• Kall öl

kräkas vid mensvärk ?

Mår illa (rätt normalt att göra då man har mensvärk, fattar jag la) och kräks. Hur normalt är det då?
    Säg att det bli bättre efter några år? :P

Don't treat me like a kid.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-13 10:30:41:
    é snart 14 bast haft mens i 4 år.
  • Svar på tråden kräkas vid mensvärk ?
  • growingbelly

Så hade jag med. Jättejobbigt, brukade svimma ibland också. Jag började äta cerazette ppiller och mensen försvann och därmed besvären. Detär mitt enda tips och jag har testat allt. Lycka till!

• Hera78

Sådär hade jag när jag var i yngre tonåren och JA det blev bättre! Fick vara hemma från skolan ibland när jag hade mens eftersom jag kräktes och hade så fruktansvärt ont.

När jag var 16 tog mamma med mig till ungdomsmottagningen och satte mig på p-piller eftersom det gjorde mensvärken lindrigare

• Anonym

när jag var yngre så var det jättejobbigt varje gång mensen började, det var vidrigt hade smärtor som inte kan beskrivas jag kallsvettades ,kräktes, och var blek som ett lakan och tabletterna hann inte verka för jag kräktes direkt, + att det kom ja ursäkta men där bak med , så tablett i form av stolpiller funkade ju inte heller jag var helt utslagen låg i sängen och bara yrade och hade sååååå himla ont, nu är det bättre är 33 nu, men någon enstaka gång kan jag få sådan abesvär igen men inte varje mensperiod som tur är utan någon gång , men jag tar tabletter direkt det börjar och numera kräks jag inte, så lite bättre med åren , men det är ett helvete detta att man ska må så dåligt, hoppas du mår bättre snart

• Kall öl

Jag svimmar också ibland blir alldeles snurrig ju..
    "får" tyvärr ej käka ppiller

• Kall öl

Okej.. ja jag får diarré med det är ju hemskt ju man kan inte sova på nättrena heller, spec inte nu på sommaren när man svettas ihjäl!!

• growingbelly

vad menar du med att du inte får äta ppiller?
    Propprisk, partner, föräldrar?

• Kall öl
    growingbelly skrev 2007-08-13 10:39:07 följande:
    vad menar du med att du inte får äta ppiller?Propprisk, partner, föräldrar?
    asså jag tex inte köpa ut  som 13 åring :P får stjäla av morsan ;)
  • growingbelly

Jag har hög risk för proppar och får därför inte äta ppiller med tvåhormoner, men cerazette är helt grönt att äta trots ärftliga risker för proppar. Jag såg det som medicin mot mensvärks om gjorde att jag var totalt handikappad i tre dagar per månad.

• growingbelly

Men ungdomsmottagningen då?

• Kall öl
    growingbelly skrev 2007-08-13 10:41:25 följande:
    Men ungdomsmottagningen då?
    Vad är det?
  • Hera78

Tror du får p-piller i den åldern med förälders tillstånd. Har du pratat med din mamma om p-piller?

Eller så får du utan förälders vetskap om du går till Ungdomsmottagningen, vet inte hur det är nu för tiden. I vilken stad bor du?

• Kall öl
    Jag bor i Ekenäs, som är pytteliten stad i södra Finland...
    får ej köpa ut ppiller förrän 16 år här men kanske med morsan :-P
  • Hera78

Ah... jag har ingen aning om hur sånt funkar i Finland, men prova att prata med din mamma och se vad hon säger. P-piller brukar hjälpa mot mensvärk. Annars kanske du och din mamma tillsammans kan gå och prata med läkare eller liknande?

• Kall öl

Jag ska kolla lite med henne än, hon sa "men det går över" men jag tror ej på det längre eller "ja, så är det ibland". schyssta! Det é pinsamt i skolan ju ;) får prata med hälsosystern först kanske :D

• Anonym

Jag och min syrra har också haft sån mensvärk i perioder. Hon fick p-piller när hon var 13-14 eftersom p-piller kan ta bort den värsta värken och det funkade på henne.

Be din mamma följa dig till en läkare eller barnmorska för att få prova p-piller mot mensvärken.

• Kall öl

ska gör det

tack för att ni tog er tid!:D

Svar på tråden kräkas vid mensvärk ?