Första bostaden.
Nå, vad var er första bostad? Hur gamla var ni när ni flyttade hemifrån och vad var kostnaden?
Jag flyttade hemifrån när jag var sjutton år till morsans stora sorg och min första lägenhet var en pytteliten etta på 27 kvm vill jag minnas. Den hade inte ens kokvrå utan kokskåp. Två garderobsdörrar som man öppnade och där var diskbänk, två plattor, liten frys, skafferi och ett par skåp.
Den låg högst upp i ett höghus och hade ingen balkong. Däremot så brukade jag ta vindsvägen upp till taket och där brukade jag ligga och sola på sommaren. På nätterna hände det att jag smög upp med en flaska brännvin och satt och drack, rökte, blickade ut över stan och drömde.
Sommaren därpå, när jag var arton år, så fick jag med mig min första flickvän dit upp. Hon var den första flickan som jag höll i handen och däruppe, under stjärnorna mitt i ett brinnande åttiotal så fick jag mitt livs första puss.
Det var fina tider.
Hyran låg på 775 kr i månaden (tänk att man minns sådana småprylar) och jag bodde där i exakt två år. Sedan drog jag vidare.
När jag flyttade in ägde jag inte mycket, en säng, en gammal tvåsitssoffa i brun manchester, ett gammal slitet vardagsrumsbord som jag hade hittat i ett övergivet förråd, en gammal TV med ratt som kanalväljare och brunt faner på sidorna, några gröna plastmattor och så naturligtvis min skiv- och boksamling. På väggarna hade jag planscher på Deep Purple, Jimi Hendrix, Whitesnake, Rainbow och AC/DC (fan att man aldrig sparade dem!). I ett hörn stod mitt skrivbord och min gamla skrivmaskin av märket Facit. När jag rotar i minnet så får jag även fram en bild av en stor lagerhylla.
När jag fick min första lön så var en ny stereoanläggning det första jag köpte. Sådant var viktigt när man var ung.
Jag älskade mitt hem men jag var inte där så ofta trots allt. Jobbade och när jag var ledig var det full fart. Äventyr.
Det var nog tur att det inte fanns datorer och internet på den tiden, då hade jag nog aldrig lämnat lägenheten och med största sannolikhet hade jag nog suttit kvar där ännu framför en flimrande datorskärm och skrivit en massa dumheter, drömt mig bort och skjutit upp allting till nästa år.