• LinnV

fler som bor hemma?

Är det fler mammor än jag som bor hemma hos sina föräldrar? Hur tycker ni att de är?

Jag önskar jag slapp bo hemma men har inte haft något att välja på då socialen har vägrat ge mig bostad, går på gymnasiet nu å de ser inte omöjligt ut att få lägenhet längre. kan tillägga att jag betalar min å linas mat å telefonräkning å sånt..

• Svar på tråden fler som bor hemma?
  • Birgitta2

Men soc har inga lägenheter! Varför skulle de ge dig en lägenhet?

• LinnV
    Birgitta2 skrev 2007-08-12 13:21:05 följande:
    Men soc har inga lägenheter! Varför skulle de ge dig en lägenhet?
    de ger mig inte en lägenhet, de skulle isf ge mig pengar till en..
  • Birgitta2
    LinnV skrev 2007-08-12 13:28:55 följande:
    de ger mig inte en lägenhet, de skulle isf ge mig pengar till en..
    Varför det? De kan ju inte betala folk deras hyra bara för att de inte har lust att bo hemma. Och eftersom du tydligen inte har jobb, kan du heller inte betala för el, försäkringar, kläder till dig och lillan eller överhuvudtaget försörja dig. Är det då inte vettigt att bo kvar hemma?
  • LinnV
    Birgitta2 skrev 2007-08-12 14:36:42 följande:
    Varför det? De kan ju inte betala folk deras hyra bara för att de inte har lust att bo hemma. Och eftersom du tydligen inte har jobb, kan du heller inte betala för el, försäkringar, kläder till dig och lillan eller överhuvudtaget försörja dig. Är det då inte vettigt att bo kvar hemma?
    men om det inte fungerar att bo hemma då?
  • YeNniTa

Hej Hej
    på vilken sätt fungerar det inte att bo hemma ??
    men va säger soc om det da?? varför skulle de inte hjälpa dig för?

• Tjollabolla
    LinnV skrev 2007-08-12 13:16:23 följande:
    Är det fler mammor än jag som bor hemma hos sina föräldrar? Hur tycker ni att de är?Jag önskar jag slapp bo hemma men har inte haft något att välja på då socialen har vägrat ge mig bostad, går på gymnasiet nu å de ser inte omöjligt ut att få lägenhet längre. kan tillägga att jag betalar min å linas mat å telefonräkning å sånt..
    Dom flesta som går på gymnasiet får ju bo hemma, varför skulle det vara nån skillnad för dig? Jag ville inte heller bo hemma när jag gick på gymnasiet, det var bråk hela tiden. Mens å är det. Inte ska soc betala lägenhet och uppehälle för dig bara för att du "inte vill" bo hemma.
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Birgitta2

Nej, hela resonemanget känns fel. De flesta tonåringar vill inte bo hemma. Det är jobbigt, det är regler, deras åsikter stämmer inte med föräldrarnas, de vill flytta, de vill vara själva. Skulle soc försörja alla dessa tonåringar skulle hela vårt system braka samman. Det är nämligen meningen att man bor hemma ända tills man är klar med sin utbildning eller åtminstone tills man kan försörja sig själv. Det skall inte soc göra på våra skattepengar. Dessa pengar är till för dem som VERKLIGEN står utanför alla system och inte har någon som helst försörjning. Och det skall vara tillfälligt.

• Babylilja

hej...ja vet hur de känns. jag bor hemma hos föräldrarna med min man och våran dotter och det är skit jobbigt soc vill inte heller hjälpa oss även fast min man har fast jobb.
    man får stå i bostadskö och hoppas på det bästa tyvärr.
    vart i vårt avlånga land finns du?

• hannahlilla

Vi bor hos mina föräldrar, jag dottern & pojkvännen.
    Det funkar faktiskt riktigt bra, får väl se när vi börjar leta eget.. Är så svårt det där för pojkvännen ska börja plugga igen så vi sitter ju utan nån speciell inkomst.
    Vet någon om det finns något extra bidrag man kan få fast man studerar? Så man kan klara sig iaf? Behöver ju inte vara mer än typ 1000:- egentligen, leva snålt kommer man ju få i vilket fall som helst men vissa grejer bara måste man ju ha pengar till!

Elvira, 19/3-07.
  • Tjollabolla
    Babylilja skrev 2007-08-12 21:31:01 följande:
    hej...ja vet hur de känns. jag bor hemma hos föräldrarna med min man och våran dotter och det är skit jobbigt soc vill inte heller hjälpa oss även fast min man har fast jobb.man får stå i bostadskö och hoppas på det bästa tyvärr.vart i vårt avlånga land finns du?
    Har din man fast jobb så ska ni ju inte till soc överhuvudtaget.
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
Svar på tråden fler som bor hemma?