• Sissan06

Måla furuluckor???

Vi ska snart flytta in i en jätte-mysig vinterbonad stuga som vi verkligen blivit förälskade i! Det enda problemet är köket som är ett typiskt "stug-kök" enligt min mening med furu-luckor och fult kakel. Kakel-problemet tänkte jag lösa genom att köpa klisterlappar jag hört om och sätta över så det fräschas upp. Men frågan är om det går att måla furu-luckor? Skulle vilja ha dem vita istället, finns det någon som har gjort det och vet om det går och blir bra isåfall?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Måla furuluckor???
  • Jennie Brunflo

Det går så bra så.

Kan ju vara jobb om det är frästa luckor eller så, men annars är det bara att slipa och måla.

• Sissan06

Slipa?? Kan man göra det själv eller?? Är lite dum när det gäller sånt här! =)

• Venna

Nu har inte jag målat köksluckor i furu, men väl garderobsluckor i furu. De var inte helt släta, utan det var spegeldörrar. De behövdes inte slipas, utan jag köpte Nitor målartvätt och tvättade dörrarna med först. Sedan målade jag första strykningen med en oljefärg och sedan två lager med vattenbaserad färg. Det blev supersnyggt!

• Reduto

Det beror väl lite på hur luckorna är behandlade har jag för mig. Bästa är ju om du kan haka loss en av luckorna och ta med den till färghandeln för de vet precis vad du behöver göra. Våra köksluckor står inför ommålning, men de är tydligen både syrade och lackade vilket innebär att vi måste slipa dem trärena innan vi målar. Ni kanske bara behöver tvätta slipa grunda och måla!

• Sissan06

Okej, tack så mycket för tipsen! Det bästa är kanske att ta med dem så att en "expert" får tycka till om vad som är bäst! Själv är jag helt borta på området men vet bara att jag vill förändra dem!

Man vill ju helst inte att det blir för dyrt heller, men köket är inte så stort visserligen...

• Marcupilami

Göra själv eller lämna bort till sprutlackerare. Det senare är inte så dyrt. Det kan å andra sidan vara fint att göra det sjävl med synliga penselränder. Det andra kan se lite stelt ut.

dator heter det. datOR...
Svar på tråden Måla furuluckor???