50 % pincher, 30 % collie, 20 % schäfer
Vad är eran första spontana reaktion?
Vad tror ni om en sådan hund?
Alla svar välkomna såklart
Vad är eran första spontana reaktion?
Vad tror ni om en sådan hund?
Alla svar välkomna såklart
Min spontana raktion är hur de räknat ut den procenten...
Sen kan man ju spekulera hur mkt som helst om hur de olika raserna kan tänkas dominera men problematiken med blandraser är ju att man aldrig vet det...
Får den bra egenskaper av alla raserna blir det ju en toppenindivid men om den ärver schäfers skärpa och pincherns ettrighet skulle inte vara lika trevligt, antar att du inte är ute efter en hund att tävla med på hög nivå då eftersom det är en blandras ?
Det går nog jättebra ska du se!
Eh... att personen ifråga inte kan genetik, den där uträkningen är uppåt väggarna....
Jag skulle säga att det kan bli en problemhund om man inte vet vad man ger sig in på.....
en hund som kommer kräva mycket aktivering för att inte bli helt tossig...
sen har många collies problem med ängslan/rädsla, schäfern har tyvärr ingen vidare hälsa och pinscher kan vara ganska tuffa av sig och stor självständighet ute.
man ska nog ha hundvana sen innan om man köper en sån blandis.
tack för era svar..
hur de räknat ut vet jag inte.. kanske inte räknat så noga. Vet iaf att mamman är 75 % colli, 25 % schäfer och pappan pincher.
Detta var en tjuvparning. Har en flat redan i familjen som tränas och tävlas i jakt. Jag tycker om flatens psyke Men vill inte träna jakt. Tycker då inte att en flat är lämpad för mig. Är ute efter en hund som sällskap och att träna lydnad med. Denna kullen bor i området, har träffat på dom flertal ggr. Mamman är väldigt trevlig, lydig och tillgiven. Pappan är lite ettrig men väldigt lyhörd. Bor också i området.
pappan 50 % pincher ska det stå.
Om du är intresserad av en sådan blandis, tycker jag att du ska se till att föräldrarna är höftledsröntgade, schäfern har ju stora problem med det , pinscher ska enligt avelsprogrammet röntgas innan de paras och kanske även collien?
Alla tre raserna borde även gjort ett MH innan parning, i alla fall schäfern.
Jag har egentligen ingen åsikter om blandraser i sig men tycker att aveln ska ske på lika vilkor som renrasaveln, man vill väl inte avla fram sjuka individer?
nej, självklart vill man inte avla fram sjuka indvider. Eftersom detta var en tjuvparning antar jag inte att detta har gjorts. Ska ta upp detta och disskutera om det är något man kan göra innan ett ev. köp.
Oj, tjuvparning... då ska du akta dig ännu mer tycker jag...
Vill du tävla tycker jag, personligen , att du ska försöka hitta en ras som har de egenskaper du vill ha och satsa på det istället för ett "hemmabygge".
Men smaken är ju som baken!
Någon måste ju ta hand om de som trots allt redan finns. Så om du, TS, är seriös och duktig så kommer det att gå alldeles utmärkt!
Har man bara tillräckligt stort engagemang och kunskap så visst kan det bli jättebra, och även renraser flippar ju ur, men man måste ändå vara medveten om att man verkligen köper grisen i säcken när man köper blandras av en tjuvparning utan känd sjukdomshistoria.
Jättebra att det finns folk som är villiga att ta sig an dessa stackars hundarna och jag menade nog inte att låta så negativ som jag gjorde, min personliga åsikt sken nog igenom för mycket.
Jag tycker ändå inte att det du skrev var så farligt! Det finns ju de som nästan skriker "döda" så fort det handlar om blandraser. Jag gillar blandraser mest, men vill ändå säga att jag om folk skulle skriva som du har gjort så blir man ju i alla fall intresserad av att ha en diskussion!
(Hör du applåderna?)
Visst kan blandraser bli toppen men personligen vill jag när jag köper valp ha de bästa förutsättningarna för att lyckas med den, vilket för mig innebär att man i aveln följt de för rasen framtagna avelsprogram vad gällande röntgen, ögonlysning, optigen och MT/korning.
Skulle jag hitta en blandras, eftersom det ändå verkar ta ett tag för mig att ta mig till SM-nivå ändå , där man för de enskilda raserna följt alla de programmen så visst skulle jag, om jag i stunden hade den extra tid och engagemang det kan kräva, kunna tänka mig en blandis.
Men skulle någon vilja sälja mig en amstaff/tysk jaktterrier/ dobbermann skulle inte några tester i världen få mig att tacka ja!
När jag träffade min sambo hade han en schäfer/flat som hade enorma problem. Enligt röntgen hade han för stora lungor (schäfer) för sin bukhåla (flat) och han dog endast 5 år gammal i cancer
Ursäkta TS att diskussionen blivit helt OT.
jag skulle aldrig kombinera schafer/collie med pinscher. Collien kan vara valdigt nervos och vek, schafer ar en skarp hund i vissa lagen och pinscher ar otroligt vaktiga, tuffa och ettriga hundar som dessutom ar enmanshundar. Alla tre raser har vakt i sig, collien vallar medan pinscher ar rattjagare... det ar upplagt for en konflikt/problemhund tycker jag. Schafer och collie passar bra att kombinera, men pinscher...na! Jag har pinscher och det ar en rejalt tuff hund. Du maste verkligen ALSKA att jobba med din hund, och det ar stoooor skillnad mot flat (jag har vuxit upp med flatar). Tank igenom det mycket noga innan du bestammer dig!!
tack för era svar. Detta är bara en spekulation än så länge, därav var jag intresserad vad andra tycker och tänker. Får se hur allt blir
Det brukar heta tjuvparning men ofta är det bara ett enkelt sätt att tjäna pengar.
Om pappan är 50% pincher vad är de andra 50% då? Eller har jag missupfattat? Menar du att pappan är 100% pincher och mamman blandras vars ena föräldern till henne är blanding collie/schäfer? Eller är pappan 50% pincher och 50% okänd?
snufserufs: jag vet att det är en tjuvparning, inget som behövs disskuteras.
zegra: skrivit fel. snurrigt det blev. Pappan är pincher, mamman 75 % collie 25 % schäfer. Så är det