara klumpbildande men det är inte för att kattungarna riskerar att kvävas utan för att de kan bli förstoppade. Sanden de äter hamnar i magen och inte i lungorna
Jag är kattuppfödare och har inte haft samma problem som dig trots endel kattungar. Hur stor är hagen och hur många lådor har ni i den? Är det lådor med riktigt låga kanter så kattungarna lätt kan ta sig upp i dem eller får de kämpa? Jag brukar börja med en hage som bara är ett par kvadratmeter stor och ställa ut små lådor i alla hörn. När kattungarna lärt sig gå på lådan och visar att de är kaxiga nog att fortsätta upptäcka världen brukar jag utöka hagen ytterligare och när de tar sig över hagens kant brukar de få utforska hela rummet. Se hela tiden till att ha många lådor utplacerade för ibland blir det bråttom med behoven... När de sedan är tillräckligt stora att springa på större ytor ska du fortfarande ha många lådor för att sedan minska på antalet allt eftersom. Vi brukar ha minst en låda i varje rum när de är tillräckligt stora för hela lägenheten. Lycka till!