• MrsAndersson

Måla direkt på tapet?

Har funderat på att måla om barnens rum eftersom tapeterna där gjort sitt... Det var två olika tapeter som delades av med en bård i mitten, det mesta är dock bortrivet (av barnen).

Nu undrar jag, kan jag måla direkt på tapeten, även fast den är ojämn eller kommer det bara att se konstigt ut?
    Finns det någon färg som "jämnar ut" underlaget, eller är det bara spackla som gäller?

Alternativt hade jag tänkt att sätta väv och måla på det, men det vore ju sååå mycket enklare om jag bara kunde måla direkt på tapeten.

Överös mig med tips och info!

• Svar på tråden Måla direkt på tapet?
  • sofialisa

bredspackla först

spacklar man bara vid kanter och tapetlapnningar så blir färgen där mycket blankare än på övriga ställen

• Freiya

lär inte se speciellt snyggt ut om du bara målar.
    det finns ju en reparationsväv man kan sätta över också, istället för att bredspackla. det e ju mycket lättare. vet dock inte vad den kostar, men fråga i tapetaffären så lär dom veta vad du menar.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Mora

Jag TROR att det finns nån sorts "struktur" man kan ha i färgen så att den blir mer skrovlig, det kanske räcker med det??!!

• MrsAndersson
    Mora skrev 2007-08-13 18:33:33 följande:
    Jag TROR att det finns nån sorts "struktur" man kan ha i färgen så att den blir mer skrovlig, det kanske räcker med det??!!
    Smart! Jo, jag vet vad du menar, man blandar i typ "sandkorn", lite som puts, men mycket mycket finare korn. Nu ska man bara komma på vad den heter...
  • Mora

Ja precis!
    Du kan väl förklara på färgaffären annars!
    Det är ju bra om det är både enkelt och billigt att göra om väggar i barnrum eftersom det kan målas och rivas en del innan de växer upp!

• åsa1979

Det finns en speciell tapet som är till för att måla på, den använder du istället för att bredspackla.
    Tapeten är gjord så att den ska täcka ojämnheter från tidigare skarvarar/märken.
    Mycket snyggare än väv, det blir en slät yta helt enkelt...
    Fråga i färgaffären så vet de...
    Lycka till!!

• MrsAndersson
    åsa1979 skrev 2007-08-13 18:50:12 följande:
    Det finns en speciell tapet som är till för att måla på, den använder du istället för att bredspackla. Tapeten är gjord så att den ska täcka ojämnheter från tidigare skarvarar/märken.Mycket snyggare än väv, det blir en slät yta helt enkelt...Fråga i färgaffären så vet de...Lycka till!!
    Jag tänkte bara att jag skulle slippa tapetsera igen då jag ändå ska måla sen. Det blir nog bredspackling eller strukturfärg, känns nog enklast.
    Men tack för tipset iaf, jag ska ha det i bakhuvudet när spacklingen går åt skogen
  • Mora

Den heter väl Easy cover, den är jobbig att arbeta med, iallafall om man är själv, tycker jag. Den är inte så bra som jag trodde, gamla tapetskarvar syns igenom den fast de sa att det inte skulle göra det...

• MrsAndersson

Ja, då är den ju inget för mig eftersom jag ska jobba själv. Men jag ska höra i färgaffären vad de har för tips där.

• karinagumman
    åsa1979 skrev 2007-08-13 18:50:12 följande:
    Det finns en speciell tapet som är till för att måla på, den använder du istället för att bredspackla. Tapeten är gjord så att den ska täcka ojämnheter från tidigare skarvarar/märken.Mycket snyggare än väv, det blir en slät yta helt enkelt...Fråga i färgaffären så vet de...Lycka till!!
    cover hette den vi använde... kanon!
    ny väntan på ÄL
  • eyry

jag hade rivit  alla skarvarna, spacklat ,sen målat

Älskar mina 2 prematurer
Svar på tråden Måla direkt på tapet?