• cool

Helig Birma,mat mm

Hej!Nu har jag tagit över en renrasig helig birma katt på 4 år,nu undrar jag lite om mat och så.Jag ger han mat för kastrerade hankatter,men kan man ge dom annan mat med,gärna namn på dess mat mm.

Är de nåt man bör veta mera om dom,ha så kort info.
    Tack

• Svar på tråden Helig Birma,mat mm
  • cool

Nån bra kattsand,som är luktfri?eller nån annat som?!

• annmi

Pussikompact är Superbra!
    Har Birmaflickor & ger mina Nu Hills torrfoder just nu.
    Ger inte mjikmat till mina annat än lite smak av vår fisk exvis eller så...
    Nå'n rå ägg gula ibland..Lycka Till!

Jam & Kram!!!

• Majsan70

Royal Canin Beauty and fit kör vi med till våra Birmor. Sen varvar vi det med mat som är speciellt för hårbollar eftersom vår hane är så långhårig. Utöver det så äter dem rå nötfärs som först varit frusen. Rå kyckling o lite annat rått kött. Äggulor samt små smakportioner med diverse mjukmat.

Vi kör med Puss Compakt o tycker att den är både luktfri o lätt att hålla rent i lådan med.

Skall du byta mat så gör det över en lång period. VEt du nåt om Birmornas sjukdomar? OM inte så läs på ordentligt. De är även känsliga vid sövning så det får man alltid upplysa om när man är hos vet.

Vi föder upp Helig Birma så du får gärna fråga om du undrar.

• Västkusttjejen

Jag ger våra Birmor Royal Canin hairball, tror till och med det är en birmakatt på framsidan av påsen. Den har funkat väldigt bra på just en av våra birmor för hon har otrooligt mycket päls och därav mycket hårbollar. Men peppar peppar så har maten klarat hennes mage rätt bra:)
    Kattsanden köper vi på Willys, en stor 20kg säck vit sandpåse för ca 60kr, ser fräsh ut i och med en vita sanden, stora sandkorn sominte sprätts omkring i hela hemmet och luktar minimalt :)
    Ja det stämmer ang nedsövningen på Birmor. De är extra känsliga för narkosen, så tänk på att alltid vända dig till seriösa djursjukhus med stor tillgång till utrustning då du ska kastrera/ operera din birma. Jag bad dem även vätska upp mintjej innan sterilicering.
    Annars tycker jag inte Birman är mer svårskött eller annurlunda i just skötseln än någon annan katt. De är ju mer lekfulla och familjära än många andra raser :) En birma tycker jag inte man ska lämna ensam 8 timmar om dagen, denär lite mer som en hund och vill gärna ha sällskap. Birman är mer ett flockdjur än många andra kattraser. Leker gärna med leksaker, tycker ofta om barn. En perfekt familjekatt :) Men saknar många egenskaper som gör den till den optimala utekatten som fattar innebörden av farligheter i utomhusvärlden...

• cool

Den mat ni nämner är det torrfoder?om man säger blöt mat då va ger ni den då?
    Kattsanden köper ni den i djuraffär?

• mammatillvictor
    cool skrev 2007-08-18 06:19:26 följande:
    Den mat ni nämner är det torrfoder?om man säger blöt mat då va ger ni den då?Kattsanden köper ni den i djuraffär?
    Grattis till birman! Har en birmapojke, Alfons, jättemysig! Man ska helst inte ha blötmat, det räcker med torrfoder, och köp då veterinärens torrfoder, kan verkligen rekommendera Hills. Är något dyrare än den i affären men det är stor skillnad på innehållet! Vår kille  har lite känsliga tarmar och kräktes när jag hade typ Pussi torfoder som jag köpte i vanlig mataffär.  När jag bytte till Hills speciella torrfoder som var snällare mot tarmarna kräks han ytterst sällan och när han väl kräks så är det rena hårbollar vilket är helt naturligt. Ibland ger jag honom kokt fisk (alaska pollock) och det älskar han! Man ska inte ge fisk ofta då det kan göra dom sjuka men någon gång då och då är ingen fara. Likadant är det med räkor, han älskar räkor, fast många katter kan vara allergiska mot skaldjur men vår Alfons klarar faktiskt detta.
  • Majsan70
    cool skrev 2007-08-18 06:19:26 följande:
    Den mat ni nämner är det torrfoder?om man säger blöt mat då va ger ni den då?Kattsanden köper ni den i djuraffär?
    Vi ger enbart blötmat som lite gottigt. Katternas fullfoder är torrfoder i vårt fall RC då.

Kattsanden köper vi pussys och i vanlig affär. Vi tycker den är lika bra som den snordyra u djuraffären.
  • mammatillvictor

Kattsanden jag verkligen rekommenderar är Pussi compact! Luktar knappt något och den klumpar sig med en gång. Kanon!

• S Sofia

Hej, har tre birmor, 1 hona och 2 hanar. De är innekatter. Jag köper Royal Canin indoor som de mumsar gott. Vetrinären tyckte att jag bara ska ge dem det.

Kattsanden köper jag Eldorados kompaktsand på Willys. Det är den billigaste som jag provat med samtidigt den BÄSTA!!! Den är luktfri, dammar inte, klumpar sig bra... dryg

Svar på tråden Helig Birma,mat mm