• glassbåt

Till er som jobbar inom psykiatrin!!

Hejsan!
    Jag är utbildad undersköterska men funderar på att läsa till psykiatri satt jag blir mentalskötare!

Nu undrar jag till er som jobbar inom psykiatrin, vad tycker ni? trivs ni? vad träffar ni för människor inom psykiatrin, är det jobbigt? vad behöver dom för omvårdnads??

jag vill veta vad ni tycker, jag har alltid varit intresserad av det här området men hur vet man om man är lämpad för att arbeta med den här typen av människor??

mvh glassbåt

• Svar på tråden Till er som jobbar inom psykiatrin!!
  • annica26

Jag jobbar inom barn&ungdomspsykiatrin slutenvård, men började min karriär för 3 år sedan inom vuxenpsykiatrin, jag tycker det är ett jättebra jobb och intressant yrke men det kan vara väldigt tufft oxå, bråkigt och stökigt...vissa patienter vårdas kanske på LPT och kan vara bråkiga, det förekommer både extravak på patienter och ibland förekommer det att dom måste bältas.
    Rent omvårdnasmässigt är det väldigt olika, vissa äldre personer som kommer in kan behöva hjälp med hygien tex men annars är det ett yrke med mycket stödjande samtal.

• glassbåt

tack för ditt svar
    men du har aldrig ansett att du känner dej "hotat" i ditt privatliv om du förstår vad jag menar?

• TheMilky

Jag undrar samma sak som Ts; men är mest orolig över den psykiska pressen en själv får utstå. Är det jobbigt?

• No way

Jag jobbar på ett boende med alla möjliga sorters psykiska störningar. Bland annat pyromaner, manodepressiva, men mest har vi schitzofrena intagna.

Visst ibland kan man känna sig hotad på jobbet men vi har överfallslarm.

Har aldrig känt mig hotad i privatlivet då vi inte får berätta eller visa var vi bor!

Det ger verkligen mycket detta jobbat och jag trivs jättebra. Hur underbara som helst är dem!

• vitvarghona

Idag bältas inte så många, det är mer undantag än regel
    Finns inte så många plattser på sjukhus idag (som det borde finnas)
    Mycket av behandlingen sker på öppenmotagningen
    Har jobbar med mäniskor med problem i många år.

TS tycker du ska fråga om du får gå i jämte
    några dagar på en avdelnig för att skaffa dig
    en uppfattning om hur det är och hur Du känner

• glassbåt

Bikerbitch - jag är nyfiken på en sak, hur arbetar ni med bemötande mot sånna här människor? svårt att formulera min fråga men hur gör ni tex för att lära känna och bearbeta deras "problem" är ni empatiska, hårda? osv..hur vet man om man är lämpad för den här typen av arbete....

tex, vilka lämpar sig inte anser ni??

• No way
    glassbåt skrev 2007-08-13 21:18:03 följande:
    Bikerbitch - jag är nyfiken på en sak, hur arbetar ni med bemötande mot sånna här människor? svårt att formulera min fråga men hur gör ni tex för att lära känna och bearbeta deras "problem" är ni empatiska, hårda? osv..hur vet man om man är lämpad för den här typen av arbete....tex, vilka lämpar sig inte anser ni??
    en del är ju där frivilligt andra är tvångsintagna. de frivilligt får ju komma och gå som de vill. Men de andra får vi vara hårda mot händer att de sticker iväg mm

Man lär känna dem efter ett tag och då vet man hur man ska bemöta var och en. Som en del måste man vara hårda mot för det är det enda som funkar.

Det viktigaste är att vara lugn och ta det försiktigt med dem. De behöver fasta rutiner. Är det något litet som går fel kan allt rasa samman för dem.

En jag jobbar med sa att när man pratar med psykiskt sjuka människor ska man prata lågt. För då lyssnar de bättre än om man pratar lite högre. Och det är sant har jag märkt. de blir lugnare med
  • skåne tjej

Vilken utbildning har ni som jobbar inom psyk och vad har ni för inkomster?
    stämmer det att de som arbetar inom psyk generellt sätt har högre lön än inom andra specialiteter?

• annica26

Håller med vad bikerbitch skrev ang bemötande, väldigt indviduellt och det viktigast är att bemöta med ett lugn och inte "bli rädd", trots allt så kan visa patienter vara väldigt agressiva, men vi har överfallslarm på oss.

Sen är det ju lite olika villka avdelningar/områden man hamnar i, här där jag jobbbar har vi en allmän avdelning med 17 platser, en psykosavdelning med 12 platser, en LRV avdelninge med 8 platser och barn&ungdomspsyk med 2 platser.

Jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och fick inrikta mig mer under sista året och läste du psykiatri så jag fick skötarkompetensen, ang lön så jobbar jag åt landstinget så högre lön för att jag jobbar inom psykiatrin har jag inte.

• annica26

Håller med vad bikerbitch skrev ang bemötande, väldigt indviduellt och det viktigast är att bemöta med ett lugn och inte "bli rädd", trots allt så kan visa patienter vara väldigt agressiva, men vi har överfallslarm på oss.

Sen är det ju lite olika villka avdelningar/områden man hamnar i, här där jag jobbbar har vi en allmän avdelning med 17 platser, en psykosavdelning med 12 platser, en LRV avdelninge med 8 platser och barn&ungdomspsyk med 2 platser.

Jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och fick inrikta mig mer under sista året och läste du psykiatri så jag fick skötarkompetensen, ang lön så jobbar jag åt landstinget så högre lön för att jag jobbar inom psykiatrin har jag inte.

• vitvarghona

En bra sak jag fick lära mig i min utbildning var att vända på saker och ting

Hur hade jag själv velat bli bemött om det hade varit jag som var vårdtagare

Har haft stor nytta av detta i mitt jobb.

• No way

angående lönen så vet jag inte vad den ligger på kommunalt. stället jag jobbar är privatägt. så därför ligger timlönen lite över kommunals men det är väl en tia mer ca tror jag

Svar på tråden Till er som jobbar inom psykiatrin!!