Släktsökning
finns det nån sida där man kan söka efter släktingar i USA? min mamma pratade på att hon hade hört om nån sida på nyheterna där man kunde söka efter folk.....
finns det nån sida där man kan söka efter släktingar i USA? min mamma pratade på att hon hade hört om nån sida på nyheterna där man kunde söka efter folk.....
Finns flera. Bl a så finns amerikanska telefonkatalogen om du har ett namn och vet ungefär var.
www.switchboard.com
Andra sajter (vet dock inte vilken som din mamma menade - vilket program var det hon såg? Kontakta det!):
www.genealogi.se
www.genline.se
www.gener.se
www.ellisisland.se/svenska/
www.ancestorhunt.com/mormon_church_records.htm
och många många fler
Vad jag förstår är det mormonerna som har världens mest "bästa" (eller vad ska man säga?) släktforskning. Min pappa har hittat massor av släktingar till oss därifrån, ända tillbaka till 1600-talet, 17 generationer (tror jag det var).
Kolla där.
Om jag har förstått saken rätt så ingår det i mormonernas tro att alla är släkt med varandra. Det var också mormonerna som fotograferade av samtliga svenska kyrkböcker på mikrofilm (för länge sedan) och som brukar finnas på bibliotek och forskarföreningar. Någon som vet mera?
TS: du kan väl berätta hur det gått?