• Finessan

Ångkokt duva - hur ska den kryddas?

Hej!

Jag ska ångkoka en duva. Har fått förklarat för mig ungefär hur man ångkokar, något jag aldrig gjort förut. Det låter tämligen oaptitligt med ångkokt duva och jag förstår inte hur jag ska få smak på den när den ska ångkokas.

Smetar jag in den med kryddor? Stoppar jag kryddor i den? Skiter jag i att krydda och öser på massor av smakrik sås istället?

Än har den feta damen inte sjungit
  • Svar på tråden Ångkokt duva - hur ska den kryddas?
  • ankis1

Tror det är godare att tillaga den i ugnen.

• Catinka

Varför ska du just ångkoka duvan?

• Sannanas

haha, ursäkta mitt onödiga inlägg. Måste bara berätta att jag nyss idiotförklarade mig själv inför min familj.
    satt o svor över varför man ska ångkoka en DRUVA, och varför bara en.

• Catinka

Vem vet, ångkokta druvor kanske är goda :)

• Finessan

Tyvärr kan jag inte laga den i ugnen, annars hade jag självklart gjort det eftersom ångkokt inte låter som någon favorit. Too bad, eftersom den lilla jäkeln kostade 200 kronor! Förvånad

Det handlar om traditionell kinesisk läkekonst och en ångkokt duva/vecka i fyra veckor är en av mina rekommendationer från min akupunktör.

• Surface
    Finessan skrev 2007-08-13 13:56:07 följande:
    Tyvärr kan jag inte laga den i ugnen, annars hade jag självklart gjort det eftersom ångkokt inte låter som någon favorit. Too bad, eftersom den lilla jäkeln kostade 200 kronor! Det handlar om traditionell kinesisk läkekonst och en ångkokt duva/vecka i fyra veckor är en av mina rekommendationer från min akupunktör.
    hahaha 200 spänn för något du kan plocka inne i stan

och det var väl ingen dietist utan en akupunktör

vad skulle en duva hjälpa mot lixom!
    Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • Finessan
    Amexblue skrev 2007-08-13 13:58:13 följande:
    hahaha 200 spänn för något du kan plocka inne i stan och det var väl ingen dietist utan en akupunktör vad skulle en duva hjälpa mot lixom!
    Franska duvor är svårt att plocka i stan - det ska vara fransk duva och den är dyrare än skogsduva.

Inom TCM (traditional chinese medicine) är det mycket vanligt att att kroppen inte behandlas med enbart nålar utan man kan även få örter och andra kostrekommendationer. Läkekonsten är uråldrig och det ska mycket till innan jag viftar bort det som trams. Jag tänker ge det en chans i alla fall.

Tanken är att kosten ska stärka mig och min livmoder efter fyra missfall på kort tid. Efter att ha upplevt det är man beredd att prova det mesta, hur konstigt det än låter.

Och det är lätt att hålla sig för skratt...
  • Borstis

är detta ett skämt eller? man kan väl för bövelen inte äta duva..

• Thursday

Mja, har du inte fått närmare uppgifter om hur du ska äta den?Kan du inte ångkoka den och använda köttet i en stuvning eller en paj eller så?

• Finessan

Det är mycket långt från ett skämt och duva funkar alldeles ypperligt att äta. Läs för sjutton vad jag skriver!

Det var kryddtips jag frågade efter och inget annat behöver tas upp i tråden.

• Thursday

Ångkokt är ju inte så annorlunda än vanligt kokt, bevarar ämnena bättre i maten bara och duva måste väl vara ungefär som kyckling? Currysås till? Och ris?

• Finessan

Nix, vet bara att den ska ångkokas. Tänkte testa ikväll och fixa till någon god sås och lite sallad. Vet du hur man får smak i det som ångkokas? Tycker det låter så trist...

• Thursday

Jag brukar ångkoka grönsaker, för jag tycker att de blir bättre, men ångkokt är ju som sagt samma som kokt (bara med mer smak bevarad), och kokt kött är ju ganska trist om du frågar mig...

• Finessan

Tack, det gäller alltså att krydda duvan efteråt för kung och fosterland. Glad

• Borstis

Du behöver inte vara otrevlig. Jag läste vad du skrev och hade svårt att ta det seriöst då det i min värld inte förekommer duva på matbordet..

Finessan skrev 2007-08-13 16:01:39 följande:
    Det är mycket långt från ett skämt och duva funkar alldeles ypperligt att äta. Läs för sjutton vad jag skriver!Det var kryddtips jag frågade efter och inget annat behöver tas upp i tråden.
  • mosterYster

Varför inte gnida in den med något gott innan du ångkokar? Vitlök, citron, ingefära, nån annan krydda du gillar. Kanske pensla med soya eller grillolja? När den är klar kan du ju alltid göra en god sås på crème fraîche som du serverar till. Jag skulle kunna tänka mig att det funkar att hälla lite citronsaft på duvan innan kokning och sedan göra en cr. fr. baserad dill- och gräslökssås eller kanske en tomatsås med lite vitlök till. Berätta gärna hur du gjorde och om det blev gott.

Svar på tråden Ångkokt duva - hur ska den kryddas?