• summertime123

9 veckor gammal & är vaken nästan hela dagen!

Min lilla son är 9 veckor & har enda sen han föddes varit vaken ganska mycket... får alltid kommentarer om att han är så "med" hela tiden. varje vecka har han varit vaken mer o mer så jag tänkte att jag skulle skriva ner hur en dag gick. han va vaken i 10! timmar idag... & vi hade en helt normal dag, han va inte gnällig alls... helt nöjd som vanligt.
    ska till bvc om några dagar och ska ta upp detta men blev lite nyfiken på om nån annan oxå haft d så? d e väl inget fel på han?

• Svar på tråden 9 veckor gammal & är vaken nästan hela dagen!
  • LillaLinan

är säkerligen inget fel på han. alla är vi ju olika. det går ju även i perioder, om ngn vecka kanske han sover mer.

• zebangiealexmamma

min dotter som är 3 år drygt var precis likadan. hon sov på nätterna endast förutom att hon hela tiden men iaf
    dagarna sov hon knappt nåt. la man henne i sänge när hon somnat för att sova middag så vakna hon direkt. däremot när hon blev lite äldre tyckte hon om o ligga på mig när jag satt i soffan, hon kände sig trygg antar jag för hon hörde väl hjärtslagen då hade hon inga problem med att sova.
    idag somnar hon på under en halvtimme o sover hela natten ca 10 -12 timmar

• zanzibar

Vi har det också så. Skulle vi inte aktivt söva killen så skulle han inte sova på hela dagen.Han blir sällan gnällig då han är trött, men visar andra trötthetstecken. Han har varit så sen nyfödd. Jag ringde tom BB när han var typ 5 dagar och undrade om det var nåt som var fel på han. Då hade han varit vaken 8-16. Nu är han snart 6 mån och är likadan.

• summertime123

tack för alla svar! thats what i thought... ville bara vara på säkra sidan så jag kan sova gott inatt

• ullis83

När min son var typ i samma ålder sov han bara en kvart i stöten på dagtid..det var skitjobbigt..på bvc sa dom att det är vanligt i den åldern

• LindaHirvonen

Usch vad jobbig Nova är just nu.
    Hon är superduperjobbig vad det gäller att sova.

Igår tex, hon var vaken hela dagen igår, sov max 1½timme på hela dagen. Somnade vid 9igårkväöll, sov till 3, åt mat somnade om å vaknade kl.6. Å nu är hon vaken.. Hon har påsar under ögonen när hon vakanr varje morgon. Fattar inte detta.

Så här är det varjke dag. Inget hjälper, En tur i vagen går inte, hon sover medans vi är ute, men så fort vagen stannar vaknar hon å är sen vaken. Samma gäller en tur i bilen.
    Bärsjalen då?? NEj då den vill hon absolut inte vara i nu.Bara är grinig hela tiden.

BLir så himla trött på henne nu.. Hon kan inte ligga på Golvet eller nå själv under baby gymmet kke går i ca 100min sen ledsnar hon. Nej hörrni det enda som funkar för att göra henne gglad är att bära på henne dagarna i ända. Jättejobbigt då mMelissa vill att jag ska leka med henne oxå, men det går nästan inte..

Jag tar gärna emot tips om vad man kan göra & varför hon är så här!!
    Sitter hör nu å är superledsen.. GråterGråter

Jaja nu har ni fått höralite om mina dagar hemma.

Älskar mina barn över allt annat.

Kram på er"!!!

(¯`°?.¸ ♥ Melissa 050115 & Nova 070625 ♥ ¸.?°´¯)
  • Maria C S 75

Min kille sov 2 gånger per dag och oftast 5 minuter per gång. Hade mantur sov han i 10 minuter. Gick och la sig kl 2300 och vaknade kl 0630. Jag kunde inte riktigt fatta att en liten nyfödd bebis var så pigg. Frågade sköterskan på BVC och hon sa bara "tough shit and good luck". Vissa bebisar är pigga och mé hela tiden. Andra sover halva dagen. 

• Maria C S 75

Jo kan även säga att han var tidig med det mesta. Han var inte bebisen som ville ligga på en filt på golvet eller sitta och leka med sina leksaker. Han har aldrig tyckt om sin vagn, varken sitt eller ligg vagnen. Men han började krypa, stå och gå tidigt (9 månader). Allt har sin charm men ibland undrar jag varför just jag fick som pigg liten spillevink.

• Upia

Det här med att spädbarn tar sig den sömn de behöver stämmer inte på alla barn tycker jag.

Min son på 9 veckor kunde vara vaken i 12 timmar på ett dygn (inkl mat). Han sov i princip bara på natten och då bara om han låg på min mage. Jag brukade amma, han somnade i min famn, jag försökte lägga ner honom, han vaknade... ibland sov han vidare men vaknade efter prick 40 minuter. Sen grät han trött och gnälligt, ledsen för att han hade vaknat.

Bvc säger till mig att det är väl normalt för honom att vara vaken så mycket men jag tyckte inte att han var helt lycklig. Och jag blev så frustrerad. Hela dagarna gick åt att amma, trösta, söva, plocka upp en trött och ledsen bebis. Dagarna var oförutsägbara och det kunde dröja fram till 15 innan jag hade lyckats äta något på hela dagen.

En dag fick jag nog och la honom på mage. Då sov han plötsligt 2 timmar utan att vakna. Så nu är andningslarm införskaffat.

Jag måste även erkänna att vi nu följer vissa metoder som Anna Wahlgren förespråkar. T.ex att vagna till sömns, efter ca 2 veckor tar det enbart ett par tag fram och tillbaka innan han sover sött. Vi har ett schema som innebär att han sover middag och förmiddags- och eftermiddagslur.

Jag var som många väldigt många skeptisk till att en så liten plutt skulle kunna ha ett schema men faktum är att han faktiskt behövde hjälp att få tider då han verkligen var vaken och tider då han verkligen sov. Sen vi började har han inte skrikit mer än ett par minuter per dag. Han sover lugnt i sin vagn på natten och är glad, nyfiken och vaken på dagen.

Så jag rekommenderar er med sömntrasslare att prova. Kanske inte ta till er allt, men att enbart använda vagnen för att söva och hjälpa till att komma till ro med hjälpte min son väldigt mycket.
    www.annawahlgren.com

• vika

Upia.
    EXAKT så har det varit för oss oxå.
    "alla andra barna" verkade somna sött vart som helst i armarna på sina föräldrar, medans vår lilla aldrig ville sova på dagen, hur mycket vi än vyssade och bar.
    Men som sagt, jag la henne på magen i hennes vagn och nog sov hon då, upp till tre timmars pass på dagen ibland.
    SÅ nu har vi andningslarm här med och sovningen fungerar bra

• JosseS

Vårt första barn ville inte heller sova på dagtid och gnällde, åt konstant och sova en liten stund och så samma visa igen. Bvc bara beklagade att vi hade ett så krävande barn... Vi bar och bar. Efter fem månader var jag helt slut. Genomförde AW som flera ovan har rekommenderat och vips både sov hon och var nöjd därimellan! Hon hade helt enkelt varit för trött!

Nu har vi en liten lillasyster som är två månader. Jag har kört AW:s standardmodell från dag ett och det är otroligt vad bra det går! Hon sover på dagarna två timmar i sträck, har god aptit och är alltid nöjd samt sover hela natten med ett nattmål 05.00. Hon skriker nästan aldrig eller är kinkig och det finns inte en liknelse med mina upplevelser att ha spädbarn sedan förra gången Det är helt underbart

Svar på tråden 9 veckor gammal & är vaken nästan hela dagen!