• luddigamaskrosen

Har du en Chevrolet Avalanche???

Funderar starkt på en Chevrolet Avalanche 2002-2003 men har inte hört så mycket om dom.
    Vi har kollat försäkring och skatt, kostar bara pyttelite mer än våran skrutt Toyota. Men vet inte ett jota om hur mycket bensin dom drar, hur ofta folk upplever att dom går sönder och hur nöjda folk är med sina.
    Har du en och hur upplever du dom sakerna isf?

• Svar på tråden Har du en Chevrolet Avalanche???
  • jep

Den bygger på GMs lastbilschassi och i sin senaste version har den haft problem med att plastdetaljer bleks i solen
    Läs här!
    en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Avalanche

Kollade själv på en Van/suburban, men de drar för mycket för mig, min smärtgräns ligger på 0.8 l/m

• luddigamaskrosen

Okey. Det kommer jag säkert märka när man kollar på dom i verkligeheten, om dom har blekts alltså.

Jag vet ju att dom drar mer bensin än vad vår Toyota gör men det kan ju vara intressant att veta hur mycket och om folk är nöjda med dessa bilar. Någon annan?

• K J N

Cheva tillverkar i allmänhet bra Pickups men just denna modell är tyvärr lite för mycket personbil vilket kanske inte är en fördel i långa loppet.

Just bränsleförbrukningen är sanslös på dessa fordon så därför fungerar de bäst med diesel, mitt förslag är att du kollar på en riktig Pickup istället.

Silveradon finns med Duramax-motor och har en klart bättre bränsleförbrukning samt går på ett billigare bränsle.

Räkna runt 1.80-2.10 liter per mil för bensin och 1.10-1.30 liter per mil med diesel.

Räknar man bensinen till 11 kr mil och diesel till 7 kr mil så blir bränslemilkostnaden ca 20 kr eller 8 kr beroende på bränsle.

Diesel ger då en besparing på 30.000 kr varje år om du kör 2500 mil.

Ska man ha en bra Pickup så gäller är modellerna från 1973 till 1999, alltså C/K.

Dessa är enkelt byggda och riktigt stryktåliga, försök hitta en bakhjulsdriven diesel i så rostfritt skick som möjligt.

Allt är lätt att meka och reservdelarna är oslagbart billiga, en riktig slitåsna.

Min egen Chevy Pickup är för övrigt en C20 ifrån 1983 med 6.2 liter diesel och den har jag haft på gården i två år till precis allt möjligt.

• luddigamaskrosen

Oj, ja det va riktigt hög förbrukning.
    Nu är ju den den enda pick-upén vi har kollat på eftersom vi inte vill åt själva funktionen utan jag slogs av hur förbenat snygg den är.
    Men då kollar vi nog vidare och håller oss nog kvar vid en Chrysler 300c som vi från början tänkt.
    Tack för att du tog dig tid att svara!

• K J N

Det är nog en klok tanke, köper man inte en Pickup för funktionen så kan man lätt bli besviken.

En riktig Pickup är ofta relativt obekväm och relativt opraktisk som ren familjebil(3 sittplatser) samt med rätt höga driftskostnader så då krävs ju liksom funktionen för att motivera driftskostnaderna.

Behöver man den så är den dock det bästa man kan ha och min gård hade inte fungerat utan den, den är nästan lika viktig som traktorn.

• Hasse72

Hej! har en sån bil !..det negativa ni påstår stämmer ej... varken förbrukning eller att bilen skulle va sämre än en vanlig pickup..avalancen kan lasta mer och längre saker än motsvarande pickup då bakstycken i hytten helt går att ta bort.. samt att bilen drar som en äldre Volvo  1,2 -1,7 om man gasar friskt...men rör på sig mycket snabbare vid behov..300 hk  ;)  dessa bilar gasar man aldrig nämvärt med.. för dom rör på sig ändå o oftast lunkar V8 på i låga varv även på motorväg..bästa bil jag ägt o det va ett tag sedan jag passerade 300 bilar ;)  bästa komforten låg ljudnivå plus snygg stark som fan och axar som en stucken tjur... .låter helt underbart och vi tar oss fram överallt..klart värt soppan och skatten....ändå bästa bil jag haft...kommer aldrig köpa standard bil igen.... barnen trivs bättre och alla har mycket mer plats och ser bättre ut osv . den har automatisk 4x4 vid behov ...knapptryckning plus hög o låg 2wd o 4 wd ..Grym bil värd varenda krona ...

• Hasse72

Kan tillägga att jag kört på liter och även under i 60 miles /h  samt att när vi såg hur mycket vår skoda octavia 2005 mpi 102 hk drog och tok varvade med förbrukning som oftast var närmare litern än kring halv liter så insåg vi att chevan va bättre säkrare och mer lättkört och soppakontot jämnar ut sig i längden.. för att skodan ska gå på halvlitern så måste det va vindstilla och ej minsta uppförslut...gasade vi på mo0torväg och i uppförsbacke med 3 barn och 2 vuxna så drog skodan 1,5,1,7 lit milen !!!     diesel är inte heller lönt på en sån här jänkare då kostnaden blir likvärdig men dyrare rep och skatt ..vår är 2002 ... folksam och moderna är billigaste bolag att försäkra i sist ja kollade..... ...

• Rataxes
    Hasse72 skrev 2014-03-24 12:18:20 följande:
    Hej! har en sån bil !..det negativa ni påstår stämmer ej... varken förbrukning eller att bilen skulle va sämre än en vanlig pickup..avalancen kan lasta mer och längre saker än motsvarande pickup då bakstycken i hytten helt går att ta bort.. samt att bilen drar som en äldre Volvo  1,2 -1,7 om man gasar friskt...men rör på sig mycket snabbare vid behov..300 hk  ;)  dessa bilar gasar man aldrig nämvärt med.. för dom rör på sig ändå o oftast lunkar V8 på i låga varv även på motorväg..bästa bil jag ägt o det va ett tag sedan jag passerade 300 bilar ;)  bästa komforten låg ljudnivå plus snygg stark som fan och axar som en stucken tjur... .låter helt underbart och vi tar oss fram överallt..klart värt soppan och skatten....ändå bästa bil jag haft...kommer aldrig köpa standard bil igen.... barnen trivs bättre och alla har mycket mer plats och ser bättre ut osv . den har automatisk 4x4 vid behov ...knapptryckning plus hög o låg 2wd o 4 wd ..Grym bil värd varenda krona ...
    En sån med Vortec 8100 motorn hade varit finemang
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
Svar på tråden Har du en Chevrolet Avalanche???