Det här med att spädbarn tar sig den sömn de behöver stämmer inte på alla barn tycker jag.
Min son på 9 veckor kunde vara vaken i 12 timmar på ett dygn (inkl mat). Han sov i princip bara på natten och då bara om han låg på min mage. Jag brukade amma, han somnade i min famn, jag försökte lägga ner honom, han vaknade... ibland sov han vidare men vaknade efter prick 40 minuter. Sen grät han trött och gnälligt, ledsen för att han hade vaknat.
Bvc säger till mig att det är väl normalt för honom att vara vaken så mycket men jag tyckte inte att han var helt lycklig. Och jag blev så frustrerad. Hela dagarna gick åt att amma, trösta, söva, plocka upp en trött och ledsen bebis. Dagarna var oförutsägbara och det kunde dröja fram till 15 innan jag hade lyckats äta något på hela dagen.
En dag fick jag nog och la honom på mage. Då sov han plötsligt 2 timmar utan att vakna. Så nu är andningslarm införskaffat.
Jag måste även erkänna att vi nu följer vissa metoder som Anna Wahlgren förespråkar. T.ex att vagna till sömns, efter ca 2 veckor tar det enbart ett par tag fram och tillbaka innan han sover sött. Vi har ett schema som innebär att han sover middag och förmiddags- och eftermiddagslur.
Jag var som många väldigt många skeptisk till att en så liten plutt skulle kunna ha ett schema men faktum är att han faktiskt behövde hjälp att få tider då han verkligen var vaken och tider då han verkligen sov. Sen vi började har han inte skrikit mer än ett par minuter per dag. Han sover lugnt i sin vagn på natten och är glad, nyfiken och vaken på dagen.
Så jag rekommenderar er med sömntrasslare att prova. Kanske inte ta till er allt, men att enbart använda vagnen för att söva och hjälpa till att komma till ro med hjälpte min son väldigt mycket.
www.annawahlgren.com