• Catwoman and Superboy

Ni som månads handlar?

Vi brukar storhandla o har alltid gjort det, men tycker änna att vi blivit dåliga på det igen nu. Det blir mkt små handlande hit o dit o man har ingen koll. Tycker personligen det är onödigt eftersom det blir dyrare i längden och sedan ränna till affären jämt är inte gör kul det heller.

Så för att minska lite på matbudgeten o sedan få igång långplanering på middagar osv så man slipper bekymret vad skall vi ha till middag idag hade jag tänkt att gå o månadshandla.

Men då till frågan, ni som redan gör detta, hur tänker ni? hur får ni köpt allt ni behvöer o främst hur vet ni hur mkt ni skall köpa. Jag satt idag o gick igenom ngr kokböcker för att skriva ner de middagar vi skulle äta i en månad framöver o vad vi behövede till dem pluss basvaror o så.

Men har ni en bra strategi som ni använder er av och kan dela med er av?

Tack på förhand!

Ps. Vilken butik tycker ni i billigast att handla i? Jag handlar som det är nu alltid på Hemköp o gillar just den butiken vi går till mkt bra. Vilken föredrar ni och varför?

Ludvig har fått förskoleplats!!!
  • Svar på tråden Ni som månads handlar?
  • garib

jag har inget svar på frågorna om månadshandling,men jag brukar handla på icamaxi och citygross varje vecka.

• Catwoman and Superboy
    garib skrev 2007-08-12 18:04:07 följande:
    jag har inget svar på frågorna om månadshandling,men jag brukar handla på icamaxi och citygross varje vecka.
    o de är bra tycker du (dahh det är därför du handlar där) men vad jag menar är har de bra priser o bra sortiment?
  • garib

ja jag tycker det är bra för att sortimentet passar mig och priserna.nu är vi en familj som lagar all mat från början,alltså inga halvfabrikat.

• Catwoman and Superboy
    garib skrev 2007-08-12 18:11:21 följande:
    ja jag tycker det är bra för att sortimentet passar mig och priserna.nu är vi en familj som lagar all mat från början,alltså inga halvfabrikat.
    Ungefär som oss då. O har inte ica butikerna de där scanning"aparaturerna" så man kan handla lite "snabbare"?
  • garib

jo det har de men jag använder inte det.jag har inga småbarn så jag har tid att vänta i kassan.jag köper kött och mejerivaror på citygross och andra saker på icamaxi.gronsaker och frukt köper vi på invadraraffär.

• Videkorgen

Vi skriver matsedel för alla middagar i 3 veckor framåt. Sen så skriver vi upp hur mycket vi behöver av allt till varje recept, men eftersom det såklart är billigare med storpack av tex färs och sånt, så är det de "resterna" vi äter den 4 veckan i månaden. Vi storhandlar på Citygross, bra priser är viktigare för oss än märken

Man blir ju tvungen att kompletteringshandla lite varje vecka, sånt som inte håller en månad typ creme fraiche och sånt. Det köper vi i en butik som ligger nära där vi bor.

Det är lite pusslande att göra upp inhandlingslistan ibörjan, men man får in vanan sen tror jag. Man spar tid, man behöver inte springa och handla hela tiden, och man kan se till att äta mer varierat.

• Jennie Brunflo

Vi handlar på COOP eller Kvantum därför det är billigast där. Hemköp finns det inte en chans i världen att jag skulle handla på - grymt dyrt.

Vi brukar köpa mycket av det som det är billigt av. Det som är på framsidan av veckans rea-blad köper vi nästan alltid. Sedan har vi alltid ett förråd av konserver som vi fyller på vid behov. (krossade tomater, tonfisk, groddar, majs osv)
    Pasta och ris finns det alltid hemma hos oss.
    Såspulver i olika de varianter finns också alltid.

Vi köper det som är billigt när vi handlar helt enkelt. Fast vi veckohandlar - inte månadshandlar. Förstår inte hur man fixar det. Fattar inte var man förvarar det man köper om man månadshandlar.
    Vi har en vagn full och det är en gång i veckan vi handlar.

• anna ruffs

vi brukar handla på willys antingen en eller två ggr i månaden för vi har inte så stor frys, allt får inte plats.. brukar försöka tänka i maträtter men det går aldrig..

• delifi2

storhandlar 1 gång i månaden (willys)
    då köper vi allt vi behöver föruto, kött.
    vi är 2 barn, å 2 vuxna det brukar gå på ca 2000 i månaden.

tvättmedel, sköljmedel köper vi på loppisen.
    schampoo, balsam, tvål, bomiull köper vi på ÖB
    köttprodukter köper vi hos kötthandlaren, där brukar vi få en fläsklåda för 200:- det är 5 kilo kött i en sån

• Zenobia

Sambon och jag går igenom frysen inför varje storhandlingen. Kollar vad som finns och skriver ner det på en lista. Sen utav det som finns i frysen försöker vi komma på middagar.
    Sen skriver vi ner middagarna på en almenacka som hänger på kylskåpsdörren. Vilken dag är vilken mat osv. Sen kan vi byta om och ändra eftersom.

Får vi inte ihop tillräckligt med middagar eller om vill vi ha nåt speciellt så skriver vi upp det på almenacka.

Sen när vi är har gjort det, så åker handlingslistan fram och då skriver vi ned vad vi behöver och vad som behövs kompleteras.
    Kollar även i basskåpet vad som behövs. Jag har ett hum ungefär hur mycke majsburkar, oliver, tomatkross som går åt och behöver köpas m.m

Sen försöker ja göra oliak maträtter så man har en fisk, en pasta. Helst en vegetarisk, sen en med köttfärs. Sen nåt gott.

Vi har två frysar i köket och en frysbox. Sen är vi bara 2 perssoner. Men det är trångt i våran frys. Men vi har 5 mil till Willys så då passar man på. Sen completterhandlar vi på Coop i veckorna om det behövs.

• Catwoman and Superboy

TAck alla så hjärtligt!!!

Kul o bra att få höra hur ni gör!!! Då skall det nog gå vägen för oss oxå. Jag vill liksom försöka göra det så enkelt o billigt som möjligt för oss.

Inte för att det går någon nöd men kan vi spara 1000 spänn i månaden på att stor handla kan man ju göra betydligt roligare för de pengarna en att handla "onödig" mat.

Tusen tack igen!!!

• Flavia

Jag månadshandlar, gör ett preliminärt matschema som täcker en månad med olika maträtter, skriver upp de ingredienser som går att långtidsförvara plus annat som ingår i en månadshandling. Shoppar loss. Har sedan en mindre vecko summa för färskvaror och handlar då veckovis.. Mjölk, frukt etc.

Svar på tråden Ni som månads handlar?