*Ni som har glutenallergi, vad har ni för
Ni som har glutenallergi, vad har ni för symptom då ni får i er något innehållande gluten?
Ni som har glutenallergi, vad har ni för symptom då ni får i er något innehållande gluten?
Jag har visserligen inte glutenallergi (eller är det en intolerans?)
Men på denna sida står det jättemycket om att vara känslig mot gluten.
www.celiaki.se/
Jag är glutenintollerant vilket inte är det samma som allergi.
När jag av misstag får i mig gluten så får jag hemska magknip, diarre och spyr.
Innan jag fick min diagnos så hade jag konstant dåliga blodvärden och var väldigt trött. Samt att jag ofta hade ont i magen och återkommande anfall av magkramper diarre och spyor.
onka:
Okej, så glutenintollerans påminner lite om laktosintollerans (är själv laktosintollerant) men jag har börjat fundera på om jag kanske är glutenintollerant också...
Är det som med laktosintollerans att man som glutenintollerant kan klara av att äta viss mängd innehållande gluten utan problem?
jag är begge laktos och gluten allergisk , jag blir väldigt trött av gluten,magknip, gasig, diarre,illamående som en klump i halsen, depprimerad, man kan få många symptom man tror att alla sitter i magen men det är helt fel man kan få fler än bara i magen ,endel får andnöd oxå ,m.m
Endel klarar avRENT havre bättre än de andra sädslagen men det är individuellt, jag är känslig kan äta lite RENT HAVRE ibland i gröt ,har testat ,men var ingen höjdare,men tänker testa igen .
fick aldrig min diagnos fast ställd ,efter massa undersökningar utan resultat testade jag 2 månader utan gluten och jag blev sakta men säkert bättre i magen och av tröttheten.De som har IBS jag en av dom kan få bättre tarm funktion av ändrade kost vanor som tex ta bort laktos och gluten, IBS = känslig tarm,lös och hård mage omvart annat ,koliksmärtor nästan ,kramper i magen ,gasig ,uppsvällt ,blir påverkad av negativ stress och får ont imagen påminner om magkatarr utan sura uppstötningar.
Så det kan bero på det oxå .
Blev långt detta ! : )
Både min syster och jag fick diagnosen glutenintolerant för 2 år sedan. Vi båda var lika förvånade eftersom vi absolut inte kände oss sjuka.
Mina symtom var hård mage och nedstämdhet. Syrran var lös i magen, jättesmal och alltid hungrig. Som du ser kan symtomen skilja sig rätt rejält. Men ingen av oss tyckte att det var ett problem och vi hade aldrig sökt läkarhjälp för det. De hittade glutenintoleransen av en slump.
När jag nu råkar få i mig gluten blir jag kass i magen och spenderar ett dygn på toa + att jag blir mycket trött.
laktos och gluten är intolleranser
grovt förenklat är det såhär:
vid en allergi kan man hitta IgE-antikroppar i blodet mot ämnet man är allergisk mot
en allergi kan orsaka anafylaktisk chock som kan leda till döden - det kan aldrig en intollerans
En glutenintollerans gör att ytan i tunntarmen förstörs
Vid laktosintollerans finns inte laktas (ett enzym som bryter ner laktos) i tillräcklig mängd eller inte alls.
Många glutenintolleranta har en sekundär laktosintollerans beroende på att tarmen är såpass förstörd att det inte tillverkas tillräckligt mycket laktas - så risken med att pröva laktosfri kost själv är att man missar en glutenintollerans.
symptomen har de andra dragit så bra så de går jag inte in på
Om man har diagnostiserats med glutenintollerans så är det en strikt glutenfri diet som gäller för resten av livet.
Misstänker man att man är intollerant mot gluten är det viktigt att man inte tar bort det ur sin kost innan man blivit undersökt! Utesluter man gluten på eget bevåg och sedan testas så är risken stor att testen visar att man tål gluten.
Vart väder jag mig om jag vill göra ett test för att se om jag är göuten- och/eller laktosintolerant? Jag menar går det verkligen att göra ett sådant test?
ja det går att testa
när det gäller gluten för att få en 100%ig diagnos har jag fattat det som att det är biopsier (flera gånger) uteslutande av gluten och sen provokation med gluten
laktos ska gå att kolla enklare men jag är ju ingen sjukvårdspersonla så jag vet inte hur testerna går till
jag kostbehandlar bara såna som redan fått diagnosen
När jag kollades för gluten så var det genom biopsi. Då de kollade"insidan" på mig och tog en liten bit tarm och gjorde prov på.
Har aldrig gjort någon provokation har inte ens hört talas om att det görs, men det kan ju vara olika på olika ställen.
Jag fick remiss från min vårdcentral på biopsin och även på utredning för misstänkt laktosintollerans.
Lycka till!
Jag gjorde en gastroskopi och läkarna tog prover då de kontrollerade mig för allergier (det visade sig att jag var laktosintollerant och mjölkallergisk).
Fick en remiss av min husläkare.
Flippertjejen!
Du skrev att de hittade din och din systers glutenintolerans av en slump. Vad var det ni gjorde för undersökning då? Jag är underviktig men min mage är alltid svullen på ngt sätt och så blir jag ofta lös i magen, speciellt när jag ätit FÄRSK pasta av ngn anledning....
Jag är också glutenallergiker, men om jag får i min gluten så märks det inte spec. jag får inte ont i magen eller diarre o.s.v. men klart fortsätter jaag äta så kommer det ju kännas av.
Annaa53,
Jag gjorde gastroskopi för jag hade så mycket halsbränna. När de var nere med kameran såg de att jag har bråck på magmunnen (vilket förklarade halsbrännan) men även att tarmluddet såg lustigt ut. Så de tog prover (biopsi) när de ändå var nere och kikade. Svaret var att tarmludd saknades och jag sattes på glutenfri diet. Efter ett drygt år gjorde jag en ny gastroskopi och då såg allt bra ut.
Syrran tvingade jag iväg till läkaren någon månad efter jag hade fått min diagnos eftersom hon hade flera av de klassiska symtomen för glutenintolerans. Mycket riktigt så hade även hon celiaki (glutenintolerans).
Som onka skrev är det viktigt att inte börja äta glutenfritt utan att en läkare har tittat på dig. För då kan man ju inte se hur det såg ut före och efter matförändringen.
Tack Flippertjejen!
Då ska jag fortsätta äta gluten tills jag lyckas få tid för gastoskopi. Det känns bara lite ångestladdat att äta ngt som man har på känn inte är bra. Men jag kanske tom ska ge mig på att äta en protion färsk pasta dagen innan provet. Färsk pasta är mitt absoluta hatobjekt eftersom min maga inte alls beter sig särskilt nice dagen efter...
På tal om ngt trevligare. Var inne på din sida och såg fotona på din lilla pojke. Han är ju sååå söt!!! Vill oxå ha en liten!
Mvh/Anna
Tackar! Visst är man världens stoltaste mamma
Hör av dig om du undrar något mer angående gluten.
Lycka till! Hoppas att de hittar svaret på dina magbekymmer.
Jag är gluten ALLERGIKER. De innebär att jag inte ens kan använda glutenfria produkter som säljs i butiken för de innehåller ofta en liten, liten mängd gluten iallafall. Jag får även hemska utslag på hela kroppen. Samt blir förstoppad! Till skillnad från många andra! Fick diagnos -98 men e fortfarande inte bra. Skulle börjat medicinera i höstas men de las på hyllan när jag blev med barn.
Glutenintoleransexperter!!
Jag tänkte på det här med att man inte ska sluta äta gluten innan gastroskopin. Jag håller mig ju hälst ifrån de mest glutenrika produktera eftersom jag känner att det alltid blir fel när jag ätit dem. Men hur långt innan gastroskopin borde jag börja glufsa i mig gluten för att det ska synas tydligt om jag är intolerant tror ni? Gäller det dagar, veckor...? Vad tror ni?