• nicke nyfiken76

Vad betyder ofärdig?

Vad betyder ordet "OFÄRDIG" enligt dig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-13 22:39:34:
    Och var i landet bor du?

• Svar på tråden Vad betyder ofärdig?
  • Sandriz

att man är i dåligt skick.. en gammal människa som har svårt att gå är till exempel ofärdig :)

• Lola Jämtland

Enligt dialekten där jag bor så betyder det att man inte känner sig frisk.

Fast för mig så betyder det att något inte är klart/färdigt.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • jummie

Att vara ofärdig betyder att man inte är fullt frisk eller ha nersatt rörelseförmåga.

• Swinghunny
    ofärdig = inte klar med något...ex: Han hade ännu inte hunnit städa vardagsrummet innan gästerna kom, han var ofärdig.

Bor i sthlm
    Hårt att leva , hårt att dö! Svårt att skita i meterdjup snö!
  • W W

främst att man mår dåligt, typ min farmor som har en kronsik sjukdom brukar tala om att hon är ofärdig när hon har gått en bit..

annars kan det för min del även betyda att man inte är klar med saker..

alltså det beror på vem jag talar med och i vilket sammanhang..

är fö uppvuxen i hälsingland..

• Suri

Oklar

På FL är man själv, men aldrig ensam
  • Hajati

Ofärdig använder man det i skriftspråk? Ej klar kanske.

• malin ulrika

Om man är ofärdig har man nått fel, i kroppen eller huvudet. Kan vara ett "artigt" sätt att säga att nån inte är riktigt "normal"...
    Det betyder INTE att man inte är "klar" med nått, inte där jag kommer från, Västervik.

• Mornie Alantie

Ofärdig för mig är inte klar. Bor i Sthlm. Ofärdig för min mor är kroppsligt förhindrad. Hon kommer från och bor en bit upp i landet.

• filurar

Ofärdig innebär "där hemma" (i Gästrikland) att man inte är riktigt frisk eller tillräknelig, som många andra också skrivit alltså.

• filurar

Citerar delar av svenska akademins ordbok om "ofärdig":

a) om person l. djur: som har ngt (medfött l. förvärvat) kroppsfel l. lyte; särsk (o. vanl.): berövad (det fulla) bruket av en l. flera lemmar i sht ben(en); (lemma)lytt, vanför; äv. om lem o. d.: skadad l. lam; äv. bildl.;
    jfr FÄRDIG 1 a. Ofärdig i benen, foten, handen.
    En man j Lystris kranck j sina föter, satt ther oferdugher vthaff hans modhers lijff, och hadhe aldrich gångit. Apg. 14: 8 (NT 1526).
    Gesällen (är) ofärdig på dhet ena ögat. VDAkt. 1693, nr 782.
    LILJECRONA RiksdKul. 34 (1840; bildl.). Lars .. höll den ofärdiga armen bakom ryggen. SIWERTZ JoDr. 354 (1928).

b) (?) om sak: som icke är i gott stånd; bristfällig; som är i olag; skadad; söndrig, trasig; äv.: oduglig;

• Vem där

Det betyder skreen. Norrlänning.

• Tutilure

Ofärdig = inte färdig

Den 25/8 sticker vi!! (Vill du komma in på min sida så säg till så fixar jag det!)
Svar på tråden Vad betyder ofärdig?