• ShootingStar

Blödning efter insättning av spiral??

Imorgon ska jag till barnmorskan på efterkontroll och ska sätta in spiral. (är det förresten barnmorkskan eller en läkare som gör d?)
    Är lite nervös att det ska göra ont, men mest nervös är jag för tiden efteråt.
    vad jag läst här på familjeliv så har väldigt många väldigt ont i magen och blödningar en månad efter. Och därefter väldigt oregelbundna blödningar...
    Men det här med blödningar, får man det trots att man fortfarande ammar (dottern är 2 månader). För jag vill ju helst inte framkalla blödningar genom detta när jag om jag bara ammar och inte sätter in spiral slipper blödningar iaf några månader framöver. Man kanske borde vänta med spiral i så fall...
    och en sak till, kostar det att sätta in spiralen??

Oerhört tacksam för svar!

Mamma till Världens Finaste små tjejer; Alicia och Isabell
  • Svar på tråden Blödning efter insättning av spiral??
  • Mälaröbo

För det första så är blödning och mens inte samma sak.
    Så om du får en blödning av att sätta in spiral så betyder inte det att du satt igång fin menstruationscykel.

Sen beror det på vilken sorts spiral du ska sätta in. En hormonspiral skapar ibland en period av blödningar innan det stabiliserar sig, medans kopparspiraler oftast bara ger en kort blödning (EJ mens) efter isättandet.

Kostnaden är jag osäker på men det kan röra sig om nån hundring kanske?

• Bamsesaga

kopparspiral är gratis, medans hormonspiralen kostar väl runt 1000:- tror jag.

Det är inte alltid det går att sätta in spiral när man ammar eftersom livmodern då är mkt mindre än när man inte ammar. (men BM mäter nog först och kollar om det går)

• ShootingStar

Jag vill ha kopparspiral. När jag ringde och boka tid fråga de om jag ville sätta in spiral och jag sa ju ja. Men sen om det är hormonspiral eller kopparspiral vet jag inte faktiskt. men känns som kopparspiralen är den som är "standard" . Men är det hormonspiral får de gott ändra sig, för jag vill ha kopparspiral. Inga mer hormoner i min kropp tack!

• Blå Flygare

Här var man tvungen att hämta ut spiralen på apoteket innan. Har du inte fått recept?

Har själv inte haft ont i magen efter, men en massa småblödningar i 4 mån som nu äntligen verkar ha upphört. Hade dock slutat amma när jag satte in den.

• Blå Flygare

Shooting Star: Om man har kraftiga blödningar normalt så kan man inte få kopparspiral. Så här blev det hormon.

• mexisis
    ShootingStar skrev 2007-08-12 20:45:34 följande:
    Jag vill ha kopparspiral. När jag ringde och boka tid fråga de om jag ville sätta in spiral och jag sa ju ja. Men sen om det är hormonspiral eller kopparspiral vet jag inte faktiskt. men känns som kopparspiralen är den som är "standard" . Men är det hormonspiral får de gott ändra sig, för jag vill ha kopparspiral. Inga mer hormoner i min kropp tack!
    hade det varit hormonspiralen så hade du fått recept på den och måsta hämta ut den på apoteket själv innan du går till din bm eftersom man får betala för den. jag har den och tycker den funkar super. gjorde inte ont att sätta in men var lite obehagligt. hade sjukt ont när jag gick hem. som mensvärk gånger tio. men redan efter två dagar hade det gått över. småblödde lite då och då första månaden men sen har jag varken haft mens eller mensvärk och det är snart 5 månader sen jag satte in den.
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Bubblan84

Hormonsprial hämtas på apoteket.
    Kopparspiralen sätter barnmorskan in..på mig gjorde det fruktansvärt ont..mycket eftersom jag ej fött barn o då d då inte e o rekomendera..men va mitt enda alternativ..hade småblödningar i ett par dagar..öm o ont i ca en vecka..men va otroligt känslig vid samlag i ett par måander efter :/

Fick mer mäng av mens vilket dom sa är vanligt!

Min kom dock ut i december..efter 1 1/2..trådarna fastade i tampongen i hela spriralen kom med ut..ingehn trevlig upplevelse..men tydligen inte allt för ovanligt!!

är du osäker så prata med dom så du får svar på alla dina frågor innan dom sätter in den!

Lycka till :)

• Lakritsglassen

däe jag har varit sätter de inte in spiral förrän det har gått minst 12 veckor efter förlossningen.detta för att man ska vara säker på att allt dragit ihopa sig tillräcklig.Annars kan spiralen ramkla ut.

Normalt sett är det bm som sätter in den.Det gjorde lite ont när läkaren satte en klämma pålivmoderhalsen men annars kändes det inte något alls.
    När jag fått min levenova hade jag lite mensvärk i några timmar och "stora"blödningar i några veckor och små blödningar i några vedckor till.

men det är ju helt olika,mina systrar hade i ca 6 månader så man e olika.

lycka till..

ps. i skåne kostar det 120 kr för efterkontrollen

• nomana

Hur gick det för dig? Jag satte in min kopparspiral i fredags och blöder fortfarande, men hoppas på att det är på väg att ta slut nu. Ska enligt överenskommelse ringa bm i morgon annars. Gjorde det ont att sätta in den? Jag har aldrig tidigare haft så ont som det gjorde att sätta in spiralen, men jag har å andra sidan inte heller fött barn. Hoppas att det fungerar bra för dig!

• ShootingStar

Är så besviken... Har  gått å varit nervös flera dagar, och sen när jag väl ligegr där i gynstolen får de inte in den j***a spiralen. Först har de problem med att mäta livmodern, det är för litet men får precis in stickan mellan tapparna, sen när de ska sätta in spiralen går det inte. De lirkade och bökade länge men lyckades inte. Så de fick skicka hem mig med minipiller istället. Känner mig lite snuvad på finalen... Så nu måste jag vänta tills mensen kommit igång innan de kan göra ett eventuellt nytt försök.
    De sa att jag va bra avslappnad så det berodde inte på det, ibland funkar det helt enkelt inte bara , sa de.

Det gjorde inte alls ont för mig. Endast ytterst lite som mensvärk när de böka runt.
    iofs fick jag ju inte in själva spiralen, men de bökade ju runt rätt rejält men kände faktiskt inget av det, ingen smärta alltså. och vad jag läst här på fl så är det ondaste när de sätter klämman på tapparna, men som sagt, kände inget.
    Så nu går jag här utan spiral, men får ändå dras med massa blödningar eftersom de böka runt så mycket. Väldigt irriterande.

Men får väl göra ett nytt försök sen när mensen kommit igång, men känner mig ändå rätt besviken...

nomana: Hoppas dina blödningar avtar snart. Det gör nog ondare att sätta in just för att du inte fött barn. Men nu har du den ju där iaf, och behöver inte bekymra dig på ett antal år. Det är ju skönt iaf!

Svar på tråden Blödning efter insättning av spiral??