Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anna1982

Standardmått täcke kudde?

Finns det standardmått på täcke och kudde också så som på sängarna? Ikeas täcken och kuddar är ju 110x125 respektive 35x55 så alla påslakan de säljer passar ju till dessa iallfall.

Jag har köpt ett jätte fint täcke och kudd-set med motiv på, på en vanlig matvaruaffär utan att tänka på måtten och då är täcket 85x115 cm. Hur vanligt (eller ovanligt) är det? Blir det svårt att hitta påslakan som passar till dessa mått?

• Svar på tråden Standardmått täcke kudde?
  • MrsAndersson

Det är nog ganska ovanligt, så att hitta påslakan till dessa blir nog inte det lättaste.
    I Tyskland har de det som standardmått, och jag har inte lyckats hitta några påslakan till dessa här. Men är du lite händig så kan du ju sy in påslakan så de passar.

• Kisekatt

Jag köpte också täcket och kudden på ikea, men upptäckte sedan att det är till 12 månaders bebbisar. :(
    Märkligt..
    Påslakansetet jag köpte på Jysk är mycket mindre, så ska nog köpa täcket och kudden där istället.

• Skogsflikkan

Anledningen till att de på ikea rekomenderar täcke och kudde från 12 månader är på grund av PSD. Små bebisar blir oftast jättevarma om de ska ligga under ett varmt täcke, de rekomenderade att ha en flesefilt i påslakanet istället.
    Ang. täcken och kuddar så sa de att det kunde efterlikna miljön i mammans mage så mycket som möjligt, och det skulle leda till att barnet slutade andas.

Svar på tråden Standardmått täcke kudde?