Vad det gäller Trombyl så står det i Fass att gravida kvinnor inte ska äta mer än 100 mg daligen under graviditetens sista tre månader och inte utan att läkare ordinerat det. Det borde ju betyda att en lägre dos än det ska vara okej, om läkaren som skriver ut det dessutom vet att man är gravid.
Anledningen till att gravida inte ska äta acetylsalisylsyra preparat generellt är ju för att det finns en ökad bödningsrisk. Om man t.ex. ätit acetylsalisylsyra och sedan råkar ut för en bilolycka, så ökar risken att man ska blöda kraftigt, eftersom blodets förmåga att koagulera minskar. Jag har för mig att det alltså kan leda till att man förlorar mycket blod om förlossningen skulle starta när man har acetylsalisylsyra i kroppen och därför bör man välja andra preparat istället.
Dessutom kan acetylsalisylsyra leda till en för tidig stängning av den passag i hjärtat (kommer ej ihåg namnet) som är öppen hos fostret, så att blodet passerar från hjärtats högra till vänstra sida, utan att pumpas till lungorna. Fostret får ju sitt blod syresatt från mamman och det sker ingen syresättning a fostrets blod i lungorna. Om den passagen stängs hos fostret, så kan det få allvarliga konsekvenser för fostret, men jag vet inte hur vanligt det är.