• Längtar efter en liten

Min hund äter inte

Har en hund på snart 2 år. Hon har under ca 6 mån ätit en speciell mat som jag köpt hos vetrinären eller i en djuraffär.
    Men den maten är slut nu och kan inte köpa nytt förrän på fredag men till dess har jag mat som heter: Perdigpal (stavas) och vissa gånger har hon ätit den.

La upp mat igår morse och hon har fortfarande inte ätit den och inte druckit vatten heller.

Hon har spytt väldigt mkt pga hon är hungrig,brukar göra det då.

Så jag gjorde en liten macka med smör och leverpastej till henne och skiva den,den åt hon och lite mjölk.

Hon måste ju äta men hur ska jag göra? kan ju inte ge henne vanlig mat som jag äter hela tiden heller.

MA 12/2 2007. Pluss igen 29/6 2007 *lycklig*
  • Svar på tråden Min hund äter inte
  • Lokesmamma

vanligtvis brukar de äta när de är riktigt hungriga. Många hundar gillar inte när man byter foder de brukar vanligtvis gilla en sort. Försök o kunna köpa ny mat så fort som möjligt. Kanske låna av någon till de?

• Längtar efter en liten

Alltså pengar har jag men där jag köper maten har stängt tills fredag

• antitanten

Det är ingen fara om hon inte äter...... bara hon dricker och får i sig vätska.

Väderomslag och annat gör att dom inte alls är speciellt matintresserade.
    Förstår att det är en tik du har, var inne o kollade bilder på henne- så söt.

Hur brukar hon bli vid löp?
    Brukar hon bli skendräktig ca 2 måna efter löpet eller inte ?
    När dom är skendräktiga handlar det ju inte enbart om att dom blir deppiga och så, utan kan mkt väl matvägra och till o med inte vilja gå ut alls....
    Finns faktiskt många varierande beteenden hos skendräktiga tikar. Alla är ju olika individer.

Kolla om hon satt något i halsen också, för det gör ofta så att dom inte vill äta.

Lycka till

• Längtar efter en liten

Det är en tik och hon löper inte,hon löpte för ca 3 månader sedan nu. Och vad jag märkt blir hon inte skendräktig,hon är precis som vanligt både vid löpet och efter.

• Lokesmamma

Aha. Nu vet jag ju inte vilken sort du brukar ha o vart du bor men måste ju finnas flera ställen som har samma.
    Längtar efter en liten skrev 2007-08-12 16:01:33 följande:

Alltså pengar har jag men där jag köper maten har stängt tills fredag
  • Black pearl

Våran hund/7år/ ville ej äta här i vårvintras.Gick och tittade på maten.Men drog sig tillbaka.Sedan var vi hos vet och där konstaterade halsfluss.Penicillin 10 dagar.Sedan blen hon bättre.Jag hade själv ingen tanke på halsfluss.Sedan nu när det har varit jättevarmt.Då äter hon inte lika mycket.Men dricker vatten.När du bytte till Pedigree Pal,bytte du då succesivt ut maten? Eller fick hon helt nytt på en gång?

• Aistiharha

Om det är så att hon kräks mycket så kan hon ju matvägra för att det är jobbigt för magen. Koka ris och ge.. om hon spyr igen så vänta till nästa dag med att ge igen så att magen får vila ordentligt. Kom ihåg att ris snabbt blir dåligt så koka hellre ofta och lite än sällan och mycket. Lycka till

• TheMilky

Är det väldigt varmt och kvavt väder hos er just nu. Min hund slutar nämligen äta när det är sånt väder. Precis som mig :) Så länge hunden har vätska och får i sig det (dricker den inte själv, då häller du i vatten i mungipan på den), så är det ingen fara. Blir den dock håglös och hängig så borde jag kontakta vetrinär. Men så länge hunden är som den brukar så ska du inte hetsa upp dig i onödan :)

• Gnista

Om du köper mat hos veterinären så behöver väl hon alltså ett specialfoder? Om jag vore du skulle jag åkt till en annan djuraffär/veterinär. Om hon är van vid ett foder och är känslig i magen (det verkar ju så eftersom hon kräks lätt) så är det inte bra att byta. Nästan en vecka är ganska lång tid utan sitt specialfoder.

• PS84

Vill bara säga att pedigree inte är det bästa fodret, vet många matglada hundar som ratar det...

Hoppas det ordnar sig!

• Lokesmamma

Min förra hund åt bara pedigree. Är ju inte de bästa men definitivt inte de sämsta. Sen finns de många hundar som inte äter annan mat än den de e vana vid behöver inte betyda att den matvägrar bara för att de e pedigree.

PS84 skrev 2007-08-12 20:40:26 följande:
    Vill bara säga att pedigree inte är det bästa fodret, vet många matglada hundar som ratar det...Hoppas det ordnar sig!
Svar på tråden Min hund äter inte