• jessie07

avmaskning hund

Jag undrar hur ofta man ska avmaska en hund? Kan man göra det i "förebyggande" syfte. Han visar inte några direkta symtom, men äter mer än vanligt. Har hört att dom kan göra det för masken i magen tar all näring.
    Men kan det vara skadligt och avmaska dom om det inte finns mask i magen?
    Sist jag avmaskade honom var för ett år sedan.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden avmaskning hund
  • PS84

Nu heter det så att man bara ska avmaska om det är konstaterat att hunden har mask. Har inte riktigt koll på varför, men maskmedlen lär ju inte vara nyttiga..

• PS84

Tillägg: Jag skulle INTE avmaska bara för att hunden äter mer än vanligt, det kan ju bero på många saker..

• jessie07

ok! tack så mycket för svaret!

• Rottis77

Du ska bara avmaska vid symtom av mask! Det går inte att göra det i förebyggande syfte, det är helt länlöst. anledningen till detta är att det avmaskas allt för mycket i sverige, maskarna bli imuna mot avmaskningsmedlen. Jag har inte avmaskat mina hundar på 3 år. Sist jag gjorde det var det för att min ena fick hakmask.

• Lokesmamma

Hunden ska ju avmaskas årligen står också på foldern till avmaskingsmedlet. Själv har jag alltid avmaskat vår o höst.

• josssan84

1ggn per år har jag fått info om..
    Har en hundvalp på 5  månader som idag vart kass i magen å lite slö, spytt 5ggr, men ätit och druckit en del, trots inte lika mycket som vanligt...brukar era hundar få så ibland? Får avvakta tills imorn och se, går det inte över får vi la åka till veterinären, synd bara just nu då vi börjar valpkurs på tisd...
    Förlåt om jag störde din tråd, tänkte bara höra om lite råd

• Lokesmamma

Har han ätit något som inte e hund relaterat? Är iaf bra att han äter o dricker. Ring o rådgör med veterinär imårn om han fortf är dålig, de kostar ju inget att rådfråga =) Det är ju inte "normalt" att de spyr är slöa o äter sämre.

josssan84 skrev 2007-08-12 21:50:21 följande:
    1ggn per år har jag fått info om..Har en hundvalp på 5  månader som idag vart kass i magen å lite slö, spytt 5ggr, men ätit och druckit en del, trots inte lika mycket som vanligt...brukar era hundar få så ibland? Får avvakta tills imorn och se, går det inte över får vi la åka till veterinären, synd bara just nu då vi börjar valpkurs på tisd...Förlåt om jag störde din tråd, tänkte bara höra om lite råd
  • josssan84

Jag vet inte om han tuggat i sig nått igår...men det är ju vad jag trott idag, så vi får se imorn, men man blir ju orolig....nu drack han och gick till sängs iaf

• LillaLulla

Usch, ucsch, usch... Dum som jag är så googlade jag naturligtvis på hakmask, eftersom Rottis77 skrev om det... Hittade denhär sidan, varning för fruktansvärt äckliga maskbilder:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Cissi81

Man ska väl avmaska hunden  varje vår och varje höst. Det är vad vi fick veta när vi köpte våran hund.

Si minor plus est ergo nihil sunt omnia. ? Om mindre är mer, borde inget vara allt.
Svar på tråden avmaskning hund