• emmish

Hjälp!! (utländska mediciner)

Hej!
    Skulle vilja veta om det finns någon sida som har uppgifter om utländska mediciner?
    Jag var nämligen sjuk när jag var i Bulgarien och fick några dundermediciner som jag blev ännu sjukare av... skulle så gärna vilja veta vad det var för något.

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Hjälp!! (utländska mediciner)
  • AstraTrillian

Fråga på apoteket eller en läkare och berätta vad det är för verksam substans och inte bara produktnamnet. Det finns, allafall fanns, bilaga till FASS med substanser.

• Sommaren22juni1979

Vad hette medicinen ? .. för jag har lite folk att fråga till såfall ;)

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • emmish

Ooh, vad snällt!! Fick en hel drös med mediciner (sprutor) och det här är några jag kunde tyda på kvittot jag fick!

Gentamicin 40 mg
    Quamatel 20 mg
    Nospa 20 mg
    Degan omp (eller oNp)

• Surface
    emmish skrev 2007-08-13 13:57:51 följande:
    Ooh, vad snällt!! Fick en hel drös med mediciner (sprutor) och det här är några jag kunde tyda på kvittot jag fick!Gentamicin 40 mgQuamatel 20 mgNospa 20 mgDegan omp (eller oNp)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Gentamicin
    Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • emmish

Den bulgariske läkaren jag hade pratade inte engelska så jag har inte en aningom vad jag fick i de där sprutorna.

Så det enda jag vet är det som står på kvittot han gav mej och inte ens det kan jag tyda ordentligt. förutom de fyra produktnamnen...

• kvinnan78

tjena jag är sjusköterska o kan göra ett försök att tyda åt dig...

du vet inte vad de generiska namnet är tex alvedons genriska namn är paracetamol

Väntar på spänning efter gyn besök 3 sept.......
  • emmish

Kvinnan78- Nej, jag har verkligen ingen aning!

Jag försökte få doktorn att förklara men, hade kunde bara säja "No pain" på engelska... så det enda jag har och gå efter är kvittot han gav mej.

Såhär står det exakt:

2m injectiom
    Gentamicin 40 mg (omp)
    Quamatel 20 mg
    Nospa 20 mg omp (omp)
    Degan (omp)

• emmish

Kvinnan78- Jag mådde så mycket sämre efter alla dessa mediciner. Vet du vad det kan bero på? Biverkningar från någon av injektionerna?

• kvinnan78

Quamatel innehåller famadotinium som hetet famotidin på svenska o en svensk tablett heter
    pecid duo och är avsett för korttidsbehandling av symtomen vid tillfällig halsbränna och sura uppstötningar hos vuxna och ungdomar över 16 år.

• Sommaren22juni1979

http://www.srga.org/abspec/rafgen.htm

Gentamicin , står inte utförligt men vi har en annan spruta i sverige ,

Garamycin är ett bakteriedödande medel som används vid behandling av allvarliga infektioner.

Används i samma syfte tydligen ..

Min fd svåger ska kolla upp de andra medicinerna senare ..

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • emmish

Jag fick dricka antibiotikan. SÅ då sprutade han in medicin för halsbränna??

• emmish

Tack så mycket för hjälpen allihopa!!

• Sommaren22juni1979
    emmish skrev 2007-08-13 14:11:47 följande:
    Jag fick dricka antibiotikan. SÅ då sprutade han in medicin för halsbränna??
    Tro mig .. när jag var i Bulgarien så gav de tom antibiotika till groda i halsen , sinnesförrvirrat o sjukt ..
  • emmish

Ja, det är lite annan kultur där. läkaren förklarade för min pojkvän "No water, no coke, no chips, no beer... OKEY, 1 liter beer. But NO water"

Precis som att man är speciellt sugen på öl när man tror att magen håller på att frätas sönder...

Han hade nog rabblat den ramsan ett antal gånger för annars så han "No pain" och förstod inte heller ett enda ord engelska.

• kvinnan78

No-spa finns inte i sverige men verkar vara mot kramp spasm i magen..verkar på muskler där

• emmish

kvinnan78- Ja, det kan stämma för jag hade hemska kramper i magen och de försvann efter jag fick sprutorna.

Tack så mycket för all din hjälp!

• kvinnan78

det enda jag inte hittar är degan...

Svar på tråden Hjälp!! (utländska mediciner)