• Puffen

Hur mycket puré till 4 månaders?

Elliot (4 månader) började äta puré för tre veckor sedan.
    Han har ätit banan, aprikos, katrinplommon, päron, äpple och potatis.

Har gjort egen puré och fryser in i islåda.
    Började ge honom 1 kub i taget men nu äter han 4 kuber om dagen och kan äta mer.

Hur mycket äter era 4 månaders?
    Och hur ofta?
    Och vad?

Hur är det med gröt, ska man börja med det nu?

• Svar på tråden Hur mycket puré till 4 månaders?
  • UnderbaraSöner

du började innan 4 mån??? så då är d en vanlig portion..

• Puffen

Japp, började innan 4 månader. Han visade stort intresse för mat när vi åt så jag testade och han åt!

Han får 4 kuber + flaskan (200ml)

• jojjo78

Hej min son är nu 4 månader men jag började med gröt. tyckte att det var bra att börja med gröt för det är ju en bra frukost sen när han kan äta mer.

• Puffen

Hur mycket äter dom per gång?
    En hel måltid eller får dom bröstet/flaskan också?

• Kanelpaj

Texten nedanför kan man läsa på growing people. Smakportioner är just smakportioner (1 kub kanske?), det ska alltså inte konkurrera med amningen (eller flaska). Barnet visar tidigt intresse för mat/matlukt även om det inte är redo för det så ta det sakta.
    Måltidsordning 4-6 månader

""Om du ger barnet annan mat än bröstmjölk före sex månaders ålder bör det vara smakportioner av purér eller gröt.
    Morgonmål: bröstmjölk eller modersmjölkersättning.

Förmiddagsmål/lunch: smakportion av puré, bröstmjölk eller modersmjölkersättning. AD-droppar.

Eftermiddagsmål: bröstmjölk eller modersmjölkersättning.

Middag: gröt (vid 5 månader), bröstmjölk eller modersmjölkersättning.

Kvällsmål: bröstmjölk eller modersmjölkersättning.""

• Arentorpbebis

en portion är väl 1dl mat och 1dl efterrätt om inte ja fått fel info av bvc!

• Gelis14

samma fråga men till en 6,5 månaders?..hur mycket av matpuréerna äter era? MIn tös äter 3/4 av en liten burk en gång om dagen plus välling, bröstmjölk och mellanmål i form av tex risgröt...

• Majsan8

Min kille får banangröt till frulle när vi går upp, nästan en hel smakportion + 1 msk av nån fruktpure. ja och så ersättningefter det och svälja ner med

• Majsan8

Eh ja, han är 4 mån ader å nån vecka

• jenfi81

Min son är 4,5 mån - han äter ca 1 dl mat vid lunchtid (potatis+morot/zuccini/broccoli) och sen lite fruktpuré på eftermiddagen. Till natten tar han 100-200ml majsvälling. Däremmellan ammas han, d.v.s på natten och efter och mellan målen på dagen. Älskar att äta tydligen, sklle säkert äta mera om han skulle få... 6.640g och 63 cm idag.

Svar på tråden Hur mycket puré till 4 månaders?