• Anonym

Någon som gått hos St Lukasstiftelsen??

Har blivit rekomderad att gå till psykoterapeut via st lukasstiftelsen. Blir dock lite orolig eftersom den ges i kyrkans regi, ochy jag är inte det minsta religiös. Är rädd att det ska vara flummigt och att de ska döma mig för det jag gjort i mitt liv... Någon som har erfarenheter?

• Svar på tråden Någon som gått hos St Lukasstiftelsen??
  • Anonym (sep)

Jag har gått där på grundläggande psykoterapiutbilning. Man ska kunna ta mot dig även om man inte är troende.

• Anonym

min syster gick där, vad jag förstog så var det inga problem med hur hon levt eller att det prackades på nån tro.

• Anonym

tack för svaret! Är de som arbetar som psykoterapeuter där troende? Har själva terapin inslag av religion eller är det som vilken terapi som helst`?

• Anonym (fd patient)

Det finns inga religiösa inslag i själva terapin. Det enda är väl att de är mer öppna för detta med religiösa tankar än en del andra. Vill patienten själv prata om det så finns det förhoppningsvis lite högre kompetens.

Det är långt ifrån alla terapeuter som är troende själva. Jag har gått i terapi där i 2,5 år och fått väldigt bra hjälp. Men som alltid när det gäller psykoterapi så hänger ju mycket på personkemi också så det beror ju på vem man träffar. Jag kan rekommendera St Lukas och de har väldigt bra rykte inom psykoterapivärlden.

• Anonym

va inne på deras sida.. Såg att det kostade mer än 500kr / gång om man inte blivit remitterad från en läkare. Så får nog ta en annan väg

• Anonym (fd patient)

Du, det finns en stödförening som bland annat subventionerar kostnaden för patienter som inte har råd att betala fullt pris. Jag blev erbjuden att betala 350-400 kr ungefär tror jag.

Ett annat tips är att be att få komma till en av deras studenter, det är också billigare, ungefär samma som det subventionerade priset. Jag gick hos en student och det var kanon. Det är ett krav att vara utbildad psykolog, terapeut, socionom eller annan likvärdig utbildning för att få bli antagen till St Lukas utbildning så det är inga "nybörjare" man träffar.

• Anonym

en vän till mej har gått på samtal hos st lukas, det var tydligen bland det bästa han gjort i sitt liv! han är inte religiös för fem öre...

Svar på tråden Någon som gått hos St Lukasstiftelsen??