• AMV

Frontline mot öronskabb hos katt?

Hur var det nu man behandlade med Frontline mot öronskabb hos katt? Så länge sedan hon hade skabb sist så jag har glömt hur man gjorde...

• Svar på tråden Frontline mot öronskabb hos katt?
  • Birry

Några droppar från en pipett i vardera örat, gnugga ned det lite i örongången - klart!

• Silverkatten06

Frontline är inte till för att behandla skabb (även om vissa säger att det hjälper en del katter), ta katten till veterinär och få örondroppar utskrivna. Är du säker på att det är skabb och inte en öroninfektion, föresten? Inte helt lätt att se skillnaden alla gånger som lekman..

• AMV

Silverkatten06 skrev 2007-08-12 21:02:07 följande:

Frontline är inte till för att behandla skabb (även om vissa säger att det hjälper en del katter), ta katten till veterinär och få örondroppar utskrivna.
    Det var veterinären själv som rekommenderade Frontline förra gången även om hon sa att det officiellt inte är godkänt för det. Det är också det enda som hjälpt, tidigare gånger har vi behandlat med andra örondroppar till förbannelse men bara Frontline har faktiskt hjälpt.
  • Birry
    AMV skrev 2007-08-12 21:06:34 följande:
    Det var veterinären själv som rekommenderade Frontline förra gången även om hon sa att det officiellt inte är godkänt för det. Det är också det enda som hjälpt, tidigare gånger har vi behandlat med andra örondroppar till förbannelse men bara Frontline har faktiskt hjälpt.
    Stämmer bra att det är en inofficiell "veterinärsanning"!
  • My Baby

Jag va tvungen att gå till veterinären med våra katter när dom hade skabb.. det skulle inte försvinna annars sa dom där.. det försvann och kom tillbaka efer ca en månad viket dom sa att det kunde göra, men ja köpte medicin för 600 tror jag till mina kissar!!!

• New Dawn

Fick råd av djursjukhuset på min ort att först tvätta ur öronen med öronrens och sedan droppa 2-3 droppar frontline längst ned i hörselgången på varje sida och massera in. Fungerade perfekt.

Hälsningar New Dawn

• Hästtokigmamma33

Frontline är till även för öron skadd men ska inte droppas i örat utan i nacken på djuret

• Moi

Jag har fått rådet av vetereinärer att göra på dett vis när mina katter haft skabb, det har funkat varje gång

Tvättar ur öronen ordentligt med ljummet vatten och bomull. Tar EN förp. av de tre med Frontline och har i hälften av den i vardera öra.

Låter öronen vara i tre veckor och upprepar sedan proceduren.

Ännu tre veckor senare, samma procedur och vid det här laget är skabben puts väck!

• Hästtokigmamma33

Moi: Den veterinären är nog inte nykter frontline är förbaskat starkt kommer det ner på trumhinnan så katten den fräta sönder...

• Hästtokigmamma33

Vikab: Står klart och tydligt att frontline även är för öronskabb, så ta ett snack med vetisen igen..

• Moi
    Hästtokigmamma33 skrev 2007-08-14 10:51:54 följande:
    Moi: Den veterinären är nog inte nykter frontline är förbaskat starkt kommer det ner på trumhinnan så katten den fräta sönder...
    Mina katter har inte tagit skada av behandligen.
  • New Dawn

Inte mina heller. Har svårt att tro att personalen på ett djursjukhus skulle rekommendera en behandling som fräter sönder trumhinnorna på en katt.

• Moi

New Dawn skrev 2007-08-14 11:24:46 följande:

Inte mina heller. Har svårt att tro att personalen på ett djursjukhus skulle rekommendera en behandling som fräter sönder trumhinnorna på en katt.
    Tänkte samma sak. Veterinären jag har fått rådet av är en av länets mest populära och jag litar fullständigt på honom.
  • Rottis77
    Hästtokigmamma33 skrev 2007-08-13 13:01:48 följande:
    Frontline är till även för öron skadd men ska inte droppas i örat utan i nacken på djuret
    Frontline är inte registrerat till öronskabb. Vill man behandla öronskabb är det bättre att ni tar kontakt med sin veterinär och får utskrivet Stronghold som är till för bla öronskabb.
  • Birry

Företaget som tillverkat Frontline rekommenderar inofficiellt att man använder Frontline mot öronskabb. Jag har själv suttit på en sån läkemedelsinfo och diskuterat det. Orsaken till att det inte står med som indikation i Fass är att det är väldigt dyrt att registrera ett läkemedel i Fass och lika dyrt att ändra så det gör de inte, utan informerar veterinärerna om att det går att använda och hur. Många läkemedel som har såna inofficiella indikationer. Självklart skulle ingen veterinär annars rekommendera djurägare att använda det!

• Rottis77
    Birry skrev 2007-08-15 11:12:34 följande:
    Företaget som tillverkat Frontline rekommenderar inofficiellt att man använder Frontline mot öronskabb. Jag har själv suttit på en sån läkemedelsinfo och diskuterat det. Orsaken till att det inte står med som indikation i Fass är att det är väldigt dyrt att registrera ett läkemedel i Fass och lika dyrt att ändra så det gör de inte, utan informerar veterinärerna om att det går att använda och hur. Många läkemedel som har såna inofficiella indikationer. Självklart skulle ingen veterinär annars rekommendera djurägare att använda det!
    Kliniken jag jobbar på rekommenderar inte det till öronskabb, finns ju likvärdiga preparat som faktiskt är registrerade för öronskabb som också är spot on.
  • annmi

Hästtokigmamma33 skrev:
    Frontline är till även för öron skadd men ska inte droppas i örat utan i nacken på djuret ..

---------------------------------------------------------------
    Det du tänker på heter Stronghold & droppas i nacken.
    Är Jättebra medel mot skabb
    Frontline är inte egentligen till för skabb fast många brukar använda detta,men...Som någon skrev här så är det starkt!

Läs här: www.katt.nu/artikel-20021028.htm

Svar på tråden Frontline mot öronskabb hos katt?