Förr gjorde jag alltid fiskgratäng på örtagårdssås (påse) men den såsen har jag inte sett på år och dag - synd för den var god!
Så använder nu Smögensås oftast - och blandar i lite extra räkor samt stekta champinjoner.
Jag kokar alltid den frysta fisken (sej, torsk eller annan vit fisk) först tillsammans med buljongtärning, salt vitpeppar, lagerblad, lök och citronpeppar. Sjuder i ca 5 minuter tills fisken vitnat
Använder inte pulvermos utan gör egen, blandar i ett ägg eller två stycken gulor.
Lägger fisken i mitten av fatet, spritsar eller klickar ut moset och häller sås ovanpå fisken - ej på moset. Gratinerar i mitten av ugnen i 225 grader i ca 15-20 min.
Alternativ till smögensås är att lägga spenat under fisken, ovanpå fisken stekta champinjoner. Som sås antingen hollandaise sås eller egen gratängsås.
Egen gratängsås: 2 msk smör/margarin, 3 msk vetemjöl, 4 dl vätska (fiskspad el. vatten) 1 ägg eller 1 äggula, 1/2 dl grädde, salt och vitpeppar, 1 msk pressad citron
Gör så här: smält fettet, rör ner mjöl och späd med vätska. Koka upp under omrörning och koka såsen ett par minuter. Vispa upp ägget och blanda det eller äggulan med grädde. Häll det i såsen under vispning, såsen får sedan inte koka. Smaka av med kryddor och citron. Dragon kan vara gott i också.