• City

Internationell förskola till 2-åring ??

Hej!

VI ska emigrera till Thailand i oktober och jag har beslutsångest när det gäller Melvins förskola. Ska vi välja en svenska eller engelsktalande förskola?

Melvin pratar (svenska) mycket bra och han är lugn och oblyg, han gillar verkligen att prata med främlingar. Vad tycker du jag ska göra?

• Svar på tråden Internationell förskola till 2-åring ??
  • Rutiga Rutan

Hej,

Oj vilket svårt val. Tänk på att barn lär sig ett nytt språk jättefort - speciellt i Melvin's ålder. Så även om det kanske avstannar lite i början så tar han igen det sedan. Svenskan har han ju alltid från er ifall ni pratar det hemma - så Engelskan kan ju komma väl tillhands kan jag tänka? Vi är båda svenska och bor i England så min son går på engelsktalande förskola. Men vi har ju ingen svensk att välja på så för oss var det ju liksom inget val. Men för mig skulle det vara viktigt att han funkar utanför hemmet med språk och så.

Det beror väl kanske på hur länge ni tänkt stanna?

Härligt det låter att flytta till Thailand !

• Mango77

Hej, beror på om det kommer att talas svenska hemma eller inte. Jag skulle nog välja ett svenskt dagis då min sambo och jag mest pratar engelska hemma. Men det beror ju som sagt på hur man har det hemma tror jag. Hur som haver, barn är ju grymma på att ta sig an ett nytt språk, så det blir nog inga problem vilket som. Kanske ska du kolla vilket dagis som du gillar mest, utifrån personal, pedagogik, närhet, faciliteter osv. Lycka till i Thailand!

• amnai

Beror vad ni talar för språk hemma. Om ni talar svenska, om båda föräldrar är svenska, och ni tänker stanna minst 3 år utomlands, då tror jag på engelskspråkig förskola.

Men det är viktigt att de som arbetar på förskolan har engelska som "native language", alltså är från Australien, Storbritannien, osv. annars blir det fel uttal och kan bli dåligt ordförråd och dålig grammatik.

Barn - upp till skolåldern - bryr sig inte så mycket om att de inte förstår språket, de lär sig också språk ganska fort. De har också en otroligt bra förmåga att skilja på när de ska använda vilket språk, så var tydlig med att använda enbart svenska hemma.

En annan variant skulle vara att hitta en bra thailändsk förskola. Och sedan när det är dags för riktigt skola, välja en engelskspråkig. Tänk vilket försprång ert barn skulle få!

Svar på tråden Internationell förskola till 2-åring ??