• ElinAlenteg

Vad ska jag köpa i doppresent?

Hej hej!

Min bästa väns lilla flicka ska döpas och jag skulle vilja köpa eller göra en fin doppresent. Jag har totalt hjärnsläpp och kan inte komma på nåt bra.
    SNÄLLA kom med idéer och tips som ni själva kanske ska eller har gett.
    Det är några veckor kvar till dopet så jag börjar känna mig lite småstressad.
    Tackar för alla svar!

**Fånga Dagen**
  • Svar på tråden Vad ska jag köpa i doppresent?
  • MosterMaja

Min syster berättade igår att hon ska köpa ett fruktträd till sin bästa kompis nyfödda son..tycker det är en jättefin present, som håller (om man har egen trädgård) LÄNGE! Trädet växer med barnet - gillar verkligen tanken!

• Lukasmor

Lyckopeng, fotoram med plats för hand- och fotavtryck eller om du är flink i fingrarna kan du ju alltid måla bebismotiv, skriva in födelsefakta som längd, vikt, tid, dopdatum, namn osv och sätta i en fin ram.

• ElinAlenteg

Vilka bra tips...Gillar verkligen tanken med trädet, men dom bor i lägenhet så det blir ju lite klurigt med det.
    Jag gillar att måla, men vet inte om jag e såå bra på att måla :)

**Fånga Dagen**
  • CarolineGbg

Jag tycker att du ska leta efter en riktigt klassisk gung häst.. Det är en jätte fin pressent tycker jag.. Fick själv en när jag döptes och det är nog den jag mins mest ifrån mina leksaker. och jag har alltid vetat varför och när jag fått den..

• bellanbus
    www.bluebox.se

Har jättefina lite annorlunda presenter...

Jag köpte mitt gudbarns halsband där, en liten ängel med en diamant på magen... ängeln är lite speciell och ser inte ut som "allt annat"...

www.sagofabriken.se

Där kan man köpa böcker där man får dem tryckta så att de handlar om barnet och andra namn som man väljer..
    Välkomna till Effelltown....
  • skogsmor

En ide jag har till ett dop jag skall på är att måla en låda med lock o sätta en bild på barnet och skriva in födelse fakta på lådan sedan kan barnets föräldrar spara saker som tidningsurklipp, första tappade tanden, första locken, allt sånt där man kan ha nöje av som större. Altså en liten minnes låda.

Var på ett dop tidigare i våras och märkte då att det var många som köpt astrid lindgren börcker och enpek bok. Altså nått frö nu o nått för senare. Böcker är ju alltid roligt att ha som högläsning senare. O de kan ju vara dyra att köpa som förälder men är en rolig gåva. Glöm inte att skriva en liten inskription till barnet i boken om vem som gav den och när. Roligt då de blir vuxna.

Vet dock inte om jag hinner göra en har beställt ett par puma skor stl bebis oxå så får jag se om det bara blir skorna eller även lådan.

• MosterMaja

Det var ju en fin tanke med lådan!! Den gillade jag!

skogsmor skrev 2007-08-13 15:33:50 följande:
    En ide jag har till ett dop jag skall på är att måla en låda med lock o sätta en bild på barnet och skriva in födelse fakta på lådan sedan kan barnets föräldrar spara saker som tidningsurklipp, första tappade tanden, första locken, allt sånt där man kan ha nöje av som större. Altså en liten minnes låda.Var på ett dop tidigare i våras och märkte då att det var många som köpt astrid lindgren börcker och enpek bok. Altså nått frö nu o nått för senare. Böcker är ju alltid roligt att ha som högläsning senare. O de kan ju vara dyra att köpa som förälder men är en rolig gåva. Glöm inte att skriva en liten inskription till barnet i boken om vem som gav den och när. Roligt då de blir vuxna.Vet dock inte om jag hinner göra en har beställt ett par puma skor stl bebis oxå så får jag se om det bara blir skorna eller även lådan.
  • Gabriella S

Vi fick en träpall till sonens dop, med hans namn skrivet på i jättevacker skrivstil. Den har vi haft mycket nytta av i alla år, samtidigt som det är en _personlig_ gåva, och kopplad till dopet just i och med att namnet finns med.

Till mina bästa vänner har jag skickat efter antik-dalahästar från fabriken (alltså inte de vanliga röda, utan målade i diskreta färger) med barnets namn på. De målar dit det, om man mailar eller ringer till dom, och så skickar de den mot postförskott. Det har varit mycket uppskattat. (Tänk dock på att vara ute i god tid, för färgen måste torka några dagar, och så lackar de om den.)

Jag har också köpt lite mer seriösa kristna barnböcker och sagoböcker med djupare innehåll på Katolska bokhandeln i Stockholm. (Men det finns ju även i andra kyrkor.)

• ElinAlenteg

Gu va många bra tips, jag gillade verkligen det med boxen...låter fint o bra

**Fånga Dagen**
  • Nillaj71

Jag köper ofta på ett ställe som heter Gaupa i Östersund ( hantverkshus). Där finns det dopset med matskål + mugg i keramik. Man får namn mm på dessa saker. Vi fick det själv till våran minsta som. Jag har använt det flitigt medans han var mindre.

Svar på tråden Vad ska jag köpa i doppresent?