• LoveDaphne

Tapet, svart/vit kök, beige/brunt v-rum

Jag ska börja renovera i huset och behöver lite råd. Så här hade jag tänkt mig:
    Köket-
    ¤Ståt-luckor från Ikea med svarta handtag
    ¤Laminatgolv som liknar klinker, grått (K-rauta)kök+hall
    ¤Behåller min rostfria diskbänk, vill inte ha träbänkskiva vid spisen, jag tror att det blir svårt att hålla rent. Har ett parallellt kök så på andra sidan ska jag ha en bänkskiva men har inte bestämmt mig om det ska vara den svarta eller den valnötsmönstrade skivan.
    ¤ Sen hade jag tänkt mig en fondvägg. Nu gick det inte att kopiera tapeten( blev för avancerat) men den finns på rustas hemsida. Tapeten finns under fliken papperstapet vit/grå nr ATRIUM 20301777 . Är tapeten OK i köket?
    ¤ Vilken färg ska resten av väggarna ha?
    ¤ Kakel?

Skulle det här passa ihop med ett vardagsrum med beiga och bruna inslag? Det finns ingen dörr i köket eller v-rummet utan det är en hall som förbinder dessa rum.

Blev lite rörigt men jag hoppas att ngn kan ge mig lite tips.

• Svar på tråden Tapet, svart/vit kök, beige/brunt v-rum
  • hylero

Luckor, golv, diskbänk låter bra.
    Jag skulle välja handtag som är mer osynliga. Vi planerar kök m luckor utan handtag. Finns på Ikea bla, tror dom heter Solär.
    Bänkskivan skulle jag ta svart, vi ska ha laminat.
    Fondvägg låter jättefint, har inte tittat, men vi ska ha grå med svarta blomslingor. Resten av väggarna vita.
    Vi har lika, ingen dörr till vardagsrum, beiga tapeter m en röd fondvägg.
    Vi ska även ha en vägg i hallen tapetserad m samma tapet som i v-rummet.
    Så jag tycker det låter fint det du skriver.
    Däremot så har vi inte lyckats bestämma kakel. Kanske du får nåt bra tips som vi kan kopiera.

• LoveDaphne

jag har lagt lite bilder på min sida, kika på tapeten där.

Jag hade tänkt måla v-rummet i latte-färg men är lite osäker om det blir en konstig brytning på det gråa golvet och den bruna väggen. Jag tänkte ha klinkerlaminat fram till v-rummet och sedan ha ek-parkett kanske. Min man tycker att vita väggar är tråkiga så jag funderar på att måla i ngn grånyans (kanske ingen skillnad på det vita och gråa men..)

• hylero

Tapeten och golvet ser jättefint ut.
    Personligen så vill jag ha så enhetligt golv som möjligt.
    Det mest optimala för mig vore att byta alla golv samtidigt och ha samma golv överallt. Men resurserna saknas.
    Så vi tar ett golv som är så lika som möjligt dom övriga. Något trä, ej äkta pga hund som rivstartar. Laminat eller plast.
    Det gamla köket är vitt, vitt, vitt. Så det blir lite skillnad med tapeter och svart skiva.
    Har funderat i dag, ska kolla om det finns tapet som v-rummet (enfärgad), fast m svart mönster. Kanske snyggare m ton i ton.

• LoveDaphne

Tror du att tapeten passar i köket?

• hylero

Vilken tapet?
    Menar du den du valt? Den tycker jag är snygg. Den första jag valde var grå m blomslingor.
    Har inte hunnit titta på nån mer.
    Ska kika efter fler alternativ, har börjat fundera på beige med svarta blommor. Eftersom det är öppet till v-rummet och där är beige och rött.

• hylero

Nu har jag hittat tapeten vi ska ha. Som fond i kök o hall. Dvs en vägg i köket o en vägg i hallen. Övriga väggar målar vi vita.
    Tapeten heter Sandberg, Claude, art.nr. 451-79.
    Har du bestämt tapet än?

• LoveDaphne

Den var fin! Nej jag är så velig så jag har inte kunnat bestämma mig. Nu funderar jag på om jag inte ska välja klinkerlaminat i terracotta, det kanske skulle passa med övrig möblering.

• hylero

Hej, igen!
    Vi funderar på golv just nu, också.
    Blir inget trägolv. Har precis frågat, se tråd -stor hund och trägolv.
    Plastmatta blir det, som jag tror att jag skrivit tidigare, som ser ut som trägolv.
    Vita luckor från Kvik, utan handtag, minns inte vad dom heter.
    Kakel lutar åt glasmosaik, ej bestämt färg.
    Bänkskiva, vet ej, Ikea har visst något nytt som vår granne rekomenderar. Finns i vitt, grått o svart.
    Hur går det med din planering?

Svar på tråden Tapet, svart/vit kök, beige/brunt v-rum