• LondonLivia

"tråkigt" 60-tals tegelhus - hur göra roligare?

Jag gillar g:a fina trähus - vita hem, danska hem, engelska landsbygden ....Cath Kidston, Green Gate etc etc (försöker bara ge er en sammanfattad bild av vad som är fint...i mitt tycke). Kan dock trots detta...hm...vara i begrepp att köpa ett tegelhus ...ja ett riktigt "områdes-tegelhus" från 60-talet byggt i 2 delar ...dvs...en del med 1plan och ena änden med 2 våningar. Det ligger med vardagsrummet ut mot egen älvtomt och har en mysigt liten tomt...trots allt. Ser lite potential med huset trots allt...Funderar på hur det skulle bli om man bytte ut fönster mot vita fönster med lite spröjs + ut mot vattnet och altanen större spröjsade vitmålade fönster med lika dubbeldörrar m fönster ända ned...........Hm - vad tror ni? Är det någon som äger ett liknande hus från 60- 70-talet som ändå lyckats fått till det mysigt/fint....Vill gärna ha bilder och förslag!!! :)

• Svar på tråden "tråkigt" 60-tals tegelhus - hur göra roligare?
  • Juniphé
    LondonLivia skrev 2007-08-12 19:03:21 följande:
    Jag gillar g:a fina trähus - vita hem, danska hem, engelska landsbygden ....Cath Kidston, Green Gate etc etc (försöker bara ge er en sammanfattad bild av vad som är fint...i mitt tycke). Kan dock trots detta...hm...vara i begrepp att köpa ett tegelhus ...ja ett riktigt "områdes-tegelhus" från 60-talet byggt i 2 delar ...dvs...en del med 1plan och ena änden med 2 våningar. Det ligger med vardagsrummet ut mot egen älvtomt och har en mysigt liten tomt...trots allt. Ser lite potential med huset trots allt...Funderar på hur det skulle bli om man bytte ut fönster mot vita fönster med lite spröjs + ut mot vattnet och altanen större spröjsade vitmålade fönster med lika dubbeldörrar m fönster ända ned...........Hm - vad tror ni? Är det någon som äger ett liknande hus från 60- 70-talet som ändå lyckats fått till det mysigt/fint....Vill gärna ha bilder och förslag!!! :)
    Jag tror nog att du ska se dig om efter ett annat hus istället - ett som bättre motsvarar dina förväntningar. För helt ärligt - i mitt tycke kommer du förstöra husets själ om du börjar smälla dit spröjs och lull lull à la Karlsonhus.
    Eller så försöker du börja uppskatta det snygga och vackra i 60-70 tals husen
  • snart tre

Nej, för guds skull - det vidrigaste som finns är när folk gör om och sätter en helt annan stil på huset än vad som var avsett. Spröjs på ett 60-talshus är det skottpengar på i mitt tycke. Det går att göra det ljust och snyggt ändå. Annars tycker jag att du ska köpa ett annat hus.

Man ska ta lite hänsyn till det hus man har och den tidsepok det tillhör.

• snart tre

Det du kan göra är att byta ut mot fönster som är stora, men som passar ett 60-talshus. Sådana finns - jag bor själv i ett hus från 1964 som har två gigantiska vita fönster i vardagsrummet, fast utan spröjs och liknande. Det är väldigt snyggt. Ni kan också sätta in stilrena skjutfönster - det är väldigt 60/70-tal och borde passa ert hus.

• Namaste72

Håller med tidigare inlägg. Vi har ett hus från 1962 i rött tegel, ganska fyrkantigt fast vi har vanliga sidohängda fönster. Altanfönstren i vardagsrummet är supersnygga ner till golvet med mönstrat glas 1/4 upp + teakdörrar med rutigt glas in till vardagsrummet.
    Vi har behållit känslan från 1960 i huset, med svart, vitt och rött som basfärger. Toan på övervåningen är renoverad så folk tror det är original. Möblerna är i teak men med moderna inslag av stål och glas.

När jag först såg vårt hus skrattade jag rått, för det var så himla fult renoverat, nu återställer vi det och huset växer för varje dag. Skulle inte tänka mig ngt annat.

Lycka till!

Svar på tråden "tråkigt" 60-tals tegelhus - hur göra roligare?