• Madeleine

Salami av nötkött?

Hur är det egentligen med salami, är det ok att äta. Har varit inne på livsmedlemsverkets sida men jag blir inte klok på detta. Är lite osäker på hur salami görs så jag vet inte var det passar in men den jag har köpt är gjord på nöt. Kan jag äta detta? Oerhört tacksam för svar!

• Svar på tråden Salami av nötkött?
  • Lolagumman

Salami görs genom att man tillsätter bakterierkultur (och andra ingredienser) till kött (oftst nötkött och griskött) Sen brukar man röka produkten litegrann för att sen torka den i flera veckor. Man brukar inte rekommendera salami till gravida pga. listeriarisk.

• Madeleine
    Lolagumman skrev 2007-08-12 16:18:32 följande:
    Salami görs genom att man tillsätter bakterierkultur (och andra ingredienser) till kött (oftst nötkött och griskött) Sen brukar man röka produkten litegrann för att sen torka den i flera veckor. Man brukar inte rekommendera salami till gravida pga. listeriarisk.
    Jaha ok, nu är jag helt livrädd jag åt precis fem skivor salami!!!
  • MiaMia

jag har råkat äta massor av salami... jag är i vecka 20 och min bebbe verkar må prima där inne... Jag ska nog inte äta mer men jag tänker inte älta att jag råkat göra fel...

• caesar
    Madeleine skrev 2007-08-12 16:22:00 följande:
    Jaha ok, nu är jag helt livrädd jag åt precis fem skivor salami!!!
    jag har ätit allt med mina tre graviditeter. och alla barnen är friska och krya.
    livsmedlemsverket har ju inte så mycket bevis på vad som är skadligt igentligen.
    det va ju mycket prat om deras lister för något år sedan att mycket inte stämmer,
    att dom inte har några underkökningstatestik mm.

sen nu vet jag ju inte om det har blivit bättre.
    men du ska inte bli orolig och rädd, något hit och dit är ju okej. det är ju mer om man skulle äta typ östersjöfiks som har massa tungmetaller i sig varje dag hela graviditeten.
    då kan jag tänka mig att det kan gå fel.

så tar det lungt
    ღ Caesar & Diesels Mom + lill pyret i magen BF 5/9 ღ
  • Lolagumman

Inte behöver du vara rädd! Risken är minimal!!! Skulle tro att ALLA gravida i sydeuropa äter salami utan att blinka!

• Madeleine

Tack för att ni lugnar mig!

• lata kocken Johanna

det finns olika salami - vissa är tillagade andra inte

OFTAST är de lufttorkade för torra för att ev listeria och toxoplasma ska överleva - men tyvärr syns inte vattenhalten utanpå

• Lolagumman

Lata kocken Johanna:
    Vid vilket aW kan listeria överleva?

• lata kocken Johanna

det är ju ffa toxoplasman man oroar sig för eftersom den överlever lägre vattenhalter...

minns inte vilken men det går ju att läsa sig till...

• lata kocken Johanna

det är ju ffa toxoplasman man oroar sig för eftersom den överlever eftersom köttet inte är tillagat i värme... och man vet inte exakt vilken vattenhalt den klarar

minns inte vilken aw listeria klarar men det går ju att läsa sig till...

• Lolagumman

Lite OT kanske... sorry men är det inte så att toxoplasma där vid nerfrysning.... Man använder ju fryst upptinat kött till salami

• lata kocken Johanna

inte alltid - det är inte ovanligt att man använder färskt..

Svar på tråden Salami av nötkött?