• sagabus

ingångslön för tandhygienist?

Vad ligger ingångslönen för en nyutexaminerad tandhygienist på om man väljer att jobba inom folktandvården, resp privat?

• Svar på tråden ingångslön för tandhygienist?
  • CarlHerman

Jag började jobba förra året, då var ingångslönen 18500kr (folktandvården). Nu har den höjts till 19000kr. Ingångslönen är fast, ingen förhandlingsmöjlighet i mitt landsting iallafall...tyvärr. I många landsting ligger ingångslönen högre tror jag, har fått för mig att mitt landsting ligger bland de lägre.

Privat vet jag inte, men ingångslönen borde va närmre 20000 iallafall, kan nog skilja en hel del beroende på arbetsuppgifterna.

Lönen är alltså rätt kass i förhållande till vad man gör och att man är högskoleutbildad. Skiljer väldigt lite i lön mellan tandsköterskor och tandhygienister, tyvärr.

• sagabus

Ok tack för ditt svar. Är själv tandsköterska och har jobbat ett år nu inom folktandvården och det händer inte ett smack med lönerna. Min ingångslön var 15300 för ett år sen och det har inte ändrats vilket är katastrof. Kunde ha ett jobb med mer betalt utan att behövt gå en utbildning...vilket känns surt. Funderade på om man skulle läsa vidare kanske till nåt annat.

• CarlHerman

oj då finns det ställen där lönen är lägre ändå. Förra året var ingångslönen för tandsköterskor här 16500kr, nu är den ev. något högre efter årets förhandlingar.

Jo det är ju knappast för lönen man jobbar med det här. Prova att plugga till tandhygienist om du verkligen vill, på någraskolor går det ju fortfarande läsa det på bara två år. Det gjorde jag, i Jönköping. Jag kommer nog inte stanna inom yrket så många år heller om inte nåt drastiskt händer med lönerna.

• sagabus

Ja det är verkligen urdålig lön så man känner ju att nåt måste ske. Hur kul det än är så måste man ju kunna klara sig på sin lön. Läste du på distans i Jönköping? Funderar kansek på en sån utbildning isåfall.

• CarlHerman

Nej i Jönköping är det inte på distans. I Karlstad finns distansutbildning, vet inte om den är 2 eller 3 år. För att bli legitimerad och få jobba krävs vad jag vet bara 80p (2år) än så länge men på flera högskolor har de lagt upp ordningen på utbildningen så att det är omöjligt att få ihop det man behöver på 80p på de två första åren, för de vill att man går tre år. Men är du redan tandsköterska kommer du klara dig bra på två år.
    Jag tror att man egentligen har rätt att få göra utbildningen på två år, att man kan kräva det av skolan att det är möjligt att läsa kurserna så. Inom kort kommer nog utbildningen bli obligatoriskt tre år så passa på innan dess

• sagabus

Ok tack! Ska jag kolla upp då :)

Svar på tråden ingångslön för tandhygienist?