• Heli77

Ni som påstår att man kan känna en speciell lukt vid andars närvaro - hur har det luktat?

Har hört att det kan uppstå speciella lukter när andar är i närheten.

Har själv aldrig varit med om det förut (även fast jag har varit med om en del oförklarliga saker i  mitt liv), tills för 2 nätter sedan då jag och sambon var med om en händelse. Vi har försökt hitta en logisk förklaring till det inträffade, men kan inte hitta någon.

Ni som har varit med om det; jag undrar hur ni har upplevt den doften?
    Brukar den variera och vara typisk för en speciell individ? Eller är det en speciell doft som "passar in" på de flesta andar?
    Hur beskriver ni den?

Sigrid och Judith - mina vackra och underbara döttrar. Mamma älskar Er så!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-08 15:55:27:
    Det har varit ganska lugnt på området sedan sist - tills nu.
    Min sambo berättade idag något som gjorde mig fruktansvärt illa till mods. Både han och jag hoppas att det är hans hjärna som spelar honom spratt, men OM så inte är fallet behöver jag hjälp och råd.

För att återgå till min TS vill jag säga att jag personligen aldrig har känt att det finns något ont här, eller något som vill oss illa. Men nu börjar jag bli orolig.
    Sambon berättade att han igår kväll, efter att jag och barnen hade gått och lagt oss, låg vaken på soffan framför tv:n. Helt plötsligt känner han en konstig tyngd i benen, och hur det börjar sticka i dem. Sedan hör han en mansröst som viskar i hans öra; -"Du kommer att dö". Han kände även som en vindpust i örat, när han hörde rösten.
    När han efter det skulle gå in i sovrummet för att ta upp vårt yngsta barn som hade vaknat, kände han som att något andades honom i örat - var tätt intill honom.
    Detta gjorde mig fruktansvärt illa till mods! Jag frågade om han var på väg att somna vid tillfället på soffan, om det kunde ha varit en hallucination - men han sa att han var vaken. Visserligen blundande, men vaken.

Som sagt, jag har personligen aldrig tidigare fått känslan av något som vill oss något ont här hemma, men nu vet jag inte vad jag ska tro.
    Det verkar som att det är något som drar sig till min sambo. Jag kan själv få för mig ibland att jag inte är ensam, men jag brukar bestämt säga ifrån att jag inte vill ha någon kontakt. Tror sambon har svårare att "stänga av" - att han ofta är öppen. De gånger jag har upplevt en närvaro, har jag uppfattat det som goda närvaron. Att det är någon el några som ser efter mig. Detta, som min sambo upplever, låter inte som samma närvaro.

Är det någon som kan se/känna vad detta är för något? Eller har råd om vad vi ska göra?
    Jag har en sådan olustig känsla i kroppen nu.
  • Svar på tråden Ni som påstår att man kan känna en speciell lukt vid andars närvaro - hur har det luktat?
  • Sagofe

När jag läst andra berätta så brukar de få in olika dofter för olika andar. Om någons döda mormor använde en viss parfym så är det den doften de känner när hon kommer tillbaka och hälsar på.

Själv har jag aldrig känt något sådant, tror jag i alla fall. Har ofta känt en massa olika dofter som ingen annan känt och blivit kallad psykotisk ( ), men vem vet, det kanske har varit lite andar och hälsat på mig utan att jag haft en tanke på att det skulle kunna vara det

• Sussie Rose

Precis så upplever jag det också,vi förknippar dofter med personer,och det är de dofterna de ger oss,för att vi ska förstå att det är dom.

• LuMa

Jag har varit med om en hel del men aldrig känt dofter tidigare men här en kväll när jag lade ungarna så doftade det starkt i sovrummet av pipa.
    Jag har försökt fundera ut vem i min närhet som har rökt pipa men jag har inte kommit på vem det kan ha varit.
    Jag tror att jag har haft min farfar med mej tidigare i år men han rökte inte pipa..

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Heli77

Hmmm...
    Den doft (eller odör kanske man ska kalla det) vi kände, som uppkom helt utan förvarning och som sedan försvann sakta efter ca 15 min, var inte speciellt trevlig och jag kan inte förknippa den med någon.
    Jag tyckte det luktade unket och surt, ungefär som spya. Sambon tyckte det mer luktade som ett infekterat sår.

Den uppkom efter att sambon kände hur någon satte sig ner bredvid honom på sängen. Vi båda kände tydligt att lukten kom från hans sida av sängen (och det var INTE sambon som stank! ). Vi hittade inga logiska förklaringar till den.
    Ville så gärna tro att det var min mamma som såg efter oss - önsketänkande kanske. Hon dog för 2 mån sedan i cancer. Denna händelse inträffade på hennes födelsedag i förrgår. Men inte associerar jag den doften med min mamma precis...

• Sagofe

Jag har ju inte en aning, men jag skulle gissa på att det var någon annan än din mamma. Jag tycker att hon borde ge sig till känna med någon doft som påminner om henne, en speciell parfym, kakor hon brukade baka eller något sådant.
    Ni fick inte in någon särskild känsla medan det hände?
    Men som sagt, jag har inte en aning, så gå mer på vad det känns som. Häftigt är det hur som helst

• Heli77
    Sagofe, Vet faktiskt inte vem det skulle kunna ha varit.
    Vi har tänkt en hel del (även som sagt på logiska förklaringar), men vi vet helt enkelt inte. Möjligtvis då om det var någon som har anknytning till sambon, men han kan inte komma på någon särskild.

Svårt det där med dofter, då jag inte har någon speciell doft som jag associerar med mamma direkt. Vem det nu än var (om vi nu utgår från att det var någon som hälsade på), så har jag svårt att associera en sådan otrevlig doft med någon öht.
    Skulle man inte själv, som ande, vilja göra sig märkt med en trevlig doft när man besöker folk?
  • Sagofe

Heli77: Jo, det är det jag tänker också. Om jag skulle dö nu och vilja hälsa på min sambo eller någon annan, då skulle jag ju inte vilja lukta gammal spya

Det kan ju ha varit en s.k platsbunden ande också. Någon som bott där tidigare, antingen i ert hem eller på marken. Kanske någon som var sjuk, med tanke på lukten. Gissar för fullt här

Själv har jag känt lukter 2 dagar i rad nu. Igår luktade det kolakaramller, typ Werthers (eller hur det stavas) och idag har jag vid två tillfällen känt gubblukt, du vet, typisk så som det brukar lukta hemma hos gamla människor. Vet inte om jag inbillar mig eller inte, jag har inte varit så smart att jag frågat sambon om han också känt nåt

• Heli77
    Sagofe, Kolakarameller låter bra mkt trevligare! Gubbdoft däremot....nja.
    Kanske ni också har en platsbunden ande hos er? En gubbe som gillade karameller kanske. Tycker du att det är obehagligt, eller tar du allt med ro?

Har funderat på detta med en platsbunden ande.
    Vet ju inte alla som bodde här innan oss, men vet att mannen i familjen före oss, hängde sig i källaren. En otrevlig och sorglig historia...
    Har nog alltid känt av någon slags närvaro här, även innan mamma dog. Vet inte dock om det bara har varit någon som hälsat på emellanåt, eller någon som bott här. Har däremot ALDRIG känt en odör tidigare.
    Har också funderat på om någon som har dött i en sjukdom (som min mamma gjorde), kan föra med sig en mindre trevlig doft - pga sjukdomen som tog deras liv? Bara tankar jag har...

En släkting till min sambo, blev iaf inte förvånad över "doftupplevelsen".
    Hon var och hälsade på oss någon dag innan händelsen och hon är rätt mottaglig av sig. Hon berättade nu i efterhand att hon då upplevde det som att vi hade en "beskyddande ängel" hos oss som såg efter oss. Är det så, är det ju bara trevligt!
  • Sagofe

Heli: Det känns rätt lugnt när det bara är dofter eller någon som tar på mig, men nyss smällde det till och alla lampor i köket hade gått samtidigt... Det kändes lite småskrämmande. Hade nog varit ännu värre om sambon jobbat natt, då hade nog inte datorstolen varit särskilt torr längre

Mysigt med en skyddsängel Hon kunde inte se något mer om honom/henne? Jag vet ju inte, men jag tycker inte att en skyddsängel ska lukta heller
    Ni kanske kan bjuda hem den där slätkingen och se om hon känner av något mer.
    Tror att jag har en "ängel" med mig också. Har sedan jag var 11-12 ofta känt av någon som brukar ta mig på benet och den har hängt med på alla platser jag bott på efter det.

• flugsvamp

Kan vara så att mannen som hängde sig  i huset där ni bor nu kanske hängde där rätt länge innan någon hittade honom.. det kan vara en orsak! berätta mer om ni fått reda eller vart med om något mer!!

Serkas Mamma
Svar på tråden Ni som påstår att man kan känna en speciell lukt vid andars närvaro - hur har det luktat?