• pyrenean

leonberger mesiga??

Leonberger hundar är ju stora och ganska maffiga men jag har fått för mig att de är mesiga och lite skraja av sig.Inte precis nån vakthund eller....har träffat några och de skäller lite på avstånd men verkar ju inte vakta precis mot främlingar.

• Svar på tråden leonberger mesiga??
  • LillaLulla

Jag skulle snarare säga att det är de hundarna som skäller på/morrar åt främlingar som är osäkra av sig.

• ullis83

Mina svärföräldrar har en sån och han är väl en bra vakthund..skäller åt alla han inte känner igen

• pyrenean

ja mantycker ju att en så stor hund ska kunna ryta i om det kommer främlingar runt huset.Men de jag träffat verkar ha varit väldigt sötaktigt,runda,icke skrämmande mot främmande.Som söta nallebjörnar.När de lägger huvet på sned och ser på en så blir man ju inte rädd hehe.Jag tror liksom inte att de har så mycket vakt i sig.De ser bara så snälla ut och när de skäller lite så viftar de glatt på svansen och ser på en med dessa snälla ögon.

• Sandriz

de kanske känner att du inte utgör något hot? :)

• dinos

min mor har två stycken och f**n ta den som går in på tomten.

de vaktar till hundra procent och skäller även till när det gäller de de känner för att göra husse och matte uppmärksamma på att någon kommer in på tomten.

då ger de bara av ett skall men om de inte känner dig skäller de till man säger till att de ska vara tysta. de vaktar jättebra.

William och Savannahs mamma.
  • pyrenean

Nä jag antar att jag inte sågs som nåt hot för jag tyckte de såg så söta ut så man ville bara krama de söta björnarna.De liksom lufsade så gulligt när de kom fram och la huvet snett med sina vackra ögon.De verkar så snälla och inte alls vaktiga inte dom jag träffade ialla fall.

• ideligen

leonberger vaktar när det behövs, oftast så behöver dom inte göra så mycket mer än att visa sig. har ett utmärkt exempel på detta då våran leonberger inte gör en fluga förnär i vanliga fall, lyfter inte ens på huvet om det kommer nån. men nu har det hänt 4 gånger att det kommit hem folk till oss som hon aldrig träffat och dom har bara knackat på dörren en gång och sen gått in, jag har då varit på över våningen, och jag kan lova att hon vaktat, dom har inte kommit långt innanför dörren innan hon morrat och tagit dom i handen (inte bitit, bara markerat, har aldrig blivit märken) och inte låtit dom gå någonstans förrän jag sagt att det är ok. leonberger ska vara vänliga.

• ideligen

så här står det i rasstandarden om uppförande/karraktär:

Som familjehund under dagens boende- och levnadsförhållanden
    skall leonberger vara en trevlig kamrat, som utan problem kan
    tas med överallt och som utmärker sig genom utpräglad vänlighet.
    Rasen skall varken vara skygg eller aggressiv. Som sällskapshund
    skall rasen vara en behaglig, följsam och orädd följeslagare i alla situationer.
    Till de karaktärsegenskaper som krävs hör framför allt:
    - Självsäkerhet och suverän oberördhet
    - Måttligt temperament (har även leklust)
    - Beredvillighet att underordna sig,
    - God inlärningsförmåga och uppmärksamhet
    - Opåverkad av ljud

Svar på tråden leonberger mesiga??