• Little Lady In red

Danska och franska ostar???

Jag är ju en sån där som älskar mögelost och vin, så det är inte alltid så kul att titta på när alla andra mumsar i sej. Men igår läste jag i en folder som jag fick på inskrivningen där det stod att man kan äta danska dessertostar, men inte franska. Är det någon mer som vet nåt om det där? Vad skulle det vara för skillnad?

• Svar på tråden Danska och franska ostar???
  • GuteCarra

Undrar jag med...och är de nån som vet vart man kan köpa danska ostar :P

• Little Lady In red

Jag vet i alla fall att både Castello och Danablue, som finns i de flesta affärer, är danska. Men ska man äta dem? Tydligen är de gjorda på pastöriserad mjölk till skillnad från de franska ostarna, men är det bara det som gör att man inte ska ära mögelost? Hm....

• MkrKabe

Vad ni än gör, så köp inte Dansk Jyde!

Det är ingen mögelost, utan vanlig osthyvels-ost, men den är FÖRJÄVLANS ÄCKLIG!!!!!!!!!!!!!

• Little Lady In red

He he, tack för tipset

• GuteCarra

Little Lady In red skrev 2007-08-14 14:22:09 följande:

Jag vet i alla fall att både Castello och Danablue, som finns i de flesta affärer, är danska. Men ska man äta dem? Tydligen är de gjorda på pastöriserad mjölk till skillnad från de franska ostarna, men är det bara det som gör att man inte ska ära mögelost? Hm....
    Hade ju varit guld om man fick äta dom. Nån som vet?
  • V N

Man kan äta mögelostar om de först upphettas (typ i matlagning). Vet dock ingen exakt temperatur...

• Little Lady In red

Ja, det där med upphettnignen är ju självklart, är ju pastörinsering i princip... (Pastörisering sker vid ca 72 eller över 100 grader, beror lite på...) Men det här gällde icke upphettad ost... Ingen mer som vet?

• calcaneus

De säger olika i kostråden på sjukvårdsupplysningen och livsmedelsverket. Sjukvårdsupplysningen säger att pastöriserad brie är OK, men det säger de att det inte är på livsmedelsverket. Då kan det ju inte vara någon jättefara, di få väl känna efter hur noga du vill vara själv. I nödfall kan du ju försöka trösta dig med färskostar, philadelfia och sådant. Dålig ersättning skulle jag tycka, men bättre än bara kex till saften om andra äter ost och vin...

• Ezzie

Överkonsumtion är aldrig bra, typ en hel opast. brie i veckan.
    Nån bit nån gång ibland kan knappast skada

♡ Mamma till lilla Ebba 060407♡
  • Little Lady In red

Nä, ni har nog alldeles rätt, det skadar nog inte med lite... Man är nog egentligen för nojig när det gäller allt sånt där. Risk finns ju dock för överkonsumtion Det är ju sååå gott. He he. Nämen, det är väl inte bra med för mycket ost i vanliga fall heller. He he.

• lata kocken Johanna

överkonsumtion?

det kan räcka med en matsked för att det ska vara tillräckligt med listeriabakterier i osten för att den ska vara skadlig

TS

vad hade den foldern för källa? för den stämmer INTE med de officiella råden från livsmedelsverket

och BM SKA!!!! inte lämna ut några andra!

• Little Lady In red

Nej nej, så klart ska man inte äta den om den inte är pastöriserad eftersom det då kan finnas listeria, det är inte det jag menar. Men är den pastöriserad är det ju inte listeria som gör att man inte ska äta den. Det är ju det jag undrar...

Hm... Ska kolla upp vad det var för folder, har den hemma, är på jobbet nu... Visste inte att de bara fick lämna ut Livsmedelsverkets rekommendationer, det måste jag säga åt dem isf!

Svar på tråden Danska och franska ostar???