• Scout

Wien, anyone?

Hej,
    vi ska flytta till wien och har två barn på ett och tre år då. Jag ska jobba, maken är hemma de första månaderna men vi vill leta upp bra barnomsorg till efter årsskiftet. Har hittat svenska skolans hemsida, men det är inte ett måste att det är svenskt (vi vill gärna bo lite mer centralt och ha dagis i närheten)

Någon som bor/har bott i wien med småkottar? Tips på område att bo i, kanske tom bra dagis?

Tack!

• Svar på tråden Wien, anyone?
  • Oui

Vi bor i Wien sedan november Vi bor i tredje distriktet, det är centralt och bra för oss. Vi har ett barn på ett år. Jag vill kunna gå till centrum och det kan jag, även om det tar 30 min. Och vi har en liten park alldeles brevid som man kan leka i.

Har inte så stor koll på dagis, men de finns överallt, om man kan tänka sig ett tysktalande då.
    Tex: www.wien.gv.at/kindertag/kth/kindergarten.htm
    Det finns internationella dagis oxå.

Distrikt 1-9 är ganska centralt och är ok att bo i. De flesta expats bor i distrikt 18-19, där finns internationella skolan osv. Sen är distrikt 15 rätt fint med närhet till Schönbrunn och zoot. Men det beror ju oxå på var man skall jobba, så man slipper åka genom hela stan när man skall till jobbet.

Om man bor nära en tunnelbana så underlättar det kommunikationen avsevärt. Det finns ju spårvagn men många är "gamla" och då är det svårt om man har barnvagn med sig.

Svenska kyrkan har barngrupper som man kan gå till, där får man jättemycket tips från de andra föräldrarna + trevligt umgänge

Här kanske du kan hitta mer info:
    www.viennababiesclub.com
    www.vienna-expats.net
    skut.svenskakyrkan.se/wien/
    www.virtualvienna.net
    www.vienna-life.com/

Svar på tråden Wien, anyone?