• Snarkofagen

Fiskgratäng - hur gör du då?

Ska bjuda familjen på fiskgratäng ikväll men har lite idétorka. Hur gör du din fiskgratäng?

Bjuder på min favorit för att starta igång tråden. Världens enklaste!

Koka potatismos, lägg den halvtinade fisken (helst torsk) i ugnsfast form, salta och peppra med citronpeppar. Klicka moset runt fisken så att fisken ligger i mitten, häll bearnaisesås på fisken (pulver, färdig i påse eller hemmagjort är ditt val), grädda i 225 grader ca 20 minuter. Klart och fantastiskt gott!

• Svar på tråden Fiskgratäng - hur gör du då?
  • julmusten

Ah, min pappa gor en fantastiskt god fiskgrattang med rakor i sasen. Jag har tyvarr inte receptet, men jag tror inte den ar sa komplicerad, han lagar alltid enkel mat.

• Birgitta2

Jag gör som du, fast utan bearnaisesås. Över fisken sprider jag över massor med små små buketter fryst broccoli. Därefter häller jag över en vitsås med ett par nävar ost som smält i såsen först. Sen in i ugnen i 225 gr i en halvtimme ungefär.

• Trolla75

Jag brukar festa till det med torsk eller sejrygg, peppra på rikligt med citronpeppar och in i ugen på 200-225grader i ca 15-25 minuter, sedan klickar jag moset som är uppvispat med ägg runtom fisken och så kör jag med Keldas citronsås uppepå fisken och så in i ugen på grill så moset får fin färg.

Mumisigt värre 

♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till Wilma 7 och lilla Vanna som kom den13/2 `07 ♥ღ ¸.?°´¯)♫
  • Trolla75

BlåBands Smögensås är också väldigt gott och då kan man ju pilla ner extra räkor som förhöjer smaken ytterligare...

Trist med en man som inte gillar fisk, då man själv gör det!!

♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till Wilma 7 och lilla Vanna som kom den13/2 `07 ♥ღ ¸.?°´¯)♫
  • Snarkofagen

jbson: Blå Bands Smögensås? Är det en färdig sås eller pulver? Nu börjar jag bli duktigt hungrig, slurp!

• Snarkofagen

Förresten, du kanske vill komma över till oss på middag i kväll då eftersom din man inte gillar fisk?

• Googels

Oftast blir det fisk i botten, vit sås med champinjoner ovanpå och sen potatismos överst.

Men jag gjorde en för ett tag sen där man skulle dela fisken i lite mindre bitar, använde både lax och nån vit fisk, och sen varva det med skivad potatis och vit sås smaksatt med dill. Det blev väldigt gott.

• jeni

Förutom fisk och mos har jag på en sås av räk- eller kräftost, cremefraiche och dill, lite salt och peppar. Om man vill kan man ha i lite räkor eller kräftstjärtar. Blanda allt kallt, häll på fisken och in i ugnen till allt är varmt.
    Klar hit bland både barnen och gäster.

• Trolla75
    Snarkofagen skrev 2007-08-12 14:50:51 följande:
    jbson: Blå Bands Smögensås? Är det en färdig sås eller pulver? Nu börjar jag bli duktigt hungrig, slurp!
    Jag har fuskat med pulversåsen...
  • Atamon

Förr gjorde jag alltid fiskgratäng på örtagårdssås (påse) men den såsen har jag inte sett på år och dag - synd för den var god!
    Så använder nu Smögensås oftast - och blandar i lite extra räkor samt stekta champinjoner.

Jag kokar alltid den frysta fisken (sej, torsk eller annan vit fisk) först tillsammans med buljongtärning, salt vitpeppar, lagerblad, lök och citronpeppar. Sjuder i ca 5 minuter tills fisken vitnat

Använder inte pulvermos utan gör egen, blandar i ett ägg eller två stycken gulor.

Lägger fisken i mitten av fatet, spritsar eller klickar ut moset och häller sås ovanpå fisken - ej på moset. Gratinerar i mitten av ugnen i 225 grader i ca 15-20 min.

Alternativ till smögensås är att lägga spenat under fisken, ovanpå fisken stekta champinjoner. Som sås antingen hollandaise sås eller egen gratängsås.

Egen gratängsås: 2 msk smör/margarin, 3 msk vetemjöl, 4 dl vätska (fiskspad el. vatten) 1 ägg eller 1 äggula, 1/2 dl grädde, salt och vitpeppar, 1 msk pressad citron

Gör så här: smält fettet, rör ner mjöl och späd med vätska. Koka upp under omrörning och koka såsen ett par minuter. Vispa upp ägget och blanda det eller äggulan med grädde. Häll det i såsen under vispning, såsen får sedan inte koka. Smaka av med kryddor och citron. Dragon kan vara gott i också.

Svar på tråden Fiskgratäng - hur gör du då?