• Nevy

Tips för bultar som sitter fast?

Jag måste byta batteriet i bilen, men bulten som håller fast det gamla sitter benhårt fast. Finns det nåt bra tips för att få loss den?

• Svar på tråden Tips för bultar som sitter fast?
  • Ullis69

5-56 löser o smörjer allt, nästan (mirakelmedel i sprayform som finns överallt utifall du inte vet vad det är) Spreja, vänta lite o sen brukar det funka.

Ibland räcker det oxå med at förlänga skaftet på nyckeln du använder så hävkraften ökar.

Hoppas du får loss den!

• Ullis69

Menar förståss att 5-56 går att köpa överallt.... Iaf på macker o järnaffären osv...

• Isfjord

5-56 och WD-40 är vanliga i Svenska butiker. Ungefär som Pepsi och Coca Cola, olika fabrikat och vissa säger att ena är bättre, andra tvärtom. Själv märker jag ingen direkt skillnad, det värkar som om det beror på vilka legeringar och rostangrepp som gäller i just det fallet...

5-56
    www.freeride.se/img/review/large/2651.jpg

WD-40
    www.wd40.com.au/images/4wd40-family.gif
    Eller i storpack www.jmindsupply.com/WD40.h10.jpg

Det finns även mängder av andra rostlösare, Biltema har egen, sedan finns det 99-olja mm. Coca Cola fungerar också hyfsat, det innehåller fosforsyra

Fler sätt, alla kanske inte är så bra intill ett batteri, men du får välja vad som anses lämpligt.

Förläng hävarmen med tex ett rör, risk att skruven vrids av.
    Slå på skruven med hammare, då kan det släppa mellan skruv och mutter.
    Spräck muttern, med bågfil eller mutterspräckare. (Muttern och ibland även skruven går sönder) www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Lo/304956_X_2006-06-29_154215_545.jpg
    Kyl skruven med kolsyra, kylspray utan att kyla muttern. Då krymper vanligtvis skruven.
    Värm muttern med gasol eller gassvets. Då växer vanligtvis muttern.
    Eller kyl skruven och värm muttern.
    (Det finns ett fåtal ämnen som växer av kyla och krymper av värme, men jag har ALDRIG hört talans om att skruvar skulle tillverkas i sådana material)
    Såga av pinnskruvarna (Förstör dem och du måste ersätta dem)

PS
    ?Hundbenet? i bakgrunden är en bult www.volvoturbo.net/M928.jpg
    Prylen till vänster är också en bult www.tgmotor.com/images/Honda-kolv_.jpg
    Men så fort det är utvändiga gängor på den heter det skruv, även om många felaktigt kallar större skruvar för bult, även läroböcker och uppslagsböcker. Men de brukar ha många andra fel också, en bult har aldrig gängor.

• Ullis69

Som armklen tjej  använder jag ofta hävstångseffekten för att lossa på saker...

• Nevy

Tack för tips för att lossa SKRUVEN.
    Den satt så illa till så hävstångseffekten funkade inte.
    5-56 hade säkert funkat bra, men jag köpte en hylsnyckel med långt rakt skaft och tog i för kung och fosterland. Så nu sitter nya batteriet på plats.
    Tack igen!

• Gorban

Och när skruven väl ska på plats igen så ta på lite kopparpasta så sitter den inte så hårt nästa gång.

Visst säger man hjulbultar och inte hjulskuvar om det som håller fast hjulen på bilen?

• Mornie Alantie
    Gorban skrev 2007-09-13 14:23:08 följande:
    Visst säger man hjulbultar och inte hjulskuvar om det som håller fast hjulen på bilen?
    Klart det heter bultar
  • Isfjord

Man säger oftast hjulbultar, men det är fel. En bult kan aldrig ha gängor.
    De flesta brukar MIG-svetsa på sina bilar med stålkaross, eller tro att de MIG-svetsar. För MIG-svetsa kan man göra i aluminium och rostfritt. I "svartplåt", dvs vanlig karosseriplåt i standardbilar använder man MAG-svets. Samma maskin, men olika tråd och gas.

• Gorban

I senaste Vi Bilägare så testar de mutterdragare som man kan använda när man byter hul.

Så nu kan man kalla de häringa grejerna för skruv, bult och mutter!?

• Isfjord

"I senaste Vi Bilägare så testar de mutterdragare som man kan använda när man byter hul.
    Så nu kan man kalla de häringa grejerna för skruv, bult och mutter!?"

Bult är vanligt, men fel. Det användes förr i Svenskan, men får numera mest ses som svengelska.
    Sedan finns det tre konstruktionslösningar:

1
    Skruvar i navet, man trär hjulet på skruvarna och fäster med muttrar.
    Bromstrumma med skruvar: www.cvi-automotive.se/resdela/5_bromsar/img_pvbrake/bromstrumbak_950.jpg
    Mutter som vänds med konan mot hjulet: www.samsteffansson.se/products/images/SAM%20Safari/LandRover/SAF017.jpg

2
    Gängade hål i navet, man håller hjulet emot (ibland finns det en utskjutande ring i mitten att styra mot, ibland är det helt plant...) och sedan fäster man med skruvar.
    Bilden visar en bricka men kan lägga mellan (olagligt) och få hjulen att sitta längre ut, men du ser hur skuvlösningen ser ut.
    www.pedersens-racing.no/bil/spacere/Spacers.jpg

3
    Centrummutter, mest på veteranbilar, sport och tävlingsbilar. Hjulet sitter med en enda stor mutter.
    Den kan se ut som en vanlig mutter eller ha två, tre eller fyra vingar. Har den vingar använder man en blyklubba vid montering/demontering. Modell med tre vingar: www.classicmotor.se/multimedia/archive/00087/Ekerhjul_Borrani_87159e.jpg

• Isfjord

Skruv eller bult?
    Några fler exempel

Många kallar tåg, flygplan och båtar för "fordon".
    "Fordon är en anordning på hjul, band, medar eller kombination därav. Som huvudsakligen är avsedd för färd på land och ej löper på räls."
    "och ej löper på räls"
    Tåg är spårtrafik, sbårburen trafik eller spårbunden trafik. Men INTE fordon.
    "huvudsakligen är avsedd för färd på land"
    Flygplan, luftskepp, fallskärmar, luftballonger mm är luftfartyg, kan även kallas luftfarkoster.
    Båtar, kanoter och skepp är fartyg, men inte fordon.

Ett till, många säger att de åkt båt till Finland, Åland, Tyskland osv. Menar de fritidsbåt är det rätt, menar de kolosserna med bildäck, disco, affärer och hela köret har de seglat med ett skepp, inte båt. Jag kan erkänna att jag också ofta säger båt, halkar liksom med på ett bananskal eftersom alla andra säger så.
    Allt som fraktar människor och/eller gods på vatten är fartyg, även en luftmadrass ni har när ni badar.
    Fartyg som är längre än 12 meter och/eller bredare än 4 meter är skepp. Mindre än 12x4m och inte är kanot är båt. Kanot är mindre än 12x4m, framdrivs med en eller tvåbladig paddel utan årtullar, är spetsig i för och akter och saknar akterspegel och motor. Den kan vara utrustad med hjälpsegel.

• Gorban

Färdmedel är väl ett bra samlingsbegrepp på ovanstående.

Svar på tråden Tips för bultar som sitter fast?