• Kattfabriken

Sprucken cysta, någon annan?

Igår kväll, precis när jag och min man haft sex fick jag outhärdligt ont i magen. Jag hade så ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen, svimmade av och kräktes. Min man ringde sjukvårdsupplysningen som skickade en ambulans. Det visade sig vara en stor cysta som spruckit och blödde och vätskades i buken. Jäkla vad ont det gjorde! Jag fick smärtstillande sprutor och blev hemskickade efter ett par timmar med värktableter.
    ....och nu då? Hur länge skall jag ha ont? Jag kan inte ta mg ur sängen och måste proppa mig full av smärtstillande. Påverkar detta våra chanser att bli gravida? Vi har försökt i 4 månader.

Är det någon annan som varit med om något liknande och vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Sprucken cysta, någon annan?
  • Lilla näktergal

Puh nu har jag lite tid.

Exakt samma sak hände mig för några år sedan. MEN jag behövde inte åka till akuten utan låg hemma i sängen i MÅNGA timmar utan att röra en fena. Jag blev minst sagt rädd. BOkade en tid till gynundersökning och den visade att jag hade ett par cystor, den största som en golfboll. Troligtvis hade jag haft en som gått sönder och läckt ut i buken och det gör ju ont som du vet.

Jag fick dessa cystorna pga minipiller så jag slutade omedelbart och sen gick jag på koll hos gynekologen för att se så att de försvann av sig själva, annars kunde man få medicin eller op.

Jag fick informationen att sådana cystor kan göra det svårt att bli gravid. Endometrios hette det och ibland kallas dom för chokladcystor.

I alla fall så har jag aldrig haft fler efter dessa.

Jag märkte av dom andra cystorna om jag tex cyklade över något guppigt eller hoppade.

Hoppad du blir gravid snart om det är det du vill.

• bebis00

för att få ut västkan som du har i buken ska du dricka mycket..helst flyttande hela tiden.. alltså, frukost,lunch,middag.. ja allt du äter.. i några dagar!! det är även mycket bättre, och smärtan dämpas.. eftersom det är lättare för magen att ta emot flyttande kost!

• Kattfabriken

Tack för era svar.
    Försvårar det för en att bli gravid om man har sådana här cystor.

• Lilla näktergal

Sa dom inte till dig om du hade fler? Ska du inte på återbesök? För om det var endometrios så kan det göra det svårt att bli gravid.

• annex

i april förra året så hade jag en cysta som sprack, gjorde så J-la ont!! Har aldrig varit med om nått värre. sen "på köpet" så vred sig min äggstock  så fick operera bort en bit av den.
    Men du behöver nog inte vara nervös att det påverkar dina chanser för att bli gravid, för oss tog det sig 2 v efter detta,  så var ju något gott med det onda iaf 

• Kattfabriken

Vården har varit så jäkla dålig.
    När jag fått smärtstillande sprutor och den värsta smärtan lagt sig så skickade de hem mig. Utan några svar alls.
    Jag vet inte vad det är som har hänt och vad det innebär. Om det är ovanligt eller farligt.
    Jag har försökt nå läkaren hela veckan, sekreteraren lovar att hon skall ringa upp mig men inget händer.
    Det känns som om jag borde få gå på en återkoll. Jag är ju jätteorolig!

Jag hoppas dock att det blir som för dig annex - grattis!
    /S

• annex

Först drogade de ner mig med massa morfin o får ligga inne i c:A 7 tim o de gör prover sen skickade de hem med mig  o sa att det läker av sig självt efter ett par dagar. Ringde efter 2 dagar o sa att det gjorde svinont än,  då säger de bara att:  Du har en återbesöktstid om 2 mån.  Hallåå?????  Jag har ont NU!!  men fick komma in efter lite tjat  o då såg den 4! gynekologen att äggstocken vridit sig.
    Så ring o tjata på dem o säg att du vill komma in igen o få en förklaring o så! Stå på dig tills du fårr förklarat det du vill

• Lilla näktergal

Kattfabriken: Men vad slarviga dom verkar ha varit. Dom gjorde väl ultraljud på sig??? Jag tycker också att du ska stå på dig och i värsta fall så åk dit och sätt dig och vänta ut läkaren...

Svar på tråden Sprucken cysta, någon annan?