• Jenpen

Hur mycket äter era 10 månaders?

Som rubriken lyder: Hur mycket äter era 10 mån? (Och hur stora är de?)

• Svar på tråden Hur mycket äter era 10 månaders?
  • Tösen4

Min tjej äter frukost, lunch, middag, gröt på kvällen. Men sen kan det även ibland bli lite välling, smörgås eller frukt mellan måltiderna beror på hur hon ätit och vill ha. Vikten låg på 9800 ca den 30 maj så jag vet inte exakt vad hon väger nu. Hon blir 11 månader den 29 aug.

• Jenpen

Då äter de ungefär lika mycket, men min tjej är mycket mindre. Hon väger runt 8 kg och är 9,5 mån nu... Inga fler med 10 mån eller där omkring?

• Snorky

Jag har en 8 månaders och han äter var 3:e h; välling, gröt, lunch (mat), yogurt, middag (mat) och välling... Hans bror som är 2½ år åt likadant från 7 mån ålder tills han var ca 1½ år, då han valde bort vällingen på kvällen.

Mamma till buspojkarna Neo 050314 och Mio 061221
  • Kat75

Vår kille äter gröt,lunch,mellis,middag å välling. Han blir 10 månader den 24:e å väger väl ca 11, var länge sen vi var på BVC å vägde å mätte.

• fjunis

Vår tjej väger 8900 g, 70 lång. Hon äter: välling, frukost(gröt), mellis, lunch, middag och välling.

• charmmiss

min dotter äter gröt på morgonen, ammas mitt på dagen, middag (typ 1/3 burk mat, har jag tur äter hon en halv burk), och gröt på kvällen, ibland mellis. Hon ammas fortfarande flera ggr på kvällen, jobbigt.
    Hon väger ca 7kg och är ca 70cm. Har inte gjort 10mån kollen ännu, så jag är inte riktigt säker.

• Eli06

vår son är 10 månader och äter välling till frukost, ibland gröt på fm och sen lunch vid 13 tiden och sen typ gröt eller nåt på kvällen (ibland mat) och sen välling på kvällen.

en flaska välling när han äter välling, drygt en portion gröt när han äter det och en burk för 8 mån när han äter mat.
    väger 9600 g nu vid 10 mån.

• softa

Vår tjej är 10 1/2 mån o väger 9320g. Hon äter Välling, frukost (gröt), lunch, middag o välling...blir kanske nån frukt eller smörgås oxå...

• Catja820

Min tejja på 10,5 mån äter:
    6.00 Välling
    9.00 Gröt med fruktpuré och/eller ibland smörgås med smör el. messmör
    12.00 En styck burkmat för 8 mån.
    15.00 Gröt med fruktpuré
    18.00 Välling

Hon vägde sist 7,5kg och var 66 cm. vid 8.5 mån (har jag för mig...)

• krinzon

Min dotter på 10 mån vägde på kontrollen för en vecka sedan 10130 gram och var 74 cm lång. Hennes matschema ser oftast ut så här:
    8 - välling
    12 - en stor burk mat + efterrätt
    15 - gröt
    18 - en stor burk mat + efterrätt
    20 - välling

• Carola29

Min dotter som är 9 1/2 månad va på 8-månaderskontrollen 76cm lång o vägde 10060gram
    välling direkt när hon vaknar runt 7.00
    gröt vid 10.30
    en stor burk mat vid 13.00
    lite mellis typ youghurt runt 15.30
    en stor burk mat vid 18.00
    välling vid läggning runt 20-21 tiden

• Studerande84

Min tjej är 10 mån och 1 vecka. Vägde 7700 gram och var 71 lång för en vecka sen.Hon äter ungefär såhär;

Mellan 04 - 07 - Välling 200 ml

ca 09 - Gröt med fruktpure och mjölk, en macka eller rån till.

ca 12 - Lunch. Hemlagat med extra fett i.

ca 14:30 - Mellanmål. Typ rån med smör på. Fruktpuré/vanlig frukt.

ca 17 - Middag. Hemlagad mat med exktra fett i.

ca 18 - Välling 200 ml

• Pormoicheia

Vi ska på 10-månaders (okorr.) kontroll nästa vecka med sonen.
    Men enligt egen mätning är han ca 72 cm lång. Han vägde vid 8 (egentligen 7½)-månaders kontrollen 8 kg. Så han borde väl väga runt 9 nu.
    Föddes som prematur  ca 2 månader tidigt så han har tagit ikapp det bra (44,5 cm och vägde 1960 g )

Han äter följande.

(Obs. Ca tider)

7 - Gröt med fruktpure och smörgås
    11 - Lunch (hemlagat som i kan motsvara ca 1½ burk)
    14 - mellis (1 burk youghurt + smörgås / samma som frukost men lättare gröt)
    16 - Middag (samma som lunch)
    19.30 - Gröt (samma som frukost)

Han vägrar dock välling sedan 2 månader tillbaka så vi smyger ner vällingpulver i gröten vilket funkar jättebra (beroende på vilken gröt det är). Vi varierar lite mellan mannagryn, grahamsgryn, havregrym, rågflingor och maizena.

Är det normalt att en 10-månaders äter en vuxenportion gröt?

Apprentice Moraltant
  • Pormoicheia
    charmmiss skrev 2007-08-13 22:31:15 följande:
    är det bara jag som ammar fortfarande?
    Sonen ratade amning som näringskälla vid 5 månader. Ratade även den näringsmässiga amningen vid 6 månader. Men det har nog lite att göra med att vi var tvugna att fylla på med ersättning redan vid 2½ månad då min mjölk inte räckte till.

Men det tog inte länge förrän han ratade välling heller då han föredrar att få i sig näring via sked eller eget plockande.
  • pojkgalen

Min dotter är 10 månader och väger 7kg och är 68,5cm. Hon äter så här:

7.00 Gröt
    10-11 äter hon burkmat
    15-16 burkmat
    19 gröt

Hon får lite rån då och då och även plockäta när vi äter. Tiderna verierar.

Min älskling Matilda
  • Vix1

Vad många det verkar vara som ger mer än två mål per dag med gröt/välling(är ju typ samma, bara mer vatten i välling)! Vår barndietist rekomendera att man skulle ge max TVÅ mål med gröt/välling per dag! De behöver tydligen mer varierad mat. Så jag försöker att bara ge det...

• Vix1

Kanske skulle skriva vad han äter oxå...
    ca 06 270 ml välling
    ca08 mellis(frukt, el yougurt med frukt)
    11-12 lunch halv till hel burk 8mån
    ca 14 mellis
    16-17 middag halv till helburk
    19 250 ml välling

Körde med gröt + en skvätt välling som kvällsmål ett tag, då han stod sig bättre på det på natten, o hoppade då över mellis på em o åt tidigare middag. men nu provar jag med bara välling igen.

• Pormoicheia
    Vix1 skrev 2007-08-14 10:52:15 följande:
    Vad många det verkar vara som ger mer än två mål per dag med gröt/välling(är ju typ samma, bara mer vatten i välling)! Vår barndietist rekomendera att man skulle ge max TVÅ mål med gröt/välling per dag! De behöver tydligen mer varierad mat. Så jag försöker att bara ge det...
    Har hört max 3 st mål gröt/välling  per dag.
    Apprentice Moraltant
  • Zanet

Hej!

Min kille blir snart 10 mån, dvs nu på lördag. Sist vi var på BVC, var han 74 cm lång och vägde 9,3 kg.

Hans måltidsschema ser ut såhär ungefär:

Ca:
    8,30 fruktgröt + vatten/ersättning 150-200 ml
    10,45 lite rån, brödbit, med oss till frukost.
    12,00 tupplur, somnar med ersättning på 250 ml.
    14,00 stor burk mat + vatten
    17,00 mellanmål, typ dessert/ middag med oss, småätande
    19,00 fruktgröt
    20,00 ersättning på 300 ml/välling

Sen vaknar han fortfarande upp under natten, och när han vaknar typ vid 00,00 ger vi honom ersättning 250 ml/vatten (om han fått välling då), och sen vaknar han igen kl 04,00 ersättning 250 ml, och vaknar sen på morgonen kl 07,30-08,00.

Svar på tråden Hur mycket äter era 10 månaders?