• pyrenean

irriterad torr mun av astmaspray?

Har använt astmaspayer i många år nu men de senaste tre åren har jag blivit torr och konstig i munnen.Ibland svider det och jag ser små fläckar på tungan som oroar mig till vansinne!Har vart iväg och kollat tungan men de hittar inget fel säger de.Har någon liknade erfarenheter?Ibland tänker jag på detta hela dagarna och tror det blir värre hela tiden.Röker ju också förstås men andra rökare har inga såna här problem vad jag hört.

• Svar på tråden irriterad torr mun av astmaspray?
  • Alyssa

Använd salivstimulerande! Det är inte bra att bli torr i munnen, du kan få hål i tänderna. Det finns tuggummi eller spray på apoteket i en grön/blå liten flaska. Minns ej vad den heter.

• pyrenean

Har testat såna salivtabletter men tycker inte de funkat måste ju tugga dom hela dagarna typ.Jodå hål i tänderna har jag så det räcker och blir över ständig tandvärk jämt .

• Alyssa

Ok men prova med sprayen kanske. Kan förstå att det är drygt med tabletterna.

• Neeemi
    Helen72a skrev 2007-08-13 08:08:07 följande:
    vad e det för astmasoray?om det e kortison i så e det ju väldigt viktigt att du sköljer munnen efter du inhallerat då man lätt kan få svanp i munn & svalg..... det blir man torr av
    ja, å man ska skölja med vichyvatten efter varje gång man tagit den
    Stolt mamma till underbara Felicia 060602
  • pyrenean

ja jag sköljer munnen nästan varje gång men glömmer det enstaka gånger.Hade svamp en gång men inte nu .Mina sprayer heter :seretide och bricanyl.

• Neeemi
    pyrenean skrev 2007-08-13 08:28:08 följande:
    ja jag sköljer munnen nästan varje gång men glömmer det enstaka gånger.Hade svamp en gång men inte nu .Mina sprayer heter :seretide och bricanyl.
    Seretide är det kortison i. Skölj munnen med vichyvatten några ggr om dagen så kanske dina symtom försvinner
    Stolt mamma till underbara Felicia 060602
  • pyrenean

Det var ca 3 år sen jag kollade med läkare nu men ser ingen svamp nu .Då var tungan alldels vit,men det gick över av medicin jag fick.

Svar på tråden irriterad torr mun av astmaspray?