• Mamma Zara

Vår fasadfärg har regnat bort, vad f*n gör man nu?

Hej!!
    Igår hade vi ett jäkla oväder här ett par timmar, det regnade extremt hårt och tät, nästan piskande..Idag när jag kör utanför mitt gatuhus, så ser jag att vi inte har ett vitt hus länge Mer, gul-beight med stora flagor som är av överallt.. det ser rent ut sagt inte klokt ut!!

Vi köpte huset för 10 månader sedan, jag vet att de som bodde här innan kladdade på något innan försäljningen för en som bor i närheten sa att hon sett att de höll på med det innan försäljning.. Kan det vara så att de använt fel sorts färg el ? Huset är putsat(tror jag det heter).. när man tagit på det så är det mjöligt puderliknande .. nu ligger detta på gatan och runt huset.. fan vad deprimerande!! Kan man ta dte som ett dolt fel om det viosar sig att de använt fel färg bara för att få det att se frächare ut??

Lägger en bild i mitt galleri får ni se, usch va lessen jag är ...

zara
  • Svar på tråden Vår fasadfärg har regnat bort, vad f*n gör man nu?
  • Mamma Zara

ingen av alla ldessa klick som kan ge mig råd??

• LabLover

Det ser ju inte klokt ut!

Tyvärr vet jag inget om sånt där, ring mäklaren kanske?

♥ Mamma till en underbar dotter f. 8/6 2005 ♥
  • Jenny S

Ring till märklaren som sålde huset till er för vidare hjälp.
    Hoppas att det ordnar sig för er....
    Ett j*vla skitväder var det iaf igår.

En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta för evigt
  • Twilight

Men FY, det där ser ju inte bra ut! Jag kan ingenting om färger men husfärg ska väl tåla ett regnväder. Prata med mäklaren!

♥A&J... Och mamma♥
  • mizzfreestyler

Håller med de andra ring mäklaren, sen kan man väl kolla om det finns någon försäkring som täcker. Lycka till!

• Zenobia

Det kan juh vara så att dom inte använt rätt färg för puts. Utan tagit en vanlig färg för trä. För putsade fasader behöver en annan sort av färg.
    Sen att dom inte tagit hand om ytan som är under först utan bara slängt på färg.
    Det kan bara vara nåt billigt skit också som dom slängt upp för att få det bra gjort.
    det är bara vad ja tror.

• Alicia05sMamma

Nämen guud

Ja sådär ska det ju inte behöva se ut om de gjort ett ordentligt jobb.

Fy vad tråkigt Vet inte heller vad ni ska göra, men säger som ovan att ni kanske kan prova att prata med mäklaren för att höra om ni kan få hjälp med detta.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • annmi

Hmm
    Jaa det va' ju inte snyggt,men..
    Tyvärr vet jag inte vad ni ska göra annat än Måla om!
    Tyvärr så hjälper nog inte Mäklaren eller dé tidiga ägarna er för ni har ju köpt huset..Eller fanns det nå'n sorts försäkring?

Annars ring KöpOmbudsmannen & hör...

• Zenobia

När målade dom förra ägarna fasaden föresten om du vet. Så dom inte slängt upp färgen när det varit fuktig och kallt ute osv. Så färgen kanske inte har satt sig riktig därför den ramlar av.

• Sencha

Nu blir alltsammans bara gissningar, för jag har ju inte varit och sett det i verkligheten

Jag gissar, utifrån din beskrivning, på att det är målat med kalkfärg. Och ja, spontant så är det rätt färgtyp för ett putsat hus.

Färgen som man målar med ska ha sämre styrka än putsen, för annars kan det bli jättedåligt och putsen bräcks bort istället.

Men sedan beror det ju på VAD det är putsat med också. Om det är putsat med kalkbruk, så sitter kalkfärgen oftast bra. Är det putsat med KC-bruk (kalk-cement-bruk) så ska kalkfärg också funka hyfsat. Är det putsat med bruk som inte alls innehåller kalk, så kan det funka rätt dåligt...

Å andra sidan, så har jag för mig att man förr kalkade sina putsade hus typ en gång om året. Det slits och flagar. Vi har ibland liiite färgavflagning när det är rejält regnväder, på just den vägg som jag är säker på är kalkmålad

Och nej, jag tror inte det är ett dolt fel.

• Sencha
    Zenobia skrev 2007-08-12 13:46:30 följande:
    När målade dom förra ägarna fasaden föresten om du vet. Så dom inte slängt upp färgen när det varit fuktig och kallt ute osv. Så färgen kanske inte har satt sig riktig därför den ramlar av.
    Det beror ju också på vad det rör sig om för färg. Är det kalkfärg, så antar jag att det är precis som när mn putsar: det ska vara en aning fuktigt för att fästa
  • Zenobia

Sencha

Det var det ja skrev i mitt första inlägg om vad för nåt dom använt på väggen omd det var puts eller träfärg =)

• Mamma Zara

tack för era svar, ska ringa henne sen!!

• pepsimax

Fy faen va tråkigt för er,hoppas det löser sig till slut.

• Natasias mamma

tråkigt, men ni har ett väldigt fint hus för övrigt åtminstone. Flört
    hoppas du får nåt bra svar av mäklaren!

Svar på tråden Vår fasadfärg har regnat bort, vad f*n gör man nu?