Cheva tillverkar i allmänhet bra Pickups men just denna modell är tyvärr lite för mycket personbil vilket kanske inte är en fördel i långa loppet.
Just bränsleförbrukningen är sanslös på dessa fordon så därför fungerar de bäst med diesel, mitt förslag är att du kollar på en riktig Pickup istället.
Silveradon finns med Duramax-motor och har en klart bättre bränsleförbrukning samt går på ett billigare bränsle.
Räkna runt 1.80-2.10 liter per mil för bensin och 1.10-1.30 liter per mil med diesel.
Räknar man bensinen till 11 kr mil och diesel till 7 kr mil så blir bränslemilkostnaden ca 20 kr eller 8 kr beroende på bränsle.
Diesel ger då en besparing på 30.000 kr varje år om du kör 2500 mil.
Ska man ha en bra Pickup så gäller är modellerna från 1973 till 1999, alltså C/K.
Dessa är enkelt byggda och riktigt stryktåliga, försök hitta en bakhjulsdriven diesel i så rostfritt skick som möjligt.
Allt är lätt att meka och reservdelarna är oslagbart billiga, en riktig slitåsna.
Min egen Chevy Pickup är för övrigt en C20 ifrån 1983 med 6.2 liter diesel och den har jag haft på gården i två år till precis allt möjligt.