• Tussilagoflickan

Denna historia

Någon här som har lust att ge mig lite tips... hoppas det

Jag skulle behöva lite idéer om hur ni ser på denna fråga, jag har liksom kört fast med mina åsikter och min fantasi.

Vilka konsekvenser fick Engelbreksupproret i det medeltida sverige?

Varför är Engelbrektsupproret en viktig händelse i vår historia?

Vad kunde ha hänt om Engelbrektsupproret aldrig skett?

Jag ska jämföra Engelbrektsupproret med tre andra händelser, och dessa tre är jag ganska insatta i med detta sitter jag fast. Har läst på nätet men får inget riktigt begrepp om konsekvenser då det hände, varför det är en viktig händelse och vad 17 skulle hade hänt om det inte hade hänt?

Jag behöver lite hjälp på vägen...svårt att jämföra denna med de andra när jag inte fattar den

• Svar på tråden Denna historia
  • lizzi

Vad är Engelbrektsupproret?

• timberhochmandie

Hehe, citerar en lärobok, det är nog det bästa jag kan komma med... "Bönderna blev i Sverige en maktfaktor att räkna med, och de började under medeltidens slut delta i de större politiska mötena, riksdagens föregångare. Men böndernas militära förmåga kunde utnyttjas av stormännen, och efter flera år av förhandlingar avsatte de tillslut kung Erik."

• Tussilagoflickan

Hmm...avsattes Kung Erik av bönderna...det var nytt för mej! tack för hjälpen

Fler som vill svara?

• Siili

Det var så länge sedan jag läste om det så jag minns inte mycket. Men jag kan ge ett boktips: Sveriges historia medeltiden av Dick Harrison

• Tussilagoflickan

Har söt på google och funnit info om just upproret, men inte svaren på mina frågor i trådstarten.

• Siili

En annan wiki-länk (där Harrison står som referens) där en del står:

sv.wikipedia.org/wiki/Engelbrektsupproret

Jag rekommenderar boken jag skrev om tidigare, den går igenom hela medeltiden så du får bakgrund till händelsen och även resultatet. Då kan du säkert dra slutsatser från det till dina frågor.

Svar på tråden Denna historia