• LindaF85

Katten låter oss inte sova!

Vi har två katter hemma, ena har vi haft i över ett år, en lugn och go 5 åring. För några månader sedan så skaffade vi en till, en kille på 1 år. Han är helt underbart förutom att han på mornarna inte kan låta oss vara. Han kommer upp i sängen runt 4 tiden och klampar runt tills vi går upp. Han har ner allt som ligger på sängborden, klöser på en och låter. Våra katter får mat två gånger om dagen och vår andra katt har aldrig klagat. Kan man göra något åt detta? Vill kunna sova ut, ska oxå tillägga att vi inte har någon dörr till sovrummet så vi kan inte stänga, bor i en 1½a.

• Svar på tråden Katten låter oss inte sova!
  • wellpapp

det är bara att vänja sig... vi har hft det så mev våran i 1,5 år nu..

hon var ganska liten när vi tog henne och hon
    är en liten bebis som vill ha uppmärksamhet.

jag har provat att alltid fylla på matskålen extra
    eller leka mycket sent på kvällen så hon är trött
    men hon vill ändå att vi ska kliva upp tidigt på morgonen..

jag brukar knuffa undan henne och vi blir osams.

så jag väntar liksom du på ett svar?

• wellpapp

det är ett jätteproblem för MIG eftersom jag behöver min morgonsömn, annars blir jag vresig hela dagen... och det är inte så skönt att bli stampad i en full urinblåsa på morgonkvisten!

• Perry the Platypus

Gör mina det brukar jag knyckla ner dem under täcket och nödhålla en liten stund. Sen vill de inte annat än hålla sig undan ett tag (för kissar gillar ju inte att bli fasthållna).

Annars knuffar elelr sparkar (milt) jag ner dem tills de fattar.

Passar mjäll in i den här bilden?
  • ronjarövare

Jag har också två katter och det e lite samma sak där med kattungen som vi har, han vill liksom ha uppmärksamhet då vid 4 tiden på morgonen. Den äldre, en honkatt på 2 år väcker oss också vid den tiden men vill då bara ut, så då e det bara att gå upp och släppa ut henne...medan den lille inte kan vara ute själv ännu.... Hur har det funkat för er att sammanföra dessa katter? För den katten som va först, hur har han tagit det? Stor kram

• ronjarövare

ett litet tips e att låte hon/han hålla på en stund och man ligger själv helt stikll för till slut finns det inget att leka med och det blir rofyllt för katten, om du tar bort katten och trixar kan hon/han uppleva det som en lek och fortsätta. Vår katt håller på i ca 10 min och sen somnar han igen, om vi e tysta och lugna.....värt att prova kanske

• LindaF85

Nej det är nog mest att vänja sig och ha tålamod. Men som sagt, aldrig kul med en full blåsa hihi. Jag brukar gömma hela mig själv under täcket på morgonen för att inte bli sönder klöst.

ronjarövare:
    Det gick inte alls bra i början att sammanföra våra katter. 5åringen är en skyggis och 1åringen (Jojje) är helt tam. Så Jojje jagade Andy hela tiden, mest för att leka men det förstod inte Andy så det var mkt bråk och kiss i soffan. Men nu efter några månader har de börjat att acceptera varann. De gillar nog varann lite men vågar inte erkänna det. =) Hur har det gått för er?

• jerseyko

Ignorera - ingorera och åter ignorera, går inte det. Kattens värsta fiende! blomsprutan!

Ha den nära till hands och när katten inte ser dig, ta försiktigt upp blomsprutan, säg bestämt åt katten att "Gå ner" eller "Nej" katten kommer säkert kolla på dig å flina, då är det bara att trycka av Flört

Försök också att inte låta katten vara i sängen när ni inte sover, så han vet att där är det förbjudet att vara.

Våra katter är "uppfostrade" med blomspruta, har funkat jätte bra och de har verkligen lärt sig snabbt. De testade ju gränserna hela tiden som små, idag vet de att ett "Nej" är ett nej och då gör man inte så. T.ex. försöker komma upp på bordet eller hoppa upp någonstans där man inte ska vara eller springa in i ett rum/skåp som man ska stänga eller vad det nu kan vara.

Våra katter får mat 3 ggr/dagen, mer sällan nu på sommaren då de går ute, kl 6, 17 och 21.
    Katter kan alltid ha mat i skålen (torrfoder) de äter tills de är mätta, inte tills det är slut som hundar gör

• evanill

Vi har samma problem med våran honkatt, som nu är 2 år gammal. Mitt i nätterna jamar hon å ska ut, sen ska hon in och ut igen, och jag är så lättväckt! Det är mäkta irriterande och jag är jättetrött på detta. Hon jamar hööögt och river allt i fönstrena tills jag kliver upp. likadanr när hon ska in då, hon klöser hejvilt på utsidan av sovrumsfönstret. Ibland sover jag med öronproppar men får ta reda på en massa nedanför föntrena då jag vaknar...

• Pensive

jag andvände vattenspruta, vattenpistol funkade väldigt bra
    busigt frö .. bara att sikta

men Evanill .. en kattlucka ? vore det något ?

• Miiikaaa

vi låter inte våra katter vara o sovrummet längre.
    för dom höll på lite så med efter ett tag, och så skulle alla 3 ligga i sängen med, trångt.
    så nu får dom inte vara i sovrummet, det var jobbigt för dom ibörjan och dom jamade och så, men efter en vecka va det ingenting.
    visst det är svårt att inte kunna ligga och gosa med dom på kvällarna när man ska sova och så, älskar det. :)
    men jag har vant mig. det var den enda lösningen för oss, hoppas ni kommer på någon annan om ni inte vill göra så. :)

lycka till !

• södertälje

Min 3 åriga hankatt väcker mig vid 4 tiden på morgonen,och går jag inte upp ögonen bums krafsar han på dörren eller så hoppar han upp isängen och trampar på mig tills jag går upp.Han använder sig också av att kasta ner saker principen från hyllor....så det är lika bra att masa sig upp för det blir lugnast så.

Svar på tråden Katten låter oss inte sova!