• glassbåt

Till er som jobbar inom psykiatrin!!

Hejsan!
    Jag är utbildad undersköterska men funderar på att läsa till psykiatri satt jag blir mentalskötare!

Nu undrar jag till er som jobbar inom psykiatrin, vad tycker ni? trivs ni? vad träffar ni för människor inom psykiatrin, är det jobbigt? vad behöver dom för omvårdnads??

jag vill veta vad ni tycker, jag har alltid varit intresserad av det här området men hur vet man om man är lämpad för att arbeta med den här typen av människor??

mvh glassbåt

• Svar på tråden Till er som jobbar inom psykiatrin!!
  • annica26

Jag jobbar inom barn&ungdomspsykiatrin slutenvård, men började min karriär för 3 år sedan inom vuxenpsykiatrin, jag tycker det är ett jättebra jobb och intressant yrke men det kan vara väldigt tufft oxå, bråkigt och stökigt...vissa patienter vårdas kanske på LPT och kan vara bråkiga, det förekommer både extravak på patienter och ibland förekommer det att dom måste bältas.
    Rent omvårdnasmässigt är det väldigt olika, vissa äldre personer som kommer in kan behöva hjälp med hygien tex men annars är det ett yrke med mycket stödjande samtal.

• glassbåt

tack för ditt svar
    men du har aldrig ansett att du känner dej "hotat" i ditt privatliv om du förstår vad jag menar?

• TheMilky

Jag undrar samma sak som Ts; men är mest orolig över den psykiska pressen en själv får utstå. Är det jobbigt?

• No way

Jag jobbar på ett boende med alla möjliga sorters psykiska störningar. Bland annat pyromaner, manodepressiva, men mest har vi schitzofrena intagna.

Visst ibland kan man känna sig hotad på jobbet men vi har överfallslarm.

Har aldrig känt mig hotad i privatlivet då vi inte får berätta eller visa var vi bor!

Det ger verkligen mycket detta jobbat och jag trivs jättebra. Hur underbara som helst är dem!

• vitvarghona

Idag bältas inte så många, det är mer undantag än regel
    Finns inte så många plattser på sjukhus idag (som det borde finnas)
    Mycket av behandlingen sker på öppenmotagningen