• F i f f i

Kan vatten i öronen påverka balansen?

Min son har en mycket ovanlig kromosomavvikelse. Han kan ännu inte gå, fyller två år på söndag. Han försöker gå, klarar ca. 15 meter ibland men det ser riktigt lustigt ut, ungefär som han var tokfull. Han kämpar verkligen med att lära sig men det ser ut som att balansen inte riktigt tillåter honom. Vår neurolog säger att detta enbart är en utvecklingsgrej men jag tycker inte att det ser ut så. Han går och vinglar hit och dit, tar ett steg fram och två tillbaka för att gå fem steg rakt fram och sedan trilla rakt åt höger som att någon puttade honom. Han har öronkatarr, vatten stående i öronen och jag undrar nu om detta kan tänkas påverka balansen? Vår neurolog svarade nej även på denna fråga, men det känns ändå som att det skulle kunna vara så... har en tid till öronläkaren i slutet av augusti, men ni vet hur det är, vill gärna höra med er lite innan... Någon som vet???

• Svar på tråden Kan vatten i öronen påverka balansen?
  • Mellvis

Jag vet inte, men har problem med mina öron,och jag märker att man blir yr och ostadig om man har vätska bakom trummhinnan.
    Får även en känsla av svindel om jag åker bil.

• Röda

Jag har också bekymmer med mina öron och blir yr när det ligger vätska.

• Mylla

Balanssinnet sitter ju i öronen iallafall. Men neurologen borde väl veta? Eller också inte. Hemlis

• Mosaik

det kan säkert ha med vattnet å göra, hur länge har han haft de så? kräv att få rör insatta om det varat under en lång tid.
    kram

• marre 5

Jag har själv vätska bakom trumhinnan och har haft så länge jag kan minnas. Måste ligga högt med huvudet annars känns det som om jag har fått öroninflammation när jag vaknar på morgonen. Jag har blivit rekomenderad att sk lufta öronen. Smidigt när man är vuxen men inte så lätt att lära en 2-åring. Jag ska hålla för näsan och stänga munnen för att sedan pressa ut luft och då pyser det i öronen. Kan också säga nästan säkert att det sätter sej på balansen. Har hänt att jag blir yr och kan ibland också må illa.

Svar på tråden Kan vatten i öronen påverka balansen?