• Anonym (löss?)

Mjäll eller löss?

Har en tid haft som vita små små flagor/kulor i hårbotten. Dom är liksom vitaktiga och lite runda. Det kliar i hårbotten och jag har försökt med olika mjällschampo för att få bort det med inte lyckats. Kan det vara så att det är lus ägg? Nån som haft löss kan väll skriva och berätta hur det såg ut i hårbotten. Har försökt o se om det kryper något i hårbotten men jag kan inte se något alls mer än de vita (kulorna)men dom kanske är så små att man inte kan se dem med ögat.
    tacksam för svar.

• Svar på tråden Mjäll eller löss?
  • klubban24

Köp en luskam. De finns på de flesta affärer då vet du garanterat.

• Nalle Puh73

Kan ju vara så att du har torr hårbotten och att det är därför det kliar och du har vita flagor i hårbotten. Hade det bekymmret för nåt år sen, men testade Clerasil (heter det så?) för torr hår botten och det hjälpte för mig.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Nöjd

Luskam och kamma ovanför ett vitt papper el. ett vitt bord, då ser du tydligt om lusarna ramlar ned. Om det är löss så kan dom ha lagt ägg i hårbotten, precis vid rötterna och dom måste man dra bort med naglarna, svårt att få bort äggen med kammen. Är det löss måste du se till att få bort alla äggen annars börjar allt om igen. Och köp schampokur för löss på apoteket.

• Anonym (löss?)

Dom vita "kulalorna" sitter liksom på hårstråt nära hårbotten, nästan på hårbotten. Jag får bort dom med naglarna. Kan det vara farligt att använda schampo för löss om det nu inte är löss jag har?

• Anonym (apotekaren)

Ja det är inte bra att använda lusmedel bara "ifall om" för då är det stor risk att de blir residenta mot det till en annan gång, och vem vet då kanske det verkligen behövs!! Lycka till!!

• Anonym (apotekaren)

Förlåt resistenta menade jag förstås..

• Anonym (annica)

Jag har liknande ibland, bara litelitegrann. Det ar som vita sma saker som fastnar under nageln typ. Jag har varken loss eller torr harbotten sa det ar nog ingenting sa att saga.

Daremot borjade mitt harbotten klia ca 4 veckor efter att jag bytt shampoo. Tror att det nya shampoot torkade ut harbotten for nar jag atergick till mitt gamla shampoo sa forsvann problemet.

Prova att byta shampoo TS!

• Anonym (löss?)

Jag provar nya schampon hela tiden när den gamla tar slut för att se om det blir bättre, men det blir inte bättre med nått schampo som jag provat än. Jag har även provat alla mjällschampon som dom säljer i affären och på apoteket.

Svar på tråden Mjäll eller löss?