• Smülschen

Några av europas största spindlar i mitt hus!!!!

Vad tycker ni om spindlar? Själv har jag fått lära mig leva med några av europas absolut största, eftersom dessa av någon anledning älskar att komma in i vårt hus vid den här tiden på året. De kan bli (honor) 8 cm mellan benspetsarna! Kroppen kan bli 2 cm lång. De är håriga också! Springer snabbt som attan. Första gången jag såg en trodde jag att det var något förrymt husdjur från någon av grannarnas terrarium... Det ser ut som en liten fågelspindel. Ingen trodde mig, inte ens min man, innan han till slut fick se en själv. Jag brukar sätta ett ölglas över dem och slänga ut dem, och det är precis så att man inte knipsar tårna av dem med ölglaset. De får nämligen precis/näppeligen plats... När man ser en springandes på golvet kan man ibland tro att det är en liten mus. Kolla in länken.

www.nicksspiders.com/nicksspiders/pisauramira...

Lyckligtvis är inte vår dotter alls rädd för dem. Har lyckats att inte överföra min hysteriska spindelrädsla på henne. Jag har läst all info jag kan komma över gällande denna spindelart. Det kändes nödvändigt om jag överhuvudtaget skulle kunna stå ut att dela min bostad med dem. Man hittar ungefär tre i veckan av varierande storlek i augusti, september och oktober. Hittar jag ett praktexemplar ska jag fota och lägga in i mitt bildgalleri, eftersom det faktiskt känns som våra husdjur.

I år har jag dock inte stött på några åttacentimetare som tur är. Kanske beror det på den usla sommaren...

Har någon erfarenheter av denna spindelart?

• Svar på tråden Några av europas största spindlar i mitt hus!!!!
  • Smultron ett

länken funkar inte.

• Nyfiken gul

länken fungerar inte....

vi har också stora spindlar inne o vår besiktningsman som var hit pga vattenläcka tog det som ett gott omen  - ett hus som har spindlar har inte fuktskador o mögel...

• Lurvenpajsaren

Bra att du inte dödar dem! Jag tar också ut spindlarna. Nu gick det inte att se något via länken, men våra skogsspindlar är ju också stora spindlar. Vi hade en som kröp fram under kylskået en gång och t o m katten undrade vad sjtton det var för något! Maken blev rädd så jag fick, precis som du, pilla in de långa benen i glaset, sedan gick jag ut med den.

• Tette86021

det blir error när jag kommer in på sidan..

• Nyfiken gul
    Smülschen skrev 2007-08-13 22:37:35 följande:
    Funkar denna då?www.biopix.dk/Photo.asp&PhotoId=3...
    en högst vanlig skogsspindel.. dom häckar i mängder här hemma....
  • Dora

Oh fy satan! Jag hade flyttat om jag vore du.
    Vi har också stora äckliga spindlar men de största har vett att stanna utomhus. När vi bytte trallgolv fick sambon jaga dem långt bort från huset. Huga! *ryser*

• Månblomman

Den länken funkade. Fy vilken läskig spindel, skulle nog dö på fläcken om jag fann en sån hemma...

Svar på tråden Några av europas största spindlar i mitt hus!!!!